E-handel buduje popyt na magazyny

Do 2021 r. wolumen przesyłek dostarczanych do klientów w Europie zwiększy się o prawie 70 proc. - wynika z najnowszego raportu Urban Logistics międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield.

To wynik m.in. gwałtownego rozwoju e-commerce, w wyniku którego w najbliższych latach znacząco wzrośnie zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne w największych europejskich miastach.

Według prognoz przygotowanych z wykorzystaniem opracowanego wspólnie z P3 Logistic Parks narzędzia Urban Space Model wolumen dostaw do klientów w Europie wzrośnie do 2021 r. o 69 proc., przy czym tempo to będzie bardzo różne w różnych miastach.

- Pod względem liczby ludności i siły nabywczej Londyn jest największym i najbardziej dojrzałym rynkiem e-commerce w Europie. Zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne w stolicy Wielkiej Brytanii szacuje się obecnie na ok. 870 tys. mkw., przy czym w 2021 r. może wzrosnąć o 42 proc. do poziomu 1,2 mln mkw. - piszą autorzy raportu.

Drugim po Wielkiej Brytanii największym rynkiem handlu elektronicznego w Europie są Niemcy. Popyt na powierzchnie logistyczne w tym kraju wzrośnie o 77 proc., przy czym zapotrzebowanie w Berlinie – największym niemieckim rynku – szacowane jest na ok. 370 tys. mkw.

W ujęciu procentowym popyt na magazyny najbardziej wzrośnie w Hiszpanii – w Madrycie i Barcelonie o 102 proc., odpowiednio do poziomu 360 tys. mkw. i 167 tys. mkw. Natomiast w Warszawie, która jw ostatnich latach odnotowuje szybszy od prognozowanego rozwój rynku e-commerce, popyt na powierzchnię logistyczną może wzrosnąć o 90 proc. – z obecnych 43 tys. mkw. do 82 tys. mkw. w 2021 r.

Koszty dostaw do 2021 r. wzrosną o 7-10 proc. z obecnych 70 mld euro.

- Zakupy online stają się coraz powszechniejsze. Z tego względu duże miasta w Europie powinny odpowiednio przygotować się do obsługi rosnącej liczby dostarczanych przesyłek – mówi Lisa Graham, dyrektor działu badań i analiz rynku nieruchomości logistycznych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield. - W przyszłości sklepy internetowe i firmy dostarczające przesyłki będą zmuszone korzystać z powierzchni logistycznych w miastach, aby spełniać rosnące oczekiwania klientów w zakresie szybkości i niezawodności dostaw. Jednocześnie będą dążyły do redukcji kosztów ze względu na rosnące stawki czynszu – przewiduje.

- Każdy dodatkowy kilometr zwiększa koszt dostawy i wydłuża czas realizacji. Zapotrzebowanie na tego typu nieruchomości bez wątpienia istnieje, ale uzyskanie niezbędnych pozwoleń na wybudowanie odpowiedniej jakości obiektów w centrach miast może stanowić duże wyzwanie – dodaje David Szendzielarz z firmy P3 Logistic Parks, współautor raportu. - W firmie P3 blisko współpracujemy zarówno z klientami, jak i władzami miejskimi przy opracowywaniu rozwiązań, które pomogą zmniejszyć lukę pomiędzy aktualną podażą i przewidywanym popytem, a także zaspokoić zapotrzebowanie na magazyny umożliwiające szybką realizację dostaw w sposób przyjazny środowisku i ograniczenie ruchu na ulicach – deklaruje.

Magdalena Weiss 898 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.