Trzy nowe centra handlowe

W III kwartale 2017 r. w Polsce uruchomiono Galerię Północną w Warszawie, IKEĘ w Lublinie i Vivo! w Krośnie.

Na zdjęciu: Katarzyna Michnikowska, Colliers International

Największym obiektem ukończonym w minionym okresie była Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), a kolejnymi - IKEA Lublin I faza (33,5 tys. mkw.) i Vivo! Krosno (21,2 tys. mkw.). Wśród rozbudów warto wymienić powiększenie o 7,5 tys. mkw. parku handlowego IKEA Franowo w Poznaniu; 3,8 tys. mkw. centrum wyprzedażowego Outlet Park Szczecin oraz 4,2 tys. mkw. Vivo! Stalowa Wola (sklep Agata).

Po oddaniu do użytku ok. 135 tys. mkw. w ostatnich trzech miesiącach, całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce na koniec III kw. 2017 r. wyniosły około 11,3 mln mkw. W budowie wciąż znajduje się ok. 620 tys. mkw., z czego 29 proc. ma trafić na rynek jeszcze w tym roku. Pozwala to oszacować, że całkowita podaż w 2017 r. wyniesie 350 tys. mkw. – takie wnioski płyną z najnowszego raportu Colliers International.

W III kwartale br. w Polsce odnotowano debiuty kilkunastu sieci handlowych. Część z nich - sieć Hamleys, rosyjskie marki z Melon Fashion Group (Love Republic i Zarina) oraz nowe koncepty sportowej sieci 4F – 4Faces i KappAhl – newbie (art. dla niemowląt) otworzyła swoje sklepy w Galerii Północnej. Ważnym wydarzeniem było otwarcie pierwszego sklepu Victoria’s Secret z pełną ofertą w warszawskiej Arkadii. W tej galerii zadebiutowała także rumuńska marka modowa Nissa. Swoją decyzję o wyjściu z Polski ogłosiła natomiast sieć Springfield.

– Kolejna fala debiutów sieci handlowych na polskim rynku spodziewana jest w IV kwartale br. i związana będzie z otwarciem centrum handlowego Wroclavia. We Wrocławiu pojawią się między innymi hiszpańska sieć odzieżowa Sfera, ukraińska Goldi i nowy koncept gastronomiczny firmy AmRest – Blue Frog – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Na koniec III kw. 2017 r. w budowie znajdowało się 620 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych, z czego ukończenie blisko 182 tys. mkw. planowane jest w okresie październik – grudzień br. Pozwala to oszacować  całkowitą podaż za rok 2017 na poziomie 350 tys. mkw. – przewidują autorzy raportu.

Trwa także ekspansja polskich sieci na rynkach zagranicznych. W Londynie przy Oxford Street otwarto pierwszy sklep Reserved, a sieć uruchomiła również sprzedaż on-line na rynku brytyjskim.

Z raportu Colliers International wynika, że średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w osiemnastu największych polskich miastach wyniósł w III kwartale 2017 roku 4,1 proc. Wśród głównych rynków handlowych najniższy był on w Warszawie (2,6 proc.), z kolei najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się w Katowicach (5,9 proc). Wśród miast liczących od 150 do 400 tys. mieszkańców najwięcej wolnej powierzchni znajdowało się w Radomiu (10,9 proc.), a najmniej w Bielsku-Białej (1,3 proc.).

Magdalena Weiss 950 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.