Kłopotliwe opakowania

Na rynku opakowań najsilniejszą perspektywę wzrostu (9-10 proc. w skali roku) mają firmy wytwarzające opakowania z tworzyw sztucznych. Ponieważ jednak butelka plastikowa rozkłada się w ekosystemie średnio pół wieku, problem recyklingu staje się największym ryzykiem dla rozwoju tego segmentu.

W najnowszym raporcie DNB „Packaging. Industry report, 2017 sektor opakowań plasuje się na 2. miejscu w rankingu stabilnej zdolności do obsługi długu (zaraz po globalnym sektorze opieki zdrowotnej).

Jest to branża o wysokiej marżowości, choć poszczególne segmenty różnią się od siebie. Najwyższą efektywność biznesową (mierzoną marżą EBITDA) analitycy DNB obserwują w segmencie opakowań szklanych, najbardziej stabilne marże miał segment opakowań z metali, świetnie radzi sobie również segment papieru i tektury.

Z analizy DNB wynika jednocześnie, że materiałem, który jest najbliższy ideału, jeśli chodzi o ekonomiczno–praktyczne zastosowanie są opakowania z tworzyw sztucznych. Rynki kapitałowe największych wzrostów upatrują właśnie w tych opakowaniach, z drugiej strony są one również największym wyzwaniem dla środowiska naturalnego.

Dobre perspektywy całego sektora są powodem dużego zainteresowania inwestorów tą branżą i zwiększonej aktywności w zakresie fuzji i przejęć. - Wiodącym czynnikiem rozwoju sektora opakowań jest rozwój gospodarczy mierzony wzrostem PKB, rosnące wydatki na konsumpcję, z czego najistotniejszą część stanowią wydatki na żywność i napoje - komentuje Patrycja Bednarek, ekspert DNB Bank Polska w Biurze Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego. Jej zdaniem, rozwój branży wspiera rosnąca klasa średnia i modele życiowe, w tym: rosnący udział jednoosobowych gospodarstw domowych. Postępująca, szeroko rozumiana globalizacja, wpływa z kolei na rozwój logistyki oraz e-commerce, z którą wiąże się „podwójne” pakowanie produktów (raz opakowany produkt wymaga pakowania w transporcie zbiorczym, a coraz częściej ponownego – w związku z zakupami przez Internet).

- Analiza spółek publicznych w Stanach Zjednoczonych pokazuje, że przez ostatnie 10 lat sektor opakowań rósł szybciej niż branże takie, jak budowlana czy motoryzacyjna; rozwijał się on również szybciej niż średnia dla spółek z S&P500 - podkreśla Patrycja Bednarek.

Według DNB, w krótkim terminie światowy rynek opakowań powinien rosnąć w tempie ok. 6 proc. rocznie. Jednak wzrost ten będzie różny w zależności od materiału, z jakiego opakowanie jest wyprodukowane. Rynki kapitałowe spodziewają się największych wzrostów - 9-10 proc. w skali roku - w opakowaniach z tworzyw sztucznych, mimo, że są one największym wyzwaniem dla środowiska naturalnego.

Charakterystyka poszczególnych typów opakowań według DNB:

  • Niewątpliwymi zaletami papieru jest to, że surowiec ten jest powszechnie dostępny, lekki, opakowania tanie w produkcji, a ponadto biodegradowalne i przyjazne dla środowiska. Dodatkowo nadają się dobrze dla celów marketingowych; dzięki szerokim możliwościom nadruku oraz są idealne jako opakowania zbiorcze przeznaczone do transportu dóbr. 
  • Szkło z kolei ma to wszystko to, czego brakuje opakowaniom z papieru – doskonałe właściwości do przechowywania żywności i napojów (jest sterylne i nie chłonie wilgoci), dodatkowo podobnie jak papier w 100 proc. podlega recyklingowi. 
  • Metal wydaje się kompromisem pomiędzy papierem i szkłem. Niestety wiążą się z tym wyższe koszty wytworzenia opakowania, nie jest tak plastyczny jak np. tworzywo sztuczne i w niektórych przypadkach może dochodzić do przenikania substancji aktywnych do wewnątrz opakowania. 
  • Na koniec wydawałoby się materiał idealny – tworzywo sztuczne. Jest lekkie, wytrzymałe, sterylne, nadaje się do przechowywania żywności długoterminowo. Minusem jest ich negatywny wpływ na środowisko naturalne. Tworzywo sztuczne nie jest biodegradowalne, stanowi odpad zanieczyszczający środowisko, a jego recykling jest trudny i kosztowny. Mimo to, prognozy wzrostu w tym segmencie są, zdaniem DNB, najwyższe, i wynoszą 9-10 proc. w skali roku.

- Wydaje się więc, że materiałem, który jest najbliższy ideału, jeśli chodzi o ekonomiczno-praktyczne zastosowanie są opakowania z tworzyw sztucznych - mówi Wojciech Kochański, ekspert DNB Bank Polska w Biurze Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego. - Poza wymienionymi powyżej zaletami pozwalają one również na produkcję przezroczystych opakowań (pożądana cecha i wyraźnie rosnący obecnie trend), jak również bardzo dobrze sprawdzają się w transporcie. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę fakt, że średni czas rozkładu plastikowej butelki to nawet 450 lat, recykling takich opakowań staje się poważnym wyzwaniem i głównym ryzykiem dla rozwoju tego segmentu - zaznacza.

Przykładowo, Francja wprowadziła prawo mówiące o tym, że do 2020 r. jednorazowe talerze i sztućce powinny być wyprodukowane wyłącznie z biodegradowalnych materiałów. Unia Europejska planuje w ciągu 15 lat ograniczyć liczbę jednorazowych reklamówek o 80 proc. Ograniczenia wprowadzane są również w Polsce. - Czy oznacza to chęć całkowitego wyeliminowania tworzyw sztucznych? Na ten moment jest to mocno wątpliwe. Na pewno duży nacisk będzie kładziony na produkcję bioplastików i ograniczanie emisji szkodliwych substancji do środowiska przez producentów sztucznych opakowań - komentuje Wojciech Kochański.

Według analiz opracowywanych przez Polską Izbę Opakowań wartość rynku opakowań dóbr szybkozbywalnych w Polsce w ograniczeniu do: artykułów spożywczych, chemii gospodarczej i kosmetyków, wyniosła w 2016 r. 7,4 mld euro (przyjmując przelicznik 1 euro = 4,2 zł). W tym opakowania artykułów spożywczych oraz napojów to 5,7 mld euro; kosmetyków – 0,9 mld euro, a dla chemii gospodarczej – 0,8 mld euro.

Więcej o rynku opakowań pisaliśmy tu:

http://handelextra.pl/artykuly/203183,nie-w-zgodzie-z-natura

 Zdjęcie: Photogenica

Ilona Mrozowska 1955 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.