Sklepy na stacjach wysoko ocenione

Polski Instytut Badań Jakości metodą "tajemniczego klienta" skontrolował sklepy w dziesięciu sieciach stacji benzynowych. Najlepiej wypadły te na Orlenie.

Badanie przeprowadzono na 10 największych ogólnopolskich stacjach benzynowych: Amic (d. Lukoil), Bliska, BP, Circle K (d. Statoil), Huzar, Lotos, Moya, Optima, Orlen i Shell metodą „mistery shopper”.

Tajemniczy klienci sprawdzali wygląd sklepu (10 proc. oceny końcowej), dostępność określonych produktów w sprzedaży (40 proc.), pytali o radę w kwestii uzupełnienia/wymiany oleju w samochodzie (30 proc.) oraz oceniali smak kawy z mlekiem i hot doga (20 proc.).

Wygląd sklepu oceniono wysoko na wszystkich stacjach – aż połowa z nich otrzymała oceny celujące, w tym trzy 100 proc. W kwestii zaopatrzenia najlepiej wypadły stacje BP i Circle K (odpowiednio 100 proc. i 99 proc.). Trzecie miejsce zajął Orlen, ale już tylko z 83-proc. oceną.

Jednak właśnie tam najwyżej oceniono jakość obsługi motoryzacyjnej (100 proc.), celująco wypadły także Moya (98 proc.), a bardzo dobrze Shell (94 proc.). Także na Orlenie najsmaczniejsza okazała się oferta gastronomiczna, potem Optima i BP.

Po zsumowaniu wyników liderem rankingu okazały się sklepy na stacjach Orlenu (93 proc.), po nich znalazły się stacje BP (91 proc.), a następnie Shella (88 proc.) oraz Circle K (87 proc.).

Jak piszą autorzy raportu, do przeprowadzenia badania skłoniła ich obserwacja, że sklepy na stacjach benzynowych przekształciły się z czasem w placówki typu convenience z dodatkiem usług i artykułów motoryzacyjnych, co często daje im przewagę nad osiedlowymi odpowiednikami.

- Najbardziej rozbudowane sklepy na stacjach benzynowych potrafią mieć 2500 do 3000 artykułów w sprzedaży, pokonując tym samym sklepy osiedlowe, których asortyment waha się w granicach 2000 do 2500 produktów – napisał Polski Instytut Badań Jakości. - Co więcej, łatwo na nich zaparkować i są otwarte do późnych godzin wieczornych lub całodobowo.

Stacje benzynowe mają także jeszcze tę przewagę nad niewielkimi sklepami osiedlowymi, że są z reguły zlokalizowane przy głównych arteriach komunikacyjnych, więc wpisują się w potrzeby ceniących swój czas klientów kanału convenience.

Magdalena Weiss 898 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.