Zwroty w e-sklepach

92 proc. konsumentów chętnie ponownie dokona zakupu w e-sklepie, jeżeli procedura oddania produktu była prosta. Pomocna w osiągnięciu tego celu może być specjalna platforma, dzięki której klient otrzyma pieniądze na konto w ciągu 24 godzin.

Na zdjęciu: Jacek Zientkiewicz, brand manager platformy Shoper

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., konsumenci kupujący przez internet mają prawo do zwrotu zamówienia w ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru. Zwroty są jednak dla e-sklepów sporym wyzwaniem – wydłużają czas obsługi klienta, obciążają budżet oraz stwarzają ryzyko spadku reputacji sklepu.

Tymczasem do wyboru e-sklepu często motywuje właśnie… łatwy zwrot. Jak wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2016”, na możliwość odesłania towaru do e-sklepu zwraca uwagę aż 64 proc. pytanych. Najchętniej klienci dokonaliby zwrotu przez kuriera (door-to-door) lub na poczcie. Tendencję potwierdzają także badanie przeprowadzone dla sopockiej spółki Blue Media. Z badań “Jak kupujemy w internecie 2017” wynika, że łatwa procedura zwrotu jest ważna dla 54 proc. badanych.

Zwrot z zakupów w e-commerce

Jak podaje amerykańska Reverse Logistics Association, w sklepach stacjonarnych poziom zwrotów to zaledwie 8 proc. zakupów, ale w przypadku e-sklepów rośnie on już do 25-40 proc. Według danych stowarzyszenia, w br. do sklepów wróciło już 400 milionów paczek więcej niż w poprzednim. Najczęściej zwracane są ubrania i buty - na poziomie 30-35 proc. sprzedaży. Powodem jest zwykle niedopasowanie, zły rozmiar lub rozczarowanie klienta produktem. Duża jest także skala zwrotów elektroniki - komputerów i telefonów komórkowych. Ze względu na coraz większą sprzedaż internetową rośnie też liczba zwracanego towaru w mniej oczywistych kategoriach, jak sprzęt sportowy czy meble.

Zwroty w e-sklepie powinny wiązać się z szybką realizacją przelewów na konto klientów. Jak podaje serwis business2community.com, aż 92 proc. z nich deklaruje ponowny zakup w sklepie, jeżeli procedura oddania produktu była prosta. Prosty system może więc stać się przewagą konkurencyjną firmy.

- Szybkie płatności online i szybkie zwroty to wygoda i dla kupujących, i dla sprzedających. Żeby skutecznie konkurować z innymi sklepami, przedsiębiorcy muszą uwzględniać te potrzeby klientów. Dzięki wprowadzonym przez nas aktualizacjom, wszystkie operacje związane ze zwrotami odbywają się w jednym miejscu - podkreśla Jacek Zientkiewicz, brand manager platformy Shoper.

Zaznacza, że przy wprowadzaniu Shoper Płatności sprzedawcy nie muszą podpisywać żadnej papierowej umowy. Na początku otrzymują preferencyjną prowizję od 1 proc., a usługa jest uruchamiana już w ciągu 24 godzin. Również w ciągu doby sprzedawcy powinni otrzymać należność za zakupy realizowane poprzez Shoper Płatności. Dzięki pełnej integracji z platformą, skraca się też etap finalizacji zakupu. Już podczas sprawdzania zawartości koszyka klient może upewnić się, czy jego bank jest obsługiwany przez system płatności. Proces nie wymaga także od klienta akceptacji regulaminów i zgód marketingowych.

 

Katarzyna Pierzchała 1563 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.