Jak powstaje idealny sklep?

Sklep, niezależnie od wielkości, powinien zapewniać komfort sprzedającym i kupującym. Jak to osiągnąć, wiedzą specjaliści z biura projektowego Modern-Expo, z którymi prześledzimy etapy projektowania sali sprzedaży na przykładzie sklepu o powierzchni około 300 mkw.

Za największe wady wielu polskich sklepów uznaje się ciasnotę, nieporządek w ułożeniu towarów i ich opisie, niefunkcjonalność oraz brak sprofilowania, a przez to charakteru placówki. Eksperci z biura projektowego Modern-Expo, firmy produkującej i dystrybuującej wyposażenie sklepowe i magazynowe, przekonują, że wcale tak nie musi być. Trzeba tylko podejść do tematu metodycznie i trafić na odpowiednich ludzi, którzy znają się na niuansach projektowania sklepów.
 
Po pierwsze: wysłuchaj klienta
Każdy projekt sklepu powinien być szyty na miarę, tak by w optymalny sposób odpowiadał potrzebom obu stron (sprzedający, kupujący). Dlatego też bardzo ważna jest pierwsza wizyta projektantów w sklepie, podczas której poznają oni preferencje, potrzeby i oczekiwania detalisty. 
 
– Zbieramy wtedy jak najwięcej informacji, np. dokonujemy analizy asortymentu pod kątem wydajności półki. Taka wiedza będzie pomocna przy projektowaniu układu regałów – wyjaśnia Agnieszka Lichota, specjalista ds. projektowania i wizualizacji Modern-Expo.
 
Jednocześnie podczas pierwszego spotkania projektanci dokonują wizji lokalnej, pomiaru pomieszczenia oraz dokumentacji fotograficznej mebli, jeśli mają one zostać w sklepie. Jest to tak zwana inwentaryzacja lokalu handlowego.
 
– Trzeba jednak zachować ostrożność, gdyż zdarza się, że dostępna dokumentacja, czyli plany architektoniczne lub deweloperskie, różnią się od stanu rzeczywistego – przestrzega Agnieszka Lichota. – Precyzyjna i szczegółowa inwentaryzacja to doskonała baza do dalszej pracy nad projektem – podkreśla.
 
Po drugie: stwórz projekt
Na podstawie pobranych wymiarów powstaje projekt. Eksperci z Modern-Expo umieszczają w nim meble dostosowane do potrzeb indywidualnego sklepu bądź danej sieci. Przygotowywany jest dwuwymiarowy projekt technologiczny z uwzględnieniem mebli systemowych, specjalistycznych, lad, boksów kasowych czy mebli już istniejących.
 
– Dobry projekt to wstęp do sukcesu sklepu. Poprawiając wygląd i funkcjonalność sklepu, mając przy tym na uwadze ergonomię, wydajność przestrzeni, wygodę pracowników sklepu i klientów, poprawimy wyniki sprzedaży. Projektując wnętrza sklepu, dbamy również o jego estetykę – przekonuje Agnieszka Lichota.
 
Najlepsze projekty mają więc na celu nie tylko nadanie lokalowi atrakcyjnego wyglądu, ale przede wszystkim zwiększenie sprzedaży przy jednoczesnym usprawnieniu pracy załogi. Odpowiednie rozplanowanie przestrzeni handlowej, a także poszczególnych działów i rozłożenie asortymentu może wpłynąć na ergonomię pracy. 
 
– Ważnym aspektem jest dopasowanie szerokości alejek, wysokości regałów, a także umiejscowienie regałów chłodniczych tak, by otwarte drzwi nie blokowały przejścia. Niezwykle ważna jest również taka aranżacja przestrzeni wokół boksu kasowego, aby gwarantowała ona miejsce dla osób stojących w kolejce – wyjaśnia ekspertka.
 
Po trzecie: operuj wymiarami
Następnym etapem jest przekazanie detaliście projektu. Jest to jeszcze ten moment, w którym można dokonywać  zmian. Projektanci z Modern-Expo często wraz z projektem przekazują również wstępne trójwymiarowe wizualizacje pomieszczeń sklepu. – Są one znacznym ułatwieniem dla klienta, pozwalającym zobaczyć, jak zagospodarowaliśmy salę sprzedaży, zaakceptować ją lub wskazać ewentualną potrzebę zmian – tłumaczą.
 
Kolejny krok to przygotowanie i przekazanie trójwymiarowych wizualizacji w kolorze. Zazwyczaj jest to etap najciekawszy i najbardziej oczekiwany przez właściciela sklepu. Tak przygotowane wizualizacje pomagają bowiem w podjęciu decyzji dotyczącej finalnego wyglądu projektowanej przestrzeni.

Po czwarte: dokumentacja techniczna
Po zaakceptowaniu przez detalistę projektu, oferty, kosztorysu wyposażenia i jego montażu projektanci przygotowują dokumentację techniczną. Składają się na nią szczegółowo zwymiarowane rzuty sklepu, rysunki projektowanych mebli i detali, wskazanie liczby półek na regałach i inne.

Po piąte: koordynacja projektu
Po zatwierdzeniu wizualizacji następuje część wykonawcza projektu, która należy już do montażystów. To dla nich projektanci sporządzają komplet rysunków technicznych, na podstawie których możliwy jest montaż regałów oraz systemowe wyposażenie. Cały proces kończy się odbiorem technicznym sklepu.
____________________________________________________________________________________________________________________________
Partnerem projektu jest:
 
 

Katarzyna Pierzchała 1503 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.