Banany z Europy

Producenci bananów z regionów ultraperyferyjnych apelują o europejski patriotyzm.

Na zdjęciu: Wystawa fotografii „Exotic Taste of Europe” przygotowanej w ramach kampanii promocyjnej, 11-20.10.2017, BUW, Warszawa.

W Unii Europejskiej jest dziewięć regionów ultraperyferyjnych (RUP): Gwadelupa, Martynika, Gujana Francuska, Majotta, Reunion i Sait-Martin (Francja), Azory i Madera (Portugalia) oraz Wyspy Kanaryjskie (Hiszpania). Mieszka tam 1 proc. europejskiej populacji. Z tych regionów pochodzi wiele produktów rolnych, głównie bananów, pomidorów i winogron, które trafiają na rynki Francji, Hiszpanii, Portugalii i w mniejszym stopniu pozostałych krajów Unii. Dlatego chcąc wesprzeć ich eksport na szerszą skalę, kilka tych regionów połączyło siły i rozpoczęło kampanię (przy wsparciu środków z UE) promującą banany z Gwadelupy, Martyniki, Madery i Wysp Kanaryjskich.

Zaczęła się w tym roku i ma trwać do 2019 r. Jej celem jest zwiększenie rozpoznawalności europejskiego znaku jakości regionów ultraperyferyjnych.  Kampania pod hasłem "Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami" obejmuje Hiszpanię, Portugalię, Francję, Belgię, Niemcy oraz Polskę. Dlaczego te kraje? Odpowiedź jest prosta - mają porty morskie, a banany docierają z tych regionów tylko drogą morską. Ponadto Polska czy Niemcy importują niewielkie ilości tych bananów.

Banany uprawiane są na tych wyspach głównie przez rodziny, często zrzeszone w spółdzielniach. W niektórych regionach to najwięksi pracodawcy. Z drugiej strony regiony te borykają się z dużym bezrobociem. Stąd apel ich przedstawicieli do konsumentów w krajach, w których realizowana jest kampania, o patriotyzm i kupowanie "naszych", europejskich bananów. - Produkty spoza Unii Europejskiej nie muszą spełniać tak wyśrubowanych norm, jak te pochodzące z krajów europejskich - podkreśla Joanna Czarnecka-Chomicz z Biura Radcy Handlowego Ambasady Portugalii w Polsce. A banany z regionów ultraperyferyjnych, z oznaczeniem RUP spełniają standardy UE dotyczące środowiska, praw pracowniczych, reguł zrównoważonej produkcji oraz aspektów zdrowotnych. Przedstawiciele tych wysp podkreślają , że są uprawiane naturalnymi metodami, a ich pochodzenie można dokładnie prześledzić.

Na Gwadelupie i Martynice banany uprawia 650 producentów, zrzeszonych w organizacji UGPBAN. Łącznie produkują ich rocznie 270 tys. ton. Co tydzień wyspy opuszcza statek z ładunkiem 5 tys. ton bananów. 80 proc. z nich trafia do Francji. Przy produkcji tych owoców pracuje tam 10 tys. osób. To ważna gałąź gospodarki na tych wyspach, gdzie odległość od kontynentu i warunki klimatyczne nie sprzyjają rozwojowi przemysłu. Dlatego stopa bezrobocia jest tam najwyższa w Europie. W przypadku tych wysp każde wsparcie ma obecnie szczególne znaczenie. Pod koniec sierpnia br. huragan Maria spustoszył obie. Zniszczył wszystkie uprawy bananów na Gwadelupie i 70 proc. na Martynice. To oznacza, że w tym roku zbiory bananów będą bardzo niskie, a ich eksport niewielki. Plantatorzy oceniają, że produkcja bananów z Antyli Francuskich zacznie zwiększać się dopiero z początkiem 2018 r. Mimo to liczą, że warto kontynuować kampanię promocyjną, aby konsumenci rozpoznawali te owoce oznaczone znakiem jakości i pochodzenia.

Na Maderze uprawą bananów zajmuje się ponad 2,8 tys. rolników. Rocznie produkują 20 tys. t bananów. Zbiory odbywają się niemal przez cały rok, przy czym 70 proc. owoców zrywa sie między majem a październikiem. Także tej wyspy nie ominęły huragany.

Największym producentem bananów z wymienionych regionów są Wyspy Kanaryjskie. Tu roczna produkcja przekracza 400 tys. ton. Stanowią one 67 proc. eksportu z tych wysp i są najważniejszym produktem rolnym. Uprawia je 8 tys. rolników. Jednak w związku z obniżeniem stawek celnych dla importu bananów spoza krajow UE borykają się oni z największymi problemami ekonomicznymi w ostatnich dekadach. Dlatego też również liczą na efekty kampanii promocyjnej.

- Trzeba udowodnić konsumentom, że kupując produkty z tych regionów o dużym bezrobociu wspierają ich mieszkańców - mówi Karym Bagoee, przedstawiciel producentów bananów UGPBAN (Antyle Francuskie).

Więcej o kampanii: http://handelextra.pl/artykuly/203743,unia-europejska-promuje-produkty-z-ultraperyferyjnych-regionow

 

 

 

Barbara Mikusińska 628 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.