Logistyka dla e-commerce rośnie o 20 proc. rocznie

Globalny rynek logistyki dla e-commerce urośnie do 2024 r. do ponad 800 mld dol. Obecnie największą część branży stanowią usługi transportowe. Najszybciej rosnącym segmentem są natomiast rozwiązania z zakresu e-fulfillment - uważa Artur Wojtaszek, prezes zarządu OEX E-Business.

Na zdjęciu: Artur Wojtaszek, prezes zarządu OEX E-Business

W Europie największymi rynkami sprzedaży online są Wielka Brytania, Francja, Niemcy i Rosja. Polska jest jednym z krajów o najwyższej dynamice wzrostu. Według szacunków PMR („Handel internetowy w Polsce 2015. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2015-2020”) w 2020 r. sprzedaż online może stanowić już 10 proc. całego handlu detalicznego.

Logistyka coraz ważniejsza

Wraz z rozwojem e-handlu rośnie rynek usług dedykowanych sektorowi e-commerce. Jednym z takich obszarów jest logistyka, która w ciągu kilku ostatnich lat przeszła dużą transformację. Jeszcze kilka lat temu e-sklepy nie przywiązywały do tego obszaru dużej wagi. Dzisiaj większość przedsiębiorców sprzedających online ma świadomość rosnącego wpływu logistyki na proces zakupowy.

Rozwiązania dla e-commerce - jako flagowe usługi - oferują dziś najwięksi gracze branży logistycznej. Równocześnie na rynku funkcjonują podmioty specjalizujące się wyłącznie w obsłudze sklepów internetowych.

Logistyka e-commerce musi odpowiadać na oczekiwania coraz bardziej wymagającego klienta e-sklepów, dlatego w całym procesie tak ważna jest dbałość o customer experience, czyli wrażenia kupującego. Kluczowy jest przede wszystkim niski koszt i krótki czas dostarczenia przesyłki, szeroki wybór opcji dostawy, sprawna organizacja procesu zwrotów produktów czy nawet estetyka przesyłek. - Rozwiązania takie jak darmowa dostawa i zwrot, click & collect czy same day delivery coraz częściej są traktowane przez kupujących jako standard – mówi Artur Wojtaszek, prezes zarządu OEX E-Business.

Sprzyjająca technologia

Rozwój usług logistycznych dla e-commerce wspomaga technologia, która w coraz większym stopniu umożliwia automatyzowanie procesów magazynowania, kompletowania i dostarczania przesyłek. W centrach operacyjnych Amazon czy Walmart na dużą skalę stosowane są roboty, drony i inne technologie zastępujące pracę ludzi. Przekłada się to na bardzo wymierną optymalizację procesów logistycznych, które pozwalają e-sklepom budować przewagi konkurencyjne i skuteczniej przyciągać klientów.

E-sklepy mogą korzystać z najlepszych praktyk logistycznych bez konieczności inwestowania w zakup innowacyjnych technologii. Rozwiązaniem, które to umożliwia, jest outsourcing. - W takim modelu firmy z branży e-commerce zyskują dostęp do narzędzi dotychczas zarezerwowanych dla największych graczy z branży. Tym samym mogą oferować swoim klientom standard obsługi porównywalny z najlepszymi na rynku – przekonuje Artur Wojtaszek.

Jego zdaniem z outsourcingu logistyki w całości lub częściowo korzystają zarówno najwięksi giganci e-handlu, jak i mniejsze podmioty sprzedające online. - Ci pierwsi chcą się skoncentrować na rozwoju sprzedaży, wydzielając obsługę innych procesów na zewnątrz. Drudzy chcą korzystać z najlepszych rozwiązań logistycznych, będących dotychczas poza ich zasięgiem – dodaje Wojtaszek.

Podkreśla przy tym, że w modelu outsourcingowym oferowana jest także kompleksowa obsługa e-sklepu – od stworzenia platformy sprzedaży, przez działania marketingowe, logistykę aż po wielokanałową obsługę klientów.

Potencjał cross border

Rosnąca popularność e-commerce sprzyja także rozwojowi handlu transgranicznego (tzw. cross border). Według badań Forrester aż 84 proc. internautów na świecie przynajmniej raz dokonało zakupów w zagranicznym e-sklepie, w Polsce ten odsetek wynosi 45 proc. Najbardziej zniechęca nas przed tym długie oczekiwanie na dostawę, jej wysoki koszt lub trudności ze zwrotem produktów. Rodzimy rynek ma jednak duży potencjał wzrostu. Według badań Pay Pal i Ipsos krajowy handel transgraniczny do końca 2017 r. urośnie o blisko 24 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

- Polacy są coraz bardziej otwarci na korzystanie z oferty zagranicznych e-sklepów, w szczególności tych oferujących darmową wysyłkę i zwrot. Z drugiej strony tylko niewielka część e-biznesów z Polski jest przygotowana na ekspansję zagraniczną – mówi Artur Wojtaszek.

Rozwiązania outsourcingowe dla e-commerce ułatwiają takim podmiotom wejście na zagraniczne rynki. Za pośrednictwem firm zewnętrznych sklepy internetowe mogą oferować odbiorcom z innych krajów atrakcyjną cenę przesyłki, sprawny proces obsługi zwrotów czy obsługę w lokalnym języku.

Zdaniem Wojtaszka dalszy wzrost rynku usług logistycznych dla e-commerce będzie stymulować zarówno dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, jak i konieczność dostosowania standardów obsługi klientów e-sklepu do rosnących wymagań rynku. - Coraz większej konkurencji sprostają gracze, którzy postawią na rozwiązania pozwalające z jednej strony optymalizować koszty, a z drugiej zapewniające maksymalną wygodę dla kupujących – uważa prezes zarządu OEX E-Business.

OEX E-Business jest firmą z ponad 15-letnim doświadczeniem w obsłudze logistycznej sektora e-commerce, materiałów POS i programów lojalnościowych.

Katarzyna Pierzchała 1548 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.