Solo i w towarzystwie

Rynek mrożonych warzyw i owoców przekroczył już w Polsce wartość 801 mln zł, przy rocznej sprzedaży rzędu 93 mln kg.

Mrożone warzywa i owoce to kategoria z jednej strony tradycyjna, z drugiej nowoczesna i perspektywiczna. Rynek systematycznie rośnie, bo doskonale wpisuje się w trendy dbałości o zdrowie oraz łatwości i szybkości w przygotowaniu.

– Rynek przekroczył wartość 801 mln zł przy sprzedaży 93 mln kg. Na rynku mrożonych owoców i warzyw (ffv) Hortex ma bardzo silną pozycję. Jego udziały wynoszą
41 proc. wartościowo i 32 proc. ilościowo – informuje Beata Łosiak, PR manager z Grupy Hortex, powołując się na dane Nielsena (Panel Handlu Detalicznego, cała Polska jako suma rynków: hiper-, supermarkety bez dyskontów, dyskonty, duże sklepy spożywcze + sieci chemiczne, średnie i małe sklepy spożywcze, stacje benzynowe, kioski, sklepy winno-cukiernicze w skumulowanym okresie lipiec 2015 – czerwiec 2016 oraz lipiec 2016 – czerwiec  2017).

Z tych samych badań wynika, że ciągle największy udział ilościowy w tak zdefiniowanym rynku (bez potraw mącznych i mączno-ziemniaczanych, ryb, frytek) mają mieszanki warzyw – należy do nich 29 proc. wolumenu sprzedaży. Warzywa jednorodne, choć zajmują trzecie miejsce (21,8 proc.), to tylko nieznacznie zostają w tyle za warzywami na patelnię (22 proc.).

– Ilościowo mrożone warzywa i owoce to największa kategoria produktów mrożonych stanowiąca ponad
40 proc. całości rynku żywności mrożonej (bez lodów). Dlatego też warto pozostawić dla niej odpowiednio dużo miejsca w bonetach – radzi Beata Łosiak. – Sezon na mrożone warzywa i owoce przypada na okres od października/listopada do kwietnia. Warto jednak zadbać o dostępność najpopularniejszych produktów przez cały rok. Blisko 70 proc. gospodarstw domowych w Polsce używa mrożonych owoców i warzyw w przygotowywaniu posiłków – podkreśla. Jak podaje, do najpopularniejszych produktów wśród warzyw solo należą Szpinak rozdrobniony Hortex, Szpinak liście Hortex i Brokuły różyczki Hortex. Natomiast w przypadku mieszanek warzyw są to Włoszczyzna paski, Bukiet jarzyn wiosenny oraz Bukiet warzyw kwiatowy.

– Kategoria warzyw mrożonych cieszy się niesłabnącą popularnością,  jest stabilna i notuje rokroczny wzrost wartości o ok. 1,5 proc. – mówi Anna Telakowiec, dyrektor marketingu Bonduelle. – Warzywa mrożone Bonduelle uprawiane są na Kujawach i paczkowane w kilka godzin po zbiorze w naszej fabryce w Gniewkowie. Największą popularnością cieszy się tradycyjny miks warzyw Mieszanka Królewska blanszowana na parze – wskazuje.
Producent wprowadził ostatnio całą linię produktów Już przygotowane na parze. W jej skład wchodzą głównie właśnie warzywa mono oraz mieszanki. Hitem sprzedażowym w tej linii oprócz wspomnianej Mieszanki Królewskiej jest także Groszek zielony na parze. Jak podkreśla Anna Telakowiec, gotowanie na parze pozwala na zachowanie maksimum wartości odżywczych warzyw, a dzięki wstępnej obróbce czas ich przygotowania w domu skraca się do 3-5 min.

– Polacy po mrożonki warzywne najchętniej sięgają w sezonie jesienno-zimowym. Ma to związek z dużo gorszą dostępnością i jakością świeżych warzyw, dlatego mrożonki stanowią  idealną alternatywę – mówi Marek Rogoża, dyrektor marketingu Grupy Iglotex. – Ponadto okres letni to czas, kiedy sklepy poświęcają miejsce w zamrażarce lodom, więc ograniczają asortyment mrożonek, szczególnie warzyw i owoców, na rzecz lodów – dodaje przedstawiciel firmy, która 60 proc. swojej markowej oferty dystrybuuje poprzez kanał handlu tradycyjnego. Dodaje także, że wśród najbardziej popularnych produktów Igloteksu w segmencie warzyw mono i mieszanek są Włoszczyzna czy Bukiet 7 warzyw.

Z danych CMR wynika, że poza wspomnianymi już pozycjami w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się produktów w sklepach małoformatowych znajdują się jeszcze Mieszanka chińska, Marchewka z groszkiem, Fasola szparagowa cięta oraz Marchew kostka.

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Magdalena Weiss 950 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.