10 zasad visual merchandisingu

Dlaczego tablice promocyjne są czerwone? Czemu w trakcie wyprzedaży ubrania są porozrzucane? Na jakiej wysokości umieszczane są najdroższe produkty? Jak sklepy zachęcają klientów do zakupów? Na te pytania odpowiada visual merchandising.

Visual merchandising to sztuka prezentowania produktów w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę klienta i zmotywować go do zakupu. HRS przygotował krótki przewodnik po tej sztuce sprzedawania.

1. Na wysokości wzroku

Jedną z jego podstawowych zasad jest umieszczenie najważniejszych produktów na wysokości wzroku. Właścicielom sklepów najbardziej zależy na sprzedaży najdroższych produktów, dlatego umieszczają je w strategicznych miejscach np. półkach znajdujących się na wysokości wzroku, czyli w odległości 120–160 cm od podłogi. Lepiej również sprzedają się produkty ze środka regału niż te z jego krańców.

 2. Decyzje zakupowe w przymierzalni

W sklepach odzieżowych ogromne znaczenie mają przymierzalnie. Sklepy stosują więc różne metody – wyszczuplające lustra, przyciemnienia, punktowe światło – aby kupujący jak najlepiej prezentował się w wybranym stroju. Ma to zachęcić klientów do podjęcia decyzji o zakupie.

 3. Wrażenia sensoryczne zwiększają sprzedaż

W sklepach zawsze panuje specyficzny klimat, który ma na celu wywołanie pozytywnych emocji u kupującego, a dzięki temu zwiększenie liczby dodatkowych, nieplanowanych zakupów. Na atmosferę sklepu wpływa muzyka (wolna i nastrojowa melodia rozluźnia i sprawia, że klient dłużej pozostaje placówce) oraz zapach (np. markety często kuszą zapachem świeżego pieczywa).

 4. Witryny to wizualne zaproszenie do środka

Kompozycje witryn sklepowych zachęcają klientów do wejścia m.in. dzięki nietypowym aranżacjom, prezentacjom najnowszych kolekcji, podświetlaniu konkretnych produktów czy informacjom o promocjach. Co ciekawe, niektóre marki wykorzystują nieprzeźroczyste witryny, co dodaje im aury tajemniczości – i to właśnie zachęca potencjalnych klientów do wejścia.

 5. Najchętniej kupowane produkty – między regałami i przy kasie

W niektórych miejscach sklepu klienci chętniej dokonują nieplanowanych zakupów. Najpopularniejszymi punktami są środkowe alejki (tutaj najczęściej znajdują się produkty sezonowe lub w promocji), skrzyżowania między regałami oraz półki przy kasach.

6. Zaplanowany bałagan w trakcie promocji

Wyprzedaże w sklepach odzieżowych często kojarzą się z przepełnionymi wieszakami i porozrzucanymi ubraniami. Choć wydawać by się mogło, że taki widok odstrasza klientów, według ekspertów z HRS jest wręcz przeciwnie – zachęca on do polowania.

 7. Zmiany w ekspozycji produktów pomagają w sprzedaży

Większość sklepów zmienia ekspozycje produktów średnio co 6 tygodni. Takie działanie ma na celu zmylenie klienta i zachęcenie go do zapoznania się z produktami, na które do tej pory nie zwracał uwagi. Podobnie działa umieszczenie produktów codziennego użytku na końcu sklepu – w drodze po nie kupujący często wrzuca do koszyka też inne, nieplanowane przedmioty.

 8. Czerwony jest kolorem promocji

Jaki kolor najbardziej kojarzy się ze sklepowymi wyprzedażami? Dla ekspertów z HRS bez wątpienia jest to czerwony. To właśnie ten odcień sklepy najchętniej wykorzystują w materiałach promocyjnych. Połączenie czerwonego tła i białego napisu zwraca uwagę i kojarzy się ze znakiem drogowym „stop” – sprawia to, że klient nieświadomie zatrzymuje się przy tak oznaczonym regale i mimowolnie sprawdza promocyjne produkty.

 9. Wejścia do sklepu – najlepsze miejsce na dodatkową sprzedaż

Rzeczy umieszczone przy drzwiach wejściowych mają na celu zwolnić krok kupującego i zainteresować go oferowanymi w sklepie produktami. Dlatego to właśnie tam znajdują się produkty sezonowe czy promocyjne, dział z warzywami i owocami lub sekcja ze świeżym pieczywem. W sklepach odzieżowych natomiast na wprost wejścia stoją standy z manekinami prezentującymi najnowszą kolekcję lub wieszaki z ubraniami w atrakcyjnej cenie. Wszystko po to, aby zachęcić klienta do powolnego zapoznania się pozostałym asortymentem.

 10. Meble są tłem dla ubrań

Regały czy wieszaki, na których znajdują się produkty, często są w neutralnych barwach. Najczęściej w białym, szarym lub czarnym kolorze. Wszystko to po to, aby klient bardziej skoncentrował się na produktach niż na aranżacji sklepu. Oczywiście są też wyjątki – niektóre sklepy właśnie artystyczną stylizacją wnętrza przyciągają klientów.

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 1564 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.