Przyjaźnie i po sąsiedzku

- Internet daje niesamowite możliwości dla sklepów, dlatego pracujemy teraz nad rozwiązaniami wykorzystującymi jego potencjał - ujawnia Adam Majewski, prezes sieci Przyjazny Sklep.

Definiująca się jako grupa zakupowa sieć uruchomiła ostatnio nową stronę internetową. Dzięki zmianom kupujący zyskali platformę, z której mogą się dowiedzieć o nowych sklepach, imprezach i degustacjach w nich, znaleźć informacje o gazetkach i promocjach, a także przepisy kulinarne i ciekawostki ze świata kuchni. W planach jest organizacja konkursów po przejściu ze strony sieci na Facebooka. 
 
Zyskali również stowarzyszeni detaliści. Po zalogowaniu się mają m.in. wykaz nowych hurtowni i producentów, z którymi organizacja zawarła umowy, informacje, propozycje promocji, degustacji produktów. 
 
Trwają przygotowania do kolejnej nowości – w ciągu miesiąca na stronie WWW grupy mają się pojawić opisy i zdjęcia każdego sklepu wraz ze wskazaniem lokalizacji w Google. Dla klientów będzie też możliwość zamieszczenia opinii o placówce.    
 
Działania te są wynikiem zmian w zarządzie stowarzyszenia. Piotr Kołodziej, detalista z Raszyna, a zarazem szef lokalnej agencji reklamowej, został niedawno jego wiceprezesem. To właśnie on dał impuls do technologicznych zmian w sieci. Obecnie zarząd jest pięcioosobowy.  
 
- Wychodzę z założenia, że trzeba dawać szansę młodym – wyjaśnia Adam Majewski, prezes Stowarzyszenia Kupców Polskich Przyjazny Sklep.
 
Organizacja powstała w lutym 2006 r. W grupie założycielskiej znalazło się 12 właścicieli sklepów należących uprzednio do sieci Sklepy dla Ciebie. 
 
– Z naszego doświadczenia wynikało, że sieć łapie gościa w sieć i z niego korzysta. W stowarzyszeniu, które postanowiliśmy założyć, tak nie ma – tłumaczy prezes Majewski, jednocześnie detalista z Pruszkowa. – Nie przejadamy pieniędzy spływających do centrali, tylko dzielimy się nimi ze sklepami, m.in. w postaci retra i różnorodnych działań pomocowych – dodaje.
 
Ideą założenia stowarzyszenia było skumulowanie działań właścicieli poszczególnych sklepów „mających na celu stworzenie bezpiecznego gruntu do prowadzenia działalności gospodarczej”. Majewski podkreśla, że wspólne negocjacje z dostawcami umożliwiają uzyskanie atrakcyjnych cen zakupu, organizowanie jednolitych promocji, reprezentację interesów kupieckich w środowiskach lokalnych oraz we współpracy z samorządami.
 
– W dzisiejszych czasach sklepy powinny gdzieś należeć, bo tak łatwiej jest funkcjonować – przekonuje szef grupy zakupowej, która powstała w ramach stowarzyszenia. Podkreśla, że w skład zarządu wchodzą kupcy prowadzący własne sklepy, co jest gwarancją dbałości o interesy wszystkich zrzeszonych. Za swoją pracę na rzecz stowarzyszenia nie pobierają wynagrodzenia. Miesięczna opłata za uczestnictwo w grupie to 20 zł.
 
Grupa kartą przetargową 
Przyjazny Sklep jest organizacją funkcjonującą na terenie województwa mazowieckiego. Z racji ograniczeń logistycznych operator nie ma planów rozszerzenia zasięgu działalności.   
 
Detalista, przystępując do grupy zakupowej, automatycznie staje się członkiem stowarzyszenia. Kandydat podpisuje deklarację członkowską, w której nie ma ograniczeń czasowych odnośnie do deklarowanego okresu współpracy czy kar za jej zerwanie. Musi być wiarygodny finansowo i mieć świadomość, po co wstępuje do organizacji. – Działanie w grupie jest warunkiem prawidłowego i sprawnego funkcjonowania organizacji – podkreśla Majewski.  
 
Na start sklep otrzymuje od stowarzyszenia reklamówki z firmowym logo, fartuchy, kamizelki. Przyjazny Sklep finansuje również szyld, tzw. potykacze, plakaty reklamowe. Detalista nie musi zmieniać nazwy placówki, wystarczy, aby dodał logo grupy. O skomponowanie tych elementów na wspólnym szyldzie dba grafik współpracujący ze stowarzyszeniem.     
 
Obecnie w grupie działa 45 sklepów. Są to głównie placówki osiedlowe, część działa w systemie tradycyjnym, większość jest samoobsługowa. – Sprzedaż  samoobsługowa potrafi zwiększyć obrót nawet o 70 proc. Gorąco do niej namawiam kolegów, jeśli tylko mają odpowiednie możliwości lokalowe – mówi Majewski. Średnia powierzchnia sklepów wynosi ok. 100 mkw. 
 
Blisko dwa lata temu stowarzyszenie podpisało umowę partnerską z Bag-Polem, prowadzącym hurtownię spożywczą w Warszawie, który jest też organizatorem sieci handlowej Bonus. – Cenimy niezależność. Nie chcieliśmy przystępować do sieci, a jedynie stworzyć wspólną grupę zakupową – tłumaczy prezes Majewski. – Oni korzystają z naszych umów, my z ich. Dodatkowo nasi członkowie, bez względu na skalę zakupów, dostają 1 proc. retra za obroty wygenerowane kwartalnie z Bag-Polem. Jest to bardzo owocna współpraca, zgodna z naszym motto, że Przyjazne Sklepy mają być przyjazne dla klientów, dostawców oraz producentów – podkreśla. 

Jakość wyróżnikiem
Działający w stowarzyszeniu detaliści zyskują – oprócz atrakcyjniejszych niż w pojedynkę warunków zakupowych – inne benefity. Co miesiąc otrzymują gazetkę i plakaty promocyjne z markowymi hitami w atrakcyjnych cenach. 
 
– Promocje przestały już być wyznacznikiem zakupów. Są teraz ich uzupełnieniem, ale wciąż oczekiwanym przez klientów, więc nie możemy z nich zrezygnować – uważa prezes Majewski.
 
Jego zdaniem kupujący „już się najedli wyrobów sero- czy czekoladopodobnych”. Teraz liczy się jakość produktów, której – według niego – często brakuje w sklepach wielkopowierzchniowych. – Tu jest przestrzeń do zagospodarowania dla nas, mniejszych sklepów. Nie ma co się „kopać z koniem” typu Biedronka czy Lidl, tylko znaleźć cechy odróżniające od nich i tym zjednać sobie klientów – przekonuje prezes stowarzyszenia. 
 
O sile karty przetargowej, jaką są artykuły świeże, często z lokalnych wytwórni, detaliści dowiadują się m.in. podczas corocznych spotkań integracyjnych połączonych ze szkoleniami i targami. Tego typu imprezy przyciągają w lutym, czyli w miesiącu założenia stowarzyszenia, nawet 600 osób (gros to dostawcy). Szczególnym zainteresowaniem prowadzących sklepy cieszą się zajęcia praktyczne, typu ustawianie towaru na półce według kategorii czy sposoby ekspozycji mięsa i wędlin.

SIEĆ W LICZBACH
Przyjazny Sklep
http://przyjaznysklep.waw.pl
Adres: ul. Górna 10, 05-800 Pruszków
Liczba sklepów: 45
Średnia powierzchnia sprzedaży: 100 mkw.
Zasięg: woj. mazowieckie
Przykładowi dostawcy: Bag-Pol, Makton, JBB
 

Katarzyna Pierzchała 1565 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.