Wina musujące: nie tylko od święta

Minione lato było złotym okresem dla tych trunków. Podobnie może być w okresie sylwestrowo-noworocznym.

Spożywane jako aperitif, nie tylko „od święta”, wina musujące podbiły podniebienia i serca Polaków, notując znaczny wzrost konsumpcji, wskazują członkowie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Nowością na polskim rynku były wina musujące z dodatkiem soku owocowego oraz wina bezalkoholowe, wpisujące się w szeroko pojęty trend wellness i potrzebę bycia w ciągłym zasięgu. 

Produkty te wpisują się też w trend poszukiwania nowych smaków i lżejszych alkoholi, stanowiąc bardziej elegancką alternatywę dla piw smakowych. Szczególnie chętnie sięgają po takie wina kobiety.

- Nowością w naszym portfelu jest Monte Santi Fruttisecco, które z dużym sukcesem weszło na rynek i szybko zyskało uznanie klientów. Idealnie wpisuje się w gusta Polaków, którzy podobnie jak konsumenci na całym świecie, zaczęli pić wina musujące jako aperitif. To z kolei stanowi duży impuls wzrostowy. Lubimy owocowe smaki i jesteśmy otwarci na innowacje - mówi Jakub Nowak, prezes firmy Jantoń.

Dziś także prosecco, obok okresu okołosylwestrowego, przeżywa apogeum swojej popularności właśnie latem, wnosząc przy tym duże ożywienie do tej kategorii. Jeszcze kilka lat temu okres letni stanowił typowy 'low season' w sprzedaży win musujących.

- Warto w tym miejscu zauważyć, że nasze Mionetto Prosecco umacnia konsekwentnie pozycję lidera w roku 2017, rosnąc szybciej niż kategoria win prosecco. Według danych CMR, kategoria prosecco urosła w okresie 08.2016 - 07.2017 o 68 proc., podczas gdy Mionetto Prosecco odnotowało w tym czasie wzrost na poziomie aż 114 proc. - mówi Anna Kalinowska, członek zarządu i dyrektor ds. produkcji i inwestycji Henkell & Co. Polska, Przewodnicząca rady głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

- Wspomnieniem lata niech będzie zatem jesienno-zimowy drink na bazie Dwójniaku Grunwaldzkiego, który zdobywa popularność dzięki połączeniu go z… letnim prosecco - zdradza przepis Adam Gogacz, specjalista ds. marketingu Mazurskie Miody.

Jesień nie wyklucza nowości produktowych z kategorii win musujących. Przykładem jest firma Jantoń, która w październiku wprowadziła na rynek Monte Santi Msecco, czyli produkt, który ma docierać do konsumentów prosecco. 

W kontekście zaś mody na wellness i potrzeby bycia w ciągłym zasięgu i dostępności, firma Henkell zdecydowała się na poszerzenie oferty swoich win musujących o wariant bezalkoholowy. Henkell Alkoholfrei to elegancja klasycznego wina musującego bez konsekwencji spożycia alkoholu. Jako społeczeństwo żyjące w niezwykłym pośpiechu i uczestniczące w wydarzeniach, którego oprawę stanowią produkty alkoholowe, zmuszeni jesteśmy czasem rezygnować z ich konsumpcji. Bezalkoholowe wersje stwarzają możliwość czerpania przyjemności ze smaku wina w każdej sytuacji.

A co z cydrem?

Rynek cydru jest w trudnej sytuacji. Czas letni był bardzo słaby, jeżeli chodzi o pogodę, co było dużą barierą w rozwoju tej kategorii, która najlepiej sprzedaje się podczas dużych upałów. Do tego dochodzi niekorzystna sytuacja prawna cydru, z którym konkurują przede wszystkim tańsze, ze względu na niższe koszty produkcji, napoje piwne - cydropodobne w smaku, które można reklamować. Nie bez znaczenia jest fakt, że mogą być one oferowane w przeciwieństwie do cydrów w różnych wariantach smakowych, bardzo pożądanych przez dzisiejszych konsumentów. Oczywiście jest to mylące i często konkumenci myślą, że mają do czynienia z cydrem, choć napoje te mają niewiele wspólnego z jakością cydru. - W tym roku kategoria cydrów odnotowała spadki, jednak z nadzieją myślimy o przyszłym roku. Planowane zmiany w ustawie o podatku akcyzowym – likwidacja akcyzy i zniesienie obowiązku banderolowania cydrów z pewnością przyniosą efekty” – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. ZPPRW liczy na poparcie Ministerstwa Rolnictwa w zakresie złożonego wniosku o wprowadzenie definicji cydrów smakowych, który pozwoli polskim przedsiębiorcom produkcję cydrów o smakach innych niż jabłkowy. Jeżeli przed rozpoczęciem sezonu letniego zmiany w przepisach zostaną wprowadzone, przewiduje się, że przyszłoroczne wyniki kategorii będą miały tendencję wzrostową.

Coraz bliżej zima

Jesienna słota a następnie zimowe wieczory zdecydowanie sprzyjają konsumpcji grzańców i miodów pitnych. Wyraźny wzrost zainteresowania ich zakupem obserwowany jest wraz z nadejściem chłodniejszej jesiennej aury, co w tym roku można było odczuć już w październiku. Konsumenci zaczynają coraz częściej sięgać po produkty rozgrzewające, słodsze, cięższe i kuszące aromatami przypraw korzennych, które pozytywnie przypominają
o zbliżających się świętach. Właśnie rozpoczyna się najbardziej intensywny okres pod względem sprzedaży alkoholu, który w dużej mierze wpływa na roczne wyniki branży winiarskiej. Analizując wyniki z tego okresu na przestrzeni kilku minionych lat, szacuje się, że sprzedaż w okresie listopadowo-grudniowym w tym roku może osiągnąć wynik nawet o 30 proc. wyższy w porównaniu z pozostałymi miesiącami.

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa to największa w kraju organizacja reprezentująca branżę. Zrzesza czołowych producentów i dystrybutorów wina i wyrobów winiarskich, zapewniając całej branży wsparcie eksperckie i prawne, aktywnie włączając się w proces legislacyjny oraz reprezentując sektor wobec organów administracji krajowej i organów UE.

W skład ZP PRW wchodzą: Awe, Bartex - Bartol, Dom Wina, Henkell & Co. Polska, Jantoń, Martini Polska, Mazurskie Miody, Warwin, Ardagh Glass, LeMAg.

Zdjęcie: Photogenica

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.