Passaty podbijają rynek przetworów

Na rynku przetworów pomidorowych wywodzące się z Włoch passaty notują 40-proc. dynamikę sprzedaży ilościowo.

Na rynku przetworów pomidorowych wywodzące się z Włoch passaty notują 40-proc. dynamikę sprzedaży ilościowo.

Rynek przetworów pomidorowych wart jest w Polsce ok. 530 mln zł (Maspex za Nielsenem, sprzedaż wartościowa, cała Polska, 12 miesięcy do maja 2017 r.) i rośnie w tempie 5 proc. rocznie. Rynek składa się z kilku segmentów: koncentratów, przecierów i pomidorów krojonych.

Jak podaje Dorota Liszka, manager ds. komunikacji korporacyjnej w firmie Maspex (marka Łowicz) na rynku. Na stałym poziomie utrzymuje się sprzedaż pomidorów w puszkach. Ale najszybciej rośnie kategoria przecierów, które wraz z pomidorami krojonymi stanowią już po 29 proc. rynku. Dynamiczny rozwój przeciery zawdzięczają passatom - ich sprzedaż w ostatnio badanym okresie wzrosła o 40 proc. ilościowo (Maspex za Nielsenem, 12 miesięcy do maja 2017 r. vs. analogiczny okres rok wcześniej, wielkość sprzedaży w kg). - Tym samym passaty realizują już 30 proc. sprzedaży całej kategorii przecierów pomidorowych w Polsce. Numerem 1, z wyłączeniem marek własnych, jest passata Łowicz – informuje Dorota Liszka.

Passata to gęsty sos pomidorowy (gęstszy niż klasyczny przecier) ze świeżych pomidorów, klasyka włoskiej kuchni. - Rozwój przecierów kosztem koncentratów to odpowiedź na nowe trendy, które dominują w całym rynku produktów spożywczych, czyli wygoda, możliwość przyrządzenia szybkich i wartościowych dań oraz zdrowie – mówi Dorota Liszka.

Potencjał przecierów jest na tyle duży, że nawet ci producenci, którzy do tej pory nie specjalizowali się w tej kategorii, zdecydowali się na debiut. Przykładem jest Dawtona. - Naszym najpopularniejszym przetworem niezmiennie od lat jest koncentrat pomidorowy. Po koncentraty sięgają najczęściej wielbiciele kuchni tradycyjnej, a także osoby starsze. Produkty te stanowią niezastąpioną bazę do klasycznej zupy pomidorowej, uwielbianej przez pokolenia, a także dziesiątek innych typowo rodzimych dań – podkreśla Milena Skołożyńska, brand manager w firmie Dawtona.

Nowszą propozycją są przeciery w kartonie. W zeszłym roku do klasycznej wersji dołączyły dwa nowe warianty – pikantny z chili oraz czosnkiem i z polskimi ziołami – z lubczykiem i pietruszką. Dostępne w kartonach o pojemności 500 g, charakteryzują się - jak podkreśla Milena Skołożyńska - gładką konsystencją. Jej zdaniem na uwagę zasługują również pomidory w puszce, obecne w ofercie Dawtony w wielu wariantach smakowych. Poza klasycznymi całymi oraz krojonymi, na konsumentów czekają również wersje: z czosnkiem, z ziołami i z chili oraz tegoroczna nowość – z cebulą. Zarówno przeciery i pomidory w puszkach, to kategoria stosunkowo młoda, trafiająca tym samym w gusta młodszych konsumentów. - Dzięki nim przygotowanie dań staje się łatwiejsze, inspirują też do eksperymentowania i poznawania nowych smaków. Niezawodne w kuchni, znacząco skracają czas przygotowania zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych dań - uważa Milena Skołożyńska.

Prosto z Włoch

Liderem w uprawie pomidorów przemysłowych oraz produkcji przetworów pomidorowych są Włoch. Według danych USDA, w 2016 r. zbiory tylko samych pomidorów przemysłowych wyniosły w tym kraju 5,1 mln ton. Udział włoskich stanowi 13 proc. światowych zbiorów i ok. 48 proc. europejskiej produkcji tych warzyw. Ponadto Włochy to jeden z największych eksporterów i importerów przetworów pomidorowych. Włosi dominują także w produkcji koncentratów, sosów oraz przecierów (za warzywaiowoce.pl).

 

Ilona Mrozowska 2093 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.