Rynek dżemów kwitnie jesienią

Polacy rocznie wydają na dżemy, powidła, konfitury i marmolady 370-390 mln zł.

Rynek ten nadal ponadto wykazuje tendencję wzrostową. Szczególnie korzystnym okresem dla sprzedaży tych produktów jest jesień oraz zima, gdy świeże owoce stają się trudniej dostępne bądź mniej smaczne.
 
– Zimą sprzedaje się dwa razy tyle produktów dżemowych co latem – mówi Dorota Liszka, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Maspex. Do portfolio producenta należy marka Łowicz, pod którą firma sprzedaje produkty w kilku liniach: dżemy niskosłodzone, 100% z owoców, 100% z owoców Extra Gładkie, Łowicz 100% z owoców prozdrowotne, konfitury i powidła. – Łowicz jest niekwestionowanym liderem rynku i jego sprzedaż rośnie – dodaje Dorota Liszka.
 
Największy udział w sprzedaży Łowicza stanowią dżemy. Jak podaje firma, bardzo dobrze sprzedają się produkty z linii 100% z owoców. Liderem jest jednak klasyka: niskosłodzony dżem truskawkowy Łowicz. Według Centrum Monitorowania Rynku, które analizuje sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 mkw., do tego jednego indeksu należy w tym formacie kilkanaście procent rynku. W czerwcu 2017 r. było to ponad 13 proc. Kolejne ulubione smaki Polaków to dżemy wiśniowy i z czarnej porzeczki oraz powidła śliwkowe. Średnio w małym sklepie dostępnych jest około ośmiu do dziewięciu produktów z tej kategorii, a prowadzi ją 85 proc. tych placówek. Jak podaje Maspex, kanał tradycyjny wciąż odpowiada za jedną trzecią sprzedaży produktów dżemowych i udział ten jest stabilny.
 
– W przypadku standardowych dżemów co roku staramy się zaskakiwać nowymi smakami w edycjach limitowanych. W tym roku wprowadziliśmy z sukcesem połączenie  owoców z kwiatami w postaci dżemów: Wiśnia z płatkami róży, Truskawka z kwiatem czarnego bzu i Brzoskwinia z lawendową nutą – informuje Dorota Liszka.  
W ubiegłym roku Maspex wprowadził linię dżemów prozdrowotnych: Rokitnik, Czarny bez oraz Dzika róża. Konsumenci dżemów, choć wierni ulubionym smakom, poszukują także ich połączeń z oryginalnymi dodatkami i lubią być zaskakiwani. Jak w przypadku innych produktów zwracają też uwagę na naturalny smak, brak konserwantów i wysoką zawartość owoców.
 
Od 2014 r. na rynku obecna jest w tej kategorii marka Herbapol, należąca do Herbapolu Lublin. W jej ofercie występują cztery linie produktów dżemowych. Dżemy klasyczne, po które konsumenci marki sięgają najczęściej, oferowane są w czterech smakach: Truskawka z Lubelszczyzny, Wiśnia nadwiślanka, Czarna porzeczka z okolic Nałęczowa. Linię uzupełnia smak Malina Polka. Wszystkie pakowane są w słoiki o gramaturze 280 g. Z okolic Nałęczowa pochodzą także śliwki, z których powstają Powidła śliwkowe firmy. Linia Konfitur ekstra składa się z wariantów wiśniowego, malinowego i truskawkowego. Portfolio Herbapolu Lublin w tej kategorii uzupełnia Dżemowa spiżarnia z dżemami agrestowym i czereśniowym pod brandem Z Dawnego Sadu oraz Dżem Aksamitny truskawkowy, przeznaczony dla tych najmłodszych, którzy nie lubią kawałków owoców.
 
– Herbapol to najszybciej rozwijająca się marka w kategorii powideł i dżemów; z kolei w kategorii dżemów jesteśmy wiceliderami we wszystkich kanałach dystrybucji – mówi Katarzyna Boczek, junior brand manager Herbapolu Lublin. – Bardzo dobrze sprzedają się również nasze konfitury, w przypadku których systematycznie zwiększamy obecność w sklepach – dodaje, powołując się na dane Nielsena za okres czerwiec 2016 – maj 2017 r.
 
Z obserwacji Herbapolu również wynika, że zarówno cały rynek, jak i sprzedaż produktów dżemowych pod marką firmy rosną. Dlatego producent zapowiada dalsze inwestycje w tę kategorię. Wprowadzając na rynek nowe dla siebie produkty, Herbapol Lublin skupił się na ulubionych smakach Polaków, przywodzących skojarzenia z latami dzieciństwa. 
 
– Uważnie obserwujemy działania konkurencji i wiemy, że na rynku pojawia się wiele produktów o niestandardowych połączeniach smakowych czy wyróżniających się na półce opakowaniach. Naszym zdaniem, choć doceniamy wagę aspektu estetycznego, równie istotne jest to, co zamknięto w słoiku, czyli najwyższej jakości polskie owoce i brak zbędnych dodatków jak guma guar – mówi Katarzyna Boczek. – Takie właśnie cechy mają produkty marki Herbapol – zaznacza.
 
Rolę naturalnych składników podkreśla producent przetworów z warzyw i owoców Dawtona. Firma oferuje zarówno dżemy o klasycznych smakach – truskawka, brzoskwinia, czarna porzeczka i wiśnia – jak i rzadziej spotykane na rynku produkty, np. Powidła jabłkowe Dawtona w opakowaniu 280 g.
 
– Spotkały się one z bardzo pozytywnym odbiorem ze strony konsumentów – mówi Milena Skołożyńska, brand manager w firmie Dawtona. – W ich składzie znajdziemy tylko owoce, czyli 90 proc. jabłek i 10 proc. soku jabłkowego, ani łyżeczki cukru oraz żadnych dodatków – podkreśla.
 
Z oryginalnych smaków Dawtona oferuje także Dżem pomidorowy, oprócz tego Dżem z owoców leśnych i Powidła śliwkowe, a ostatnio do oferty dołączył Dżem malinowy.
 
– To nie koniec nowości – zapowiada Milena Skołożyńska. – Tym razem sięgnęliśmy dalej, prezentując konsumentom propozycje z kategorii premium. Wśród unikatowych połączeń smakowych znajdziemy malinę z jaśminem, jeżynę z lawendą, wiśnię z lipą oraz truskawkę z wanilią – wylicza.
 
Droższe owoce, tańszy cukier? 
Ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego o zbiorach głównych ziemiopłodów rolnych i ogrodniczych wynika, że w tym roku zbiory owoców były wyraźnie niższe niż w roku ubiegłym. Zbiory owoców z drzew oceniane są obecnie w przedziale 2,4-2,8 mln t, czyli na poziomie od 30 proc. do 40 proc. niższym od produkcji roku poprzedniego, natomiast zbiory owoców z krzewów owocowych i plantacji jagodowych szacuje się na ok. 0,5 mln t, tj. o ok. 15 proc. mniej od zbiorów ubiegłorocznych. W tym jest o 10 proc. mniej truskawek i o 20 proc. mniej czarnych porzeczek. Także malin według stanu na lipiec było o jedną piątą mniej, ale tu są szanse na nadrobienie części braków jesienią.
 
Dwie fale wiosennych przymrozków – pierwsza w drugiej dekadzie kwietnia, a druga na przełomie pierwszej i drugiej dekady maja spowodowały uszkodzenia pąków kwiatowych drzew owocowych, szczególnie czereśni, moreli, brzoskwiń, wiśni, grusz oraz jabłoni. Według GUS jabłek będzie o 30-35 proc. mniej, w dodatku jakość części z nich będzie słaba. Jeszcze gorzej ma się sprawa w przypadku wiśni i czereśni, w których produkcji spadek wyniósł 60 proc. O 25-30 proc. mniej będzie gruszek, natomiast śliwek – o 40 proc. Podaż brzoskwiń, moreli i orzechów włoskich szacowana jest na połowę ubiegłorocznej produkcji. 
 
Ten stan rzeczy w oczywisty sposób powinien podnieść ceny owoców, co zresztą było widoczne w tym roku na giełdach towarowych, ale nie dotyczy wszystkich ich rodzajów. Jak donosi portal sadowniczy Sadownictwo.com.pl, nie wzrosły ceny malin, wyraźnie droższe są za to wiśnie i śliwki. Ceny jabłek przemysłowych są najwyższe od 9 lat.
 
Z drugiej strony jednak rynek spodziewa się spadku cen drugiego ważnego składnika produktów dżemowych, czyli cukru. Wpłynie na to zarówno większy areał zasiewu buraka cukrowego, jak i zniesienie kwot, czyli uwolnienie cen cukru, co ma nastąpić od 30 września 2017 r.
 
– Z pewnością uwolnienie cen cukru może być dla nas korzystnym zjawiskiem, natomiast w kategorii produktów dżemowych musimy pamiętać o tym, że w tym roku możemy spodziewać się wzrostu cen owoców, co może negatywnie wpłynąć na cenę końcowego produktu – ocenia Katarzyna Boczek z Herbapolu Lublin. – Nasz zespół intensywnie pracuje nad tym, aby konsument nie odczuł negatywnych skutków tej sytuacji – dodaje.
 
Zdaniem Doroty Liszki z Maspeksu po uwolnieniu cen cukru jego ceny spadną, ale trudno jest przewidzieć skalę tych spadków.
 
Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Magdalena Weiss 834 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.