W chłodne jesienne popołudnia

Zupy z mrożonki to najszybszy przepis na przygotowanie pożywnego rozgrzewającego pierwszego dania. Polacy spożywają ok. 17 tys. ton tych produktów rocznie.

Polacy uwielbiają zupy – ponoć nad Wisłą zjada się ich najwięcej na świecie w przeliczeniu na głowę mieszkańca. Z badań Instytutu Filozofii i Socjologii PAN przeprowadzonych przed kilkoma laty wynika, że aż 44 proc. Polaków włącza zupy do swojego codziennego menu.
 
Z 93 tys. ton mrożonych warzyw i owoców, jakie Polacy spożywają rocznie w postaci rozmaicie skomponowanych dań, mieszanek bądź sauté, 18,3 proc., czyli około 17 tys. ton stanowią mrożone zupy (dane: Hortex za Nielsenem, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska, hipermarkety, supermarkety bez dyskontów, dyskonty, duże sieci spożywcze i sieci chemiczne, średnie i małe sklepy spożywcze, stacje benzynowe, kioski, sklepy winno-cukiernicze w skumulowanym okresie lipiec 2015 – czerwiec 2016 oraz lipiec 2016 – czerwiec 2017).
 
Mieszanki warzyw na zupę znajdują się – w zależności od pory roku – w 56-71 proc. sklepów małoformatowych do 300 mkw. – podaje Centrum Monitorowania Rynku (styczeń 2016 – czerwiec 2017 r.). Średnio w jednej placówce tego formatu oferowanych jest 4-5 produktów tego segmentu. W przypadku zup, podobnie jak warzyw na patelnię i dań gotowych, sezonowość jest niższa niż w grupie warzyw mono i mieszanek. Według danych CMR liderem w tej grupie produktów jest Hortex.
 
– Do najpopularniejszych mrożonek Horteksu wśród zup należą Zupa kalafiorowa, Zupa wiosenna i Barszcz ukraiński – mówi Beata Łosiak, PR manager w Horteksie. Z danych CMR wynika, że powodzeniem w małych sklepach cieszą się także z portfolio tej firmy Zupa grzybowa, Zupa fasolowa, Zupa jarzynowa, Zupa ogórkowa, Zupa pieczarkowa oraz Zupa królewska.
 
– Szybkie tempo życia sprawia, że chętnie sięgamy po produkty łatwe i wygodne w użyciu, dlatego mrożonki są doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy lubią gotować, ale cenią swój czas – uzasadnia Beata Łosiak.
– Mrożonki skracają czas przygotowania posiłku, np. na przygotowanie i ugotowanie barszczu ukraińskiego czy grochówki z mrożonki potrzeba ok. 20 minut, są ekonomiczne – nie ma strat przy obieraniu, mają stałą cenę, a przy tym są dostępne przez cały rok – zaznacza.
 
Lider rynku, czyli Zupa kalafiorowa Horteksu została jedną z bohaterek kampanii reklamowej przygotowywanej przez firmę. „Wystąpiła” w jednym z trzech spotów, w których z mrożonek Horteksu powstają dania na ich bazie. W przypadku tej zupy konsumenci poznali przepis na kalafiorową tajską. Od jesieni mrożonki tego producenta wspierane będą intensywną kampanią w telewizji, prasie konsumenckiej i internecie.
 
– Zupy to blisko 20 proc. rynku, jednak niech nas nie myli wielkość tego segmentu, gdyż mieszanki warzywne często stanowią bazę do przygotowania zup według autorskiego pomysłu pani domu – zastrzega Anna Telakowiec, dyrektor marketingu w firmie Bonduelle. Producent ma w ofercie trzy produkty z tego segmentu, promowane jako gotowa zupa warzywna bądź baza do przygotowania zupy krem. Z jednej torebki przygotować można cztery porcje zupy bądź trzy porcje kremu. Te warianty to Zupa/krem z zielonych warzyw, Zupa/krem dyniowa oraz najnowsza – Zupa/krem kalafiorowa.
 
– W kategorii zup naszym hitem sprzedaży jest Zupa/krem dyniowa – mówi Anna Telakowiec. Podkreśla też, że przy doborze produktów mrożonych w małym sklepie istotne jest, by w ofercie znalazły się wyroby z dwóch różnych półek cenowych zarówno dla klientów, dla których liczy się cena, jak i dla tych szukających bardziej wyrafinowanych produktów. Te ostatnie przy okazji zapewniają sklepowi wyższą marżę. – Rynek tradycyjny odpowiada za ponad 30 proc. sprzedaży warzyw mrożonych – mówi przedstawicielka Bonduelle. – Okazuje się, że segmentem najpopularniejszym w tym kanale sprzedaży, z ponad 40-proc. udziałem, są zupy, będące stałym elementem posiłków w Polsce – informuje.
 
Producenci popularnych marek to także Hortino, Iglotex czy Nordis. Pierwszy oferuje osiem wariantów mieszanek do zupy pod marką Poltino, w tym np. Zupę brokułową z kaszą czy Zupę babuni. Iglotex ma dla detalu 15 propozycji z linii Proste Historie, w tym cztery zupy krem (z warzyw białych, żółtych, zielonych i czerwonych). Hitem sprzedażowym firmy jest jednak Zupa wiosenna. Nordis natomiast proponuje dziewięć indeksów zup, w tym Zupę fasolową z boczkiem czy Zupę brokułową.
 
Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Magdalena Weiss 950 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.