Syropy do rozcieńczania: czerwień na jesień

Chłodniejsze dni to dobry czas na uzupełnienie półki z syropami owocowymi o rozgrzewające smaki.

Syropy owocowe do rozcieńczania, choć ich sprzedaż lekko spada, wciąż mają wiernych fanów, którzy wolą ich używać do herbaty lub wody jako dodatek smakowy, słodzący czy wspomagający rozgrzewającą funkcję napoju. Niezmiennie królową wśród smaków jest malina, postrzegana przez konsumentów jako nie tylko pomagająca walczyć z przenikliwością jesiennych chłodów, ale też pierwszymi objawami przeziębienia oraz po prostu smaczna. Jej popularność nie spada też latem, gdy wraz z wodą stanowi podstawę orzeźwiającego soku.
 
– W tej kategorii produktowej brak dużej sezonowości. Śmiało można jednak stwierdzić, że warianty smakowe syropów o ciemniejszych barwach, czyli takie jak czarna porzeczka, żurawina, wiśnia, truskawka, cieszą się większą popularnością w miesiącach jesiennych i zimowych – mówi Dorota  Liszka, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Maspex, oferującej syropy pod marką Łowicz. – Wyjątkiem jest tu malina, która niesłabnącą popularnością cieszy się przez cały rok – potwierdza.
 
Wśród dziesięciu najlepiej sprzedających się indeksów w tej kategorii w małych sklepach siedem to różne warianty smaku malinowego. W czołówce mieszczą się także jeden wariant truskawkowy, jeden wiśniowy i jeden z żurawiną (Centrum Monitorowania Rynku, kwiecień 2017 r., sklepy małoformatowe do 300 mkw.).
 
Maspex jest trzecim pod względem udziałów graczem na rynku po Herbapolu Lublin, producencie syropów pod marką Owocowa Spiżarnia i Herbapol, oraz Hoop Polska, do którego należy marka Paola. Firma z Wadowic przewiduje w tym roku wzrost sprzedaży swoich produktów Łowicz w tej kategorii, choć ta jako całość jest w lekkim trendzie spadkowym. Według danych Nielsena podawanych przez producentów rynek wart jest obecnie nieco ponad 280 mln zł (cała Polska: hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty – metoda paragonowa, duże sklepy spożywcze z sieciami chemicznymi, średnie i małe sklepy spożywcze, sklepy winno-cukiernicze, stacje benzynowe; Panel Handlu Detalicznego, czerwiec 2016 – maj 2017). Do lidera rynku Herbapolu Lublin należy według danych podawanych przez producenta za Nielsenem 38 proc. wartościowego udziału (cała Polska + sprzedaż impulsowa + sieci chemiczne, 12 miesięcy do maja 2017 r.).
 
Z analiz Centrum Monitorowania Rynku, które obserwuje sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 mkw., wynika, że do tych trzech producentów należy w tym formacie niemal 85 proc. rynku, przy czym lider zajmuje jego połowę, a wicelider – ćwierć. Czwartym rozpoznawalnym graczem jest Victoria Cymes z kilkuprocentowym udziałem.  
 
W ofercie Maspeksu dostępne są dwie linie syropów: klasyczne i prozdrowotne. W pierwszej z nich kilka wariantów opartych jest na smaku malinowym: czysta malina oraz z dodatkiem cytryny, kwiatu lipy i żurawiny. Dostępne są także: cytryna, czarna porzeczka, pomarańcza, truskawka, wiśnia i żurawina. – Nie można też zapomnieć o linii syropów prozdrowotnych marki Łowicz, której sprzedaż rośnie – mówi Dorota Liszka. – Biorąc pod uwagę dojrzałość rynku, należy spodziewać się otwierania nowych nisz rynkowych, czego przykładem są proponowane m.in. przez markę Łowicz nowości – dodaje. Na gamę syropów prozdrowotnych Łowicz składa się sześć syropów z kompleksem witamin: Malina, mająca wspomóc witalność, Czarny bez na pobudzenie metabolizmu, Dzika róża zwiększająca odporność, Pędy sosny ułatwiające oddychanie, mająca właściwości przeciwutleniające Aronia oraz wspomagająca wzrok Jagoda.
 
– W sezonach letnim i jesienno-zimowym konsumenci są bardziej skłonni do wypróbowania mniej oczywistych wariantów, które dostarczą orzeźwienia w ciepłe dni lub rozgrzeją wtedy, gdy spadają temperatury – mówi Ewa Chrzanowska, brand manager w Herbapolu Lublin. – Marka Herbapol w odpowiedzi na te potrzeby dwa razy w roku przygotowuje specjalną ofertę sezonową, w ramach której proponuje nowe smaki produktów – dodaje. Do sezonowych propozycji Herbapolu Lublin należą dwie linie: letnia Smaki Słońca oraz jesienno-zimowa Sekrety Smaku. Na tę pierwszą składają się Mango z ananasem, Rabarbar z truskawką, Cola i Kiwi. Natomiast już na październik producent zapowiada pojawienie się zimowej edycji w trzech smakach:  imbir, kwiat lipy z miodem oraz pigwa. – Ostatni wariant to nowy smak w naszym portfolio, który z pewnością przypadnie konsumentom do gustu – zapewnia Ewa Chrzanowska.
 
Trzon oferty Herbapolu Lublin w postaci brandu Owocowa Spiżarnia dostępny jest przez cały rok. Stanowią go malina w siedmiu odmianach: czysta, z cytryną, z dziką różą, z kwiatem lipy, z melisą, z żurawiną i z jeżyną, truskawka, wiśnia, żurawina, aronia, porzeczka i dzika róża. Producent ma także drugą linię w tej kategorii: Wsparcie organizmu. Proponuje w jej ramach cztery  smaki: Czarny bez z dziką różą na wzmocnienie układu odpornościowego, Gruszkę z melisą i głogiem na relaks i wyciszenie, Dziką różę z tarniną na witalność oraz Żurawinę z cytryńcem i magnezem na stres i zmęczenie.  
 
Na powrót rynku do wzrostowego trendu ma nadzieję wicelider kategorii Hoop Polska, producent syropów pod marką Paola. Z danych  udostępnionych przez firmę wynika, że należy do niej ponad 20 proc. rynku. – Warto zwrócić uwagę na coraz bardziej popularny wśród konsumentów trend wykorzystania syropów jako dodatku do wody. Trend ten wiąże wzrost rynku wody i spożycie syropów – mówiła „Handlowi” w wypowiedzi z maja 2017 r. Anna Lebiejko, junior brand manager marki Paola w Hoop Polska. Dodaje, że w sezonie zimowym konsumenci preferują produkty, które nie tylko doskonale smakują, ale także skutecznie rozgrzewają. Wśród nich popularne smaki to m.in. cytryna z imbirem i miodem czy aronia. Firma ma także klasyki, m.in. malinę w pięciu odsłonach, wiśnię, truskawkę, żurawinę, czarną porzeczkę czy dziką różę.
 
Tradycja i nie tylko
Zagęszczony syrop owocowy to produkt kojarzący się z babciną spiżarnią, stąd duża rola tradycji w jego wizerunku, ale także dystrybucji. – Po syropy najczęściej sięgają osoby ceniące rodzinne tradycje. To konsumenci, którzy wybierają sprawdzone sposoby przygotowywania smacznych napojów dla całej rodziny – charakteryzuje konsumenta syropów Ewa Chrzanowska z Herbapolu Lublin.
 
Wśród opakowań dominują szklane butelki. Największą popularnością cieszą się te o pojemności 400-500 ml. Są też inne, np. syropy funkcjonalne występują w opakowaniach zawierających 200-300 ml, dostępne są też opakowana ekonomiczne 680-970 ml. – Największym powodzeniem cieszą się syropy w standardowej pojemności 420 ml ze względu na wygodną, poręczną butelkę – mówi Ewa Chrzanowska. – Taki syrop wystarcza na około 21 szklanek napoju, a jego cena nie przekracza 5 zł – dodaje.
 
Hoop natomiast zdecydował się na rzadko spotykaną w sprzedaży detalicznej w tej kategorii butelkę PET o większej pojemności 700 ml. – To prawdziwa rewolucja w kategorii syropowej – ocenia Anna Lebiejko. – Poręczne, praktyczne opakowanie, niespotykane dotychczas na rynku, jest idealnym rozwiązaniem dla konsumentów ceniących sobie wygodę innowacyjnych rozwiązań. Nowa Paola PET jest także bezpieczna – butelka nie stłucze się ani nie uszkodzi w transporcie – dodaje.
 
Jak podaje Maspex, sklepy tradycyjne odpowiadają za 35 proc. sprzedaży całego rynku, a udział ten jest stabilny. Z informacji Herbapolu Lublin wynika, że gdyby wyłączyć dystrybucję w dyskontach, w handlu tradycyjnym sprzedawałaby się prawie połowa wszystkich trafiających do konsumentów butelek (47 proc.). Dla Hoop Polska sklepy niezależne to 40 proc. dystrybucji syropów Paola.
 
Poszukujący na sklepowych półkach syropów kierują się przy wyborze głównie smakiem i marką. – Są to osoby szukające owocowego smaku, przywiązane do znanych i cenionych marek – mówi Dorota Liszka z Maspeksu.
– Oczywiście ważna dla konsumentów jest jakość produktów, oceniana w tym przypadku poprzez smak, gęstość i kolor, coraz większego znaczenia nabiera również cena – zauważa.  
 
Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica
 

Magdalena Weiss 950 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.