Lidl inwestuje w elektryczne ciężarówki bez kierowcy

Szwedzka spółka Lidla zaprezentowała plan uruchomienia dostaw do sklepów przy pomocy samojezdnego samochodu o napędzie elektrycznym.

Na zdjęciu: T-Pod firmy Einride. Takim samochodem Lidl planuje zaopatrywać swoje sklepy

Lidl Szwecja podpisał umowę z firmą Einride, która ma stworzyć dla niego ciężarówkę o elektrycznym napędzie, która w dodatku sama dostarczy towar do sklepu.

Einride pełnowymiarowy prototyp swojego autonomicznego T-Pod samochodu zaprezentowała całkiem niedawno, w lipcu 2017 r. Jeśli uda się na czas uzyskać wszystkie pozwolenia, testy wspólnego pojazdu mają się rozpocząć w trzecim kwartale 2018 r. w Halmstad na zachodnim wybrzeżu Szwecji. Test obejmie przejechanie przez ciężarówkę dystansu 4 km od centrum dystrybucji do magazynu Lidla. Trasa obejmie dwa ronda i dwa skrzyżowania. 20-tonowa ciężarówka, której długość wynosi 7 metrów ma przejechać tę trasę z pełnym obciążeniem 15 palet.

W drugim etapie projektu pilotażowego samochód obsługiwać będzie tuzin placówek Lidla w pobliżu trasy E6 łączącej Göteborg na północy i Helsingborg na południu.

- Branża FMCG wymaga intensywnego transportu, a to przy wykorzystaniu tradycyjnego paliwa powoduje wysokie emisje spalin – mówi Johannes Fieber, dyrektor Lidla w Szwecji. - W roku podatkowym 2016/2017 całkowicie przełączyliśmy się na paliwa alternatywne, takie jak energia elektryczna, gaz nośny, biodiesel lub olej napędowy z etykietą Swan, co zmniejszyło wpływ transportu na środowisko o 25 procent. Przejście na elektryczne ciężarówki to następny krok, który zredukuje emisje do zera – dodał.

W Szwecji od 1 lipca obowiązuje nowe prawo, które daje Agencji Transportu prawo do wydawania pozwoleń na pojazdy samobieżne na drogach publicznych. Lidl i Einride zamierzają wystąpić o taką zgodę już w listopadzie.

- Transport drogowy odpowiada za emisję 30 proc. gazów cieplarnianych w Szwecji – mówi Robert Falck, prezes Einride. - Naszym celem jest zastąpienie 40 proc. transportu drogowymi naszymi T-Podami do 2035 r. Współpraca z Lidlem jest ważnym krokiem w tym kierunku – zaznaczył.

Magdalena Weiss 903 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.