Herbaty. Ekspresowy rynek

Polacy są otwarci na nowości, ale nie na tyle, by zrezygnować z ulubionej czarnej herbaty ekspresowej. To nadal absolutny nr 1.

Rynek herbaty jest bardzo rozbudowany i różnie klasyfikowany w zależności od producenta. Na przykład Gourmet Foods, dystrybutor marki Dilmah, szacuje wartość rynku herbaty na ponad 2,1 mld zł. Największy segment stanowi herbata czarna, która realizuje ponad połowę sprzedaży. Na kolejnych miejscach znajdują się: herbata zielona, earl grey i czerwona (pu-erh).
– Bardzo często jako segmenty rynku herbat wliczane są także zioła i napary owocowe, choć nie są to herbaty sensu stricte. Herbata to napar, który pochodzi z listków i pączków jednej rośliny o nazwie camelia sinensis – podkreśla Anna Pycińska, dyrektor marketingu Gourmet Foods.

Ale napary owocowe są w Polsce bardzo popularne. Zwykle są też klasyfikowane jako herbaty owocowe zarówno przez producentów, jak i samych konsumentów. To, że herbata niejedno ma imię, potwierdzają wyniki badań firmy Progressive. To operator sklepów pod szyldem Czas na Herbatę (28 sklepów firmowych, 22 franczyzowych, 68 punktów partnerskich oraz sklep internetowy) specjalizujących się w sprzedaży herbat wysokogatunkowych, a także akcesoriach do jej parzenia i przechowywania. Z ankiety przeprowadzonej wśród klientów sklepów Czas na Herbatę wynika, że najczęściej wypijaną przez nich herbatą jest klasyczna czarna – tak odpowiedziało 35 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu, jednak z niewielką różnicą głosów, znalazła się zielona, która zyskała 31 proc. wskazań. Kolejne pozycje w rankingu zajęły: wersja owocowa i czerwona (ex aequo po 12 proc.), biała (7 proc.) i herbata żółta  (3 proc.).

Jeśli chodzi o formy podania, rynek dzieli się na ekspresowe w torebkach oraz sypkie – liściaste i granulowane, z których najchętniej wybierane są te pierwsze. – Systematycznie rośnie sprzedaż herbatek ziołowych, zielonych i funkcjonalnych, co związane jest z rosnącą popularnością trendu prozdrowotnego. To właśnie te segmenty herbaty uważamy za najbardziej przyszłościowe – mówi Anna Justyniarska, PR-digital manager w firmie Herbapol-Lublin.

Moda wśród konsumentów na zdrowy styl życia oraz zainteresowanie produktami innowacyjnymi powoduje, że hitem stają się mieszanki wzmacniające odporność, pomagające w walce z nadwagą oraz dodające energii. – W ten trend wpisują się herbatki funkcjonalne Loyd w liniach: Recepta na spokojny i dobry sen, Recepta na aktywne trawienie i Recepta na zdrowe gardło. Są to produkty „aptecznej” jakości, w popularnych piramidkach – podkreśla Sylwia Mokrysz, prokurent Mokate.

Jeśli chodzi o herbatki ziołowe, to liderem tej kategorii pozostaje marka Herbapol, a zwłaszcza produkt mięta z linii Herbapol Zielnik Polski.

– Pierwsze miejsce na podium zajmujemy również w kategorii herbatek owocowych – najlepiej sprzedającą się herbatką malinową w Polsce jest ta z linii Herbaciany Ogród marki Herbapol. Z kolei marka Big-Active to lider herbat zielonych, czerwonych oraz funkcjonalnych – podkreśla Anna Justyniarska.
Mokate wskazuje, że w herbacianej ofercie firmy dobre wyniki notują Minutki owocowe i zielone oraz herbaty Loyd – owocowe w piramidkach o smaku maliny i truskawki, jeżyny i jagody oraz herbata zielona w piramidkach z cytryną i trawą cytrynową. – Na uwagę zasługują herbatki Yerba Mate z miętą i trawą cytrynową, która razem z wcześniej wymienionymi herbatkami owocowymi należą do top 30 najlepiej sprzedających się produktów pakowanych w piramidki w Polsce – mówi Sylwia Mokrysz.
 
Czarna liderem
Choć nowe trendy należy uwzględniać na sklepowych półkach, absolutnym numerem 1 pozostaje herbata czarna, która jeszcze zyskuje w okresie jesienno-zimowym.
Jak podaje CMR, w sklepach małoformatowych (do 300 mkw.) czarna ekspresowa realizuje połowę sprzedaży wszystkich herbat wartościowo i nieco ponad połowę ilościowo (dane z czerwca 2017 r.). Czarne ekspresowe uwzględnia też w asortymencie najwięcej, bo 91 proc. badanych sklepów (dla porównania herbaty owoce ma 62 proc. placówek). Liderem całego rynku herbat bezsprzecznie od lat pozostaje Unilever z markami Lipton i Saga (z przewagą Liptona). Wśród największych producentów, których odnotował CMR, są także m.in. firmy: Mokate, Herbapol-Lublin, Posti i Gourmet Foods. Z top 10 najlepiej sprzedających się herbat w sklepach, których powierzchnia nie przekracza 300 mkw., aż 9 to herbaty czarne (głównie pod marką Lipton lub Saga, ale w różnej wielkości opakowaniach).

Tradycyjne czarne herbaty ma w ofercie każdy producent. W przypadku Mokate jest to m.in. bardzo dobrze sprzedająca się marka Minutka. „Najwyższej jakości herbatę czarną” – jak zapewnia Anna Justyniak – oferuje Herbapol-Lublin, który w 2016 r. jeszcze poszerzył ofertę w tym kierunku.

Levant Foods, dystrybutor marki Ahmad Tea London, od lat konsekwentnie stawia na klasyki, takie jak: mieszanki English Tea No1, English Breakfast, Earl Grey oraz Ceylon w mniejszych opakowaniach (30 torebek), a także herbaty liściaste 100 g czarne i zielone. – A klasyka, jak wiadomo, nie lubi rewolucji – zaznacza Ewa Spychała, marketing manager Levant Foods. – Skupiamy się raczej na stopniowej i stałej budowie dystrybucji, aby każdy Polak mógł znaleźć je w swoim sklepie. W okresie sezonu zimowego oferujemy co roku więcej pozycji prezentowych – eleganckie puszki i inne ciekawe opakowania nawiązujące do tematyki zimowo-świątecznej. Tak będzie i w tym roku. Są one zawsze przyjmowane entuzjastycznie, herbata jest bowiem uniwersalnym prezentem, a my jesteśmy przecież narodem „herbacianym” – uważa Ewa Spychała.

Również w portfolio Gourmet Foods najlepiej sprzedają się herbaty czarne – Dilmah Premium i Dilmah Ceylon Gold. – Trendy na rynku herbaty od jakiegoś czasu się nie zmieniają. Nadal dominują dwie strategie rynkowe – ekonomizacja oraz premiumizacja, przy coraz bardziej widocznym zacieraniu się segmentów środka – uważa Anna Pycińska. Jej zdaniem ekonomizacja związana jest oczywiście z obniżaniem cen, coraz częściej niemal do granic opłacalności i nieustającymi walkami cenowymi. Po drugiej stronie widoczna jest premiumizacja związana z coraz większym zapotrzebowaniem na herbaty bardzo wysokiej jakości – gwarantowanej miejscem pochodzenia, produkowanej etycznie, zgodnie z tradycyjnymi metodami zbioru i przetwarzania. – To właśnie tutaj swoje miejsce odnajduje marka Dilmah – podkreśla Anna Pycińska.

– Segment herbat premium rozwija się wraz ze wzrostem zamożności oraz świadomości konsumenta – potwierdza Ewa Spychała z Levant Foods. Przyznaje ona jednak, że herbata nie jest tak popularna jak kawa, która jest jej wielkim i głównym rywalem. – W lecie oczywiście ważna jest temperatura – niższa sprzyja sprzedaży, wyższa powoduje, że wygrywają chłodne napoje. Choć rynek herbaciany długookresowo jest w lekkiej stagnacji, to z marką Ahmad Tea optymistycznie patrzymy w przyszłość – zaznacza Ewa Spychała.
 
A w sezonie...
Gdy za oknem robi się zimniej, konsumenci częściej sięgają po herbaty rozgrzewające. Z oferty Mokate chętnie kupują wówczas Grzańce Loyd, z różnymi przyprawami czy sokami. Według Sylwii Mokrysz godne polecenia są w tym czasie także herbaty rozgrzewające w piramidkach Loyd Warming Tea.

W ofercie Ahmad Tea jak co roku znajdą się ciekawe pozycje „na prezent” – w eleganckich opakowaniach nawiązujących grafiką i kształtem do motywów świątecznych i zimowych. Firma będzie też kontynuować budowę dystrybucji oraz dotychczasowe działania reklamowe i promocyjne.

Gourmet Foods poleca gamę herbat zielonych – czyste, z jaśminem, z marokańską miętą, oraz czarnych aromatyzowanych, idealnych na coraz chłodniejsze wieczory – Dilmah Ginger & Honey, Dilmah Apple & Cinnamon & Vanilla czy Dilmah Raspberry.

W portfolio Herbapolu-Lublin w nadchodzącym sezonie konsumenci będą mogli znów skosztować rozgrzewającej herbaty Zimowy Sekret z linii Herbaciany Ogród. – To produkt typowo sezonowy, na który – co wiadomo z poprzednich lat – konsumenci czekają z niecierpliwością – zaznacza Anna Justyniarska.    

Zdjęcie: bank zdjęć Photogenica     

Ilona Mrozowska 2099 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.