Duzi gracze zagrożeniem dla e-sklepów

Niemal 60 proc. właścicieli sklepów prowadzących e-sprzedaż uważa obecność dużych podmiotów w branży za zagrożenie dla swojej działalności.

Latem 2017 r. zespół ShopAlike – platformy sprzedaży prowadzących ofertę różnych sklepów internetowych, zapytał stu ze swoich partnerów w 13 krajach Europy, w tym w Polsce o ich poglądy na temat rynku e-commerce na Starym Kontynencie.

Respondenci reprezentowali sklepy z branż modowo-obuwniczo-tekstylnej (58 proc.), wnętrzarskiej (26 proc.), ale także z takich jak kosmetyki, zdrowie i uroda, zabawki, czy sport i outdoor oraz różnej wielkości (45 proc. z nich posiada w ofercie między 1001 i 10 tys. produktów, 33 proc. ponad 10 tys., a 20 proc. od 1 do 1000).

Wyniki pokazują, że większość sklepów jest umiarkowanie zadowolona (56 proc.) lub zadowolona (31 proc.) z obecnego stanu rynku w swoim kraju. Większość z nich także optymistycznie (52 proc.) lub umiarkowanie optymistycznie (26 proc.) ocenia jego dalszy rozwój. Wśród barier utrudniających prowadzenie biznesu wymieniają przede wszystkim obecność dużych międzynarodowych graczy - 37 proc ocenia ją jako znaczącą, 20 proc. jako bardzo znaczącą, a także otoczenie prawne i podatkowe (odpowiednio 27 proc. i 12 proc.). Mniejsze znaczenie ma niska popularność zakupów online oraz ograniczenie technologiczne. Za czynniki powstrzymujące konsumentów od dokonywania zakupów online właściciele e-sklepów uznali bezpieczeństwo płatności, brak fizycznego kontaktu z produktem, czy brak odpowiedniej komunikacji ze sklepem przed i po transakcji. Przedstawiciele odpowiedzieli także na pytanie o trendy, które wdrażają lub planują wdrożyć w najbliższych 3 latach w swoich biznesach. Po 70 proc. wskazało innowacyjne metody płatności oraz poszerzenie działalności na kanały offline, 65 proc. użycie Big Data, 64 proc. nowe opcje dostawy, a 37 proc. chatboty do komunikacji z klientami.

Z prowadzonych przez sklepy partnerskie działań promocyjnych ShopAlike wysnuł wniosek, że ich grupą docelową jest pokolenie milenialsów. 86 proc. sklepów wskazuje na rozbudowaną obecność w mediach społecznościowych, 70 proc. - na marketing treści (poza wideo) i na dedykowane kampanie displayowe, 62 proc. natomiast współpracuje z influencerami. Nieco mniej popularne są wideomarketing (48 proc.) czy własna aplikacja (37 proc.). W mediach społecznościowych króluje Facebook (korzysta z niego 90 proc. sklepów biorących udział w badaniu), Instagram (76 proc.) i Twitter (41 proc.). Wykorzystanie Snapchata deklaruje 15 proc. biorących udział w badaniu sklepów.

Z pełną wersją raportu można się zapoznać tutaj: https://www.shopalike.pl/ecommerce-w-europie-trendy-szanse

Zdjęcie: Photogenica

Magdalena Weiss 903 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.