W rozsądnej cenie

Kremy, których cena nie przekracza 8 zł, w 2016 r. zanotowały wzrost sprzedaży o 10 proc., dzięki czemu zajmują już 62 proc. kategorii.

Niemal 70 proc. Polek deklaruje, że stosuje kremy do rąk i aż połowa z nich robi to kilka razy dziennie – wynika z badania Millward Brown (TGI, kwiecień 2015 – marzec 2016). Wygląda więc na to, że krem do rąk to produkt pierwszej potrzeby, nawet jeśli nieco sezonowy. Sprzedaż tych produktów zdecydowanie rośnie bowiem jesienią i zimą, a spada w okolicach marca-kwietnia, kiedy to w ruch idą kosmetyki brązujące, przyspieszające opalanie czy do pielęgnacji słonecznej w ogóle.

 – Od wielu lat kategoria pielęgnacji rąk oparta jest głównie na kremach do rąk, które realizują większość sprzedaży. W ostatnim czasie na rynku pojawiły się jednak maseczki w formie rękawiczek, które stały się popularne już w innych kategoriach. Teraz czas na pielęgnację rąk – podkreśla Joanna Stefaniak, kierownik kategorii w Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris. Zaznacza, że na początku roku firma wprowadziła do oferty „Aksamitne dłonie – regeneracyjną maseczkę w formie rękawiczek”. – Cieszy się ona bardzo dużą popularnością i stanowi inkrementalną sprzedaż dla dotychczasowej oferty kremów. Konsumentki traktują je bowiem jako uzupełnienie w pielęgnacji, dodatkowy zabieg wykonywany raz na jakiś czas. Poza tym na co dzień nadal używają kremów – mówi Joanna Stefaniak. 

Rynek kremów do rąk nie dzieli się na wyraźne segmenty, ale można w nim wyróżnić kategorie cenowe. Jak podaje Magdalena Mrotek, brand management specialist w firmie Nivea Polska, kremy, których cena nie przekracza 8 zł, w 2016 r. zanotowały wzrost sprzedaży o 10 proc., dzięki czemu zajmują już 62 proc. rynku. 
 Kategoria kremów do rąk warta jest w Polsce 119 mln zł i stanowi ponad 15,5 proc. rynku kosmetyków do pielęgnacji skóry. Rocznie sprzedaje się ok. 20 mln szt kremów do rąk (Nivea za Nielsenem, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska z dyskontami, lipiec 2016 – czerwiec 2017). 
 
Nawilżenie to podstawa
Podobnie jak w pielęgnacji ciała dla użytkowniczek kremów do rąk najważniejsze jest nawilżenie suchej skóry, a także jej ochrona i wygładzenie, na co zwraca uwagę Magdalena Mrotek. W tym kierunku idą więc wszelkie nowości w kategorii. – Na początku roku wprowadziliśmy nowość – nawilżający krem do rąk Intensive Care z olejkiem migdałowym i klasycznym zapachem, który zapewnia 24-godzinne nawilżenie – zapewnia Magdalena Mrotek. Podkreśla, że od sierpnia na rynku pojawiają się produkty dla konsumentów, którzy cenią sobie wysoką jakość w przystępnej cenie – są to trzy produkty oparte na naturalnych składnikach: orzeźwiający krem do rąk Refreshing Care z wyciągiem z aloesu i olejkiem jojoba, ochronny krem do rąk Protective Care z woskiem pszczelim oraz pielęgnujący krem do rąk Complete Care z rokitnikiem i witaminą E. Wszystkie pod marką Nivea.

Szeroki wybór produktów do pielęgnacji dłoni w przystępnej cenie ma firma Ziaja. Jeśli chodzi o sprzedaż, dużą rolę odgrywa tu m.in. pora roku. Wiosną i latem klienci preferują lekkie kremy nawilżające, które szybko się wchłaniają i nie pozostawiają uczucia tłustości. W tej kategorii hitem sprzedażowym Ziai są: krem łagodzący z D-panthenolem oraz krem ochronny z ekstraktem z bawełny. Jesienią i zimą najchętniej wybierane są skoncentrowane preparaty o działaniu odżywczym, regenerującym i natłuszczającym, m.in. kremy z serii kozie mleko, oliwkowej, masło kakaowe. Dużym zainteresowaniem cieszą się preparaty z linii arganowej, ceramidowej, jedwabnej i kaszmirowej. Ziaja wypuszcza też na rynek serie limitowane kremów, np. przed świętami Bożego Narodzenia produkty o zapachach piernika, imbiru i cynamonu czy czekolady i pomarańczy oraz karmelizowanego migdała. 

Dax Cometics oferuje produkty od treściwych kompresów/opatrunków po szybko wchłaniające się lekkie kremy, które można nakładać nawet w trakcie pracy, bez obaw o potłuszczone dokumenty lub ślizgające się palce na klawiaturze. Firma wprowadziła też na rynek produkty z linii Perfecta Elixir Multikolagen, przeznaczone dla starszej konsumentki, o działaniu odmładzającym, a także redukujące widoczność przebarwień na dłoniach. Strzałem w 10. okazał się krem do rąk w butelce z pompką o pojemności 195 ml, dlatego Dax ma obecnie dwa tego typu produkty: krem-olejek do rąk, paznokci i skórek „silikonowe rękawiczki” Perfecta Extra Oils oraz tegoroczną nowość – witaminowy krem do rąk, skórek i paznokci Perfecta Fenomen C, który wchłania się w 30 s.  

Oferta kremów rozwija się, bo rośnie zapotrzebowanie na nie. – Kategoria kremów do rąk jest obecna szeroko, produkty sprzedają się w drogeriach, hipermarketach, supermarketach, a czasami nawet w kioskach – podsumowuje Marta Wąsowska, senior product manager w firmie Dax Cosmetics.

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Ilona Mrozowska 1962 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.