Kuchenne ewolucje

Minęły czasy, kiedy jednym preparatem sprzątało się niemal cały dom. Dziś do każdej powierzchni jest na sklepowych półkach oddzielny środek i konsumenci coraz częściej z tych możliwości korzystają.

Oferta w tej kategorii dostępna na rynku może przyprawić o zawrót głowy. Z gamy produktów specjalistycznych stosowanych w kuchni Zakłady Chemiczne Unia (Tytan) oferują: produkty do mycia piekarników, płyt ceramicznych, usuwania przypaleń, usuwania tłuszczu, do mycia lodówek i mikrofalówek. – Najlepiej z wymienionych sprzedaje się produkt do usuwania przypaleń Tytan, który jest jednym z najlepszych tego typu produktów na rynku polskim. Klienci bardzo często o niego pytają. Jest on bardzo mocnym środkiem, który doskonale radzi sobie z nawet bardzo mocnymi przypaleniami – zapewnia Mikołaj Stachowiak z działu marketingu Zakładów Chemicznych Unia. Bardzo dobrze radzi sobie także Tytan Anty-tłuszcz oraz płyn do mycia płyt ceramicznych. Anty-tłuszcz jest uniwersalnym środkiem, który może być używany do różnych powierzchni. – Polscy klienci zaczynają przypominać tych z Zachodu. Zakupy robią coraz bardziej świadomie. Rozumiemy, że środek specjalistyczny lepiej poradzi sobie z konkretnym zabrudzeniem niż środek uniwersalny i co za tym idzie – mniej będzie trzeba go zużyć. Efektywniej jakościowo i kosztowo mieć w domu kilka środków specjalistycznych niż jeden uniwersalny – ocenia Mikołaj Stachowiak.

Unilever ze swojego portfolio poleca mleczko Cif. – Nie rysuje powierzchni i jest delikatne dla czyszczonych sprzętów zarówno kuchennych, jak i łazienkowych. Dzięki aktywnym mikrogranulkom z łatwością usuwa nawet uporczywe zabrudzenia i pozostawia świeży zapach – podkreśla producent. 

Polacy chętnie sięgają po markę Ajax z portfolio firmy Colgate-Palmolive. Można tu znaleźć zarówno klasyczny proszek do czyszczenia różnych powierzchni, jak i Ajax spray do kuchni (500 ml) czy Ajax spray uniwersalny (polecany też m.in. do kuchni właśnie). 

Werner & Mertz Delta Polska oferuje produkty specjalistyczne marki Dr. Beckmann przeznaczone do czyszczenia wyposażenia kuchni: pralki, piekarnika, lodówki, płyt ceramicznych, okapu kuchennego, czajnika, maszyny do kawy, jak również ekologiczne produkty marki Frosch do czyszczenia powierzchni mających kontakt z żywnością oraz do podłóg kuchennych. Mają dbać nie tylko o czystość, ale także przedłużają „życie” sprzętom. Robert Żak, key account manager w firmie Werner & Mertz Delta Polska, podkreśla, że produkty marki Frosch stworzone zostały na bazie naturalnych składników, dzięki czemu można je bezpiecznie stosować w strefach kontaktu z żywnością. Przykładem jest nowy produkt Frosch Jałowcowy środek do czyszczenia lodówek i mikrofalówek o pojemności 300 ml. Produkty Frosch są też przyjazne dla zwierząt. Na trudniejsze zabrudzenia firma stworzyła mleczka do szorowania w dwóch zapachach: Frosch Lawendowe mleczko do szorowania oraz Pomarańczowe mleczko do szorowania. Przeznaczone są do powierzchni ceramicznych, emaliowanych, ze stali szlachetnej i szkła, kuchenek gazowych i elektrycznych. Wśród nowości jest Frosch Octowy środek usuwający kamień (1000 ml).

– Konsument sięga po specjalistyczny produkt dopiero wtedy, gdy inne podstawowe metody zawodzą, czyli np. kiedy pralka zaczyna brzydko pachnieć – uważa Robert Żak. – Tymczasem regularne stosowanie specjalistycznych środków pozwoli zaoszczędzić czas, ale również pieniądze.

Gold Drop w serii preparatów czyszczących Dix Professional do kuchni oferuje Dix Professional expres cleaner – płyn, który według zapewnień producenta działa w 5 minut w przypadku najtrudniejszych przypalonych czy przypieczonych zabrudzeń, jednocześnie nie niszcząc ani nie rysując czyszczonych powierzchni. Płyn można stosować do czyszczenia kuchenek, zadymionych szyb piekarników, blach piekarniczych, kominków, szyb kominkowych oraz grilli. 

Z tej serii firma poleca również Dix Professional mleczko w sprayu do czyszczenia kuchni, podane jednak w formie rozpylacza, co ma zapewnić wygodną aplikację produktu nawet w trudno dostępnych miejscach. Gold Drop przypomina także o swoich produktach z serii Eco Line. Jeśli chodzi o preparaty do kuchni, w linii znajduje się płyn do czyszczenia kuchni, również w butelce z rozpylaczem. Uzupełnieniem tych produktów jest tradycyjne Dix mleczko z mikrogranulkami do stosowania zarówno w kuchni, jak i w łazience. 
 
Sprayem w brud
Bez względu na kategorię w przypadku produktów chemii gospodarczej Polacy najchętniej sięgają po wygodne opakowania w sprayu. Są jednak producenci, którzy idą jeszcze dalej. – Perfect House Kitchen to produkt zamknięty w 500-ml opakowaniu ze spryskiwaczem, który przyspiesza sprzątanie, ułatwia je i umożliwia odpowiednie dozowanie. Dodatkową zaletą całej marki Perfect House jest nietypowa kolorystyka butelek oraz etykiet, dzięki którym produkty mogą stanowić element wystroju wnętrza i nie ma potrzeby chowania ich w kuchennych czy łazienkowych zakamarkach – zapewnia Ewa Juszczak, kierownik działu marketingu w firmie Barwa.

Na rynku pojawia się coraz więcej produktów o nietypowych dla tej kategorii cechach, ciekawych zapachach czy w niespotykanych opakowaniach. Większą rolę zaczyna również odgrywać ekologia. Konsumenci poszukują nowych rozwiązań, które poza skutecznością uprzyjemniają sprzątanie. – Wiele z tych atrybutów można odnaleźć w marce Perfect House, której cechy oraz design wyróżniają się na rynku – podkreśla Ewa Juszczak. 
 
1,5 mld zł na chemię  
Według szacunków Nielsena w 2016 r. Polacy na domowe środki czystości wydali ok. 1,5 mld zł. Dla porównania roczna sprzedaż tylko środków do prania oraz zmiękczania tkanin kształtuje się na poziomie ponad 2 mld zł. Polacy najwięcej wydają na środki do czyszczenia toalet, uniwersalne środki czystości oraz specjalistyczne ze wskazaniem na produkty przeznaczone do czyszczenia kuchni lub łazienki. Te trzy grupy produktów stanowią 75 proc. sprzedaży domowych środków czystości w ujęciu wartościowym. Pozostałe 25 proc. przypada na takie grupy produktowe, jak: środki przeznaczone do czyszczenia szyb, mebli, podłóg, udrażniania rur oraz czyszczenia dywanów.

Łączna sprzedaż, jak podaje Nielsen, wygenerowana przez te produkty w 2016 r. była o ponad 2 proc. wyższa od tej sprzed roku. Najbardziej wzrosła sprzedaż środków do czyszczenia toalet oraz udrażniania rur. Spadła natomiast takich specjalistycznych produktów, jak: środki do czyszczenia dywanów, mycia podłóg czy mebli. – Analizując sprzedaż w krótkich okresach można zauważyć pewną sezonowość tej grupy produktów. Domowe środki czystości sprzedają się na podobnym poziomie w całym roku, choć tradycyjne najwyższe wyniki osiągane są w okresach okołoświątecznych – podkreśla Nielsen. Najważniejszym kanałem dla sprzedaży tego typu produktów są dyskonty – 28 proc. sprzedaży wartościowej przechodzi przez ten właśnie kanał. Podobną wagę mają sklepy chemiczne, hiper- i supermarkety. Najmniej istotne są sklepy tradycyjne, spożywcze, choć ten asortyment powinien być obecny na każdym regale chemicznym w tych placówkach.

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Ilona Mrozowska 1955 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.