Tchibo o wyzwaniach na rynku kawy

W kategorii kawy pozyskanie nowych konsumentów jest sporym wyzwaniem, przyznaje w rozmowie z "Handlem" na temat rynku kawy Bartosz Woźnicki, head of trade marketing, Tchibo.

Na zdjęciu: Najwyższą dynamikę sprzedaży odnotowuje kawa ziarnista.

Jak Tchibo definiuje rynek kawy?

W Tchibo staramy się patrzeć na kawę oczami konsumenta, więc jej rynek dzielimy tak, jak nam podpowiadają wyniki badań konsumenckich. Wyróżniamy więc segmenty ze względu na stopień przetworzenia - mielona, ziarnista, instant; obecność dodatków - cappuccino, instant mix; oraz sposób przyrządzenia - kapsułki. W ujęciu wartościowym rynek kawy cały czas rośnie. W związku z rosnącym globalnym popytem, spodziewamy się, że ceny kawy nadal będą rosnąć.

Które segmenty zyskują a które tracą?

Największy wzrost obserwujemy w kawie ziarnistej. Już od kilku lat cieszy się ona coraz większą popularnością wśród konsumentów i odnotowuje ponad 25-proc. dynamikę sprzedaży. Drugim segmentem, który zyskuje są kapsułki. Stabilna jest sprzedaż kaw mielonych, nieznaczny spadek odnotował segment kaw instant.

Jakie znaczenie, i czy w ogóle, dla rynku kawy sprzedawanej konsumentom w sklepach ma oferta dla gastronomii?

Tchibo Warszawa koncentruje się na rynku detalicznym oraz sklepach własnych pozostawiając rynek gastronomiczny spółce Tchibo Coffee Services. Z perspektywy sklepów własnych i sprzedaży kawy w tych punktach obserwujemy jednak coraz większe zainteresowania Polaków kawami z segmentu średniej i wyższej półki.

Czym kierują się Polacy przy wyborze kawy?

Konsumenci są bardzo przywiązani do marki produktu – ponad 70 proc. z nich wskazuje na duże lub umiarkowane przywiązanie. Jednocześnie nie są oni skłonni do próbowania nowych produktów. Te dwa trendy sprawiają, że ciężko jest wprowadzać nowe produkty na rynek, a pozyskanie nowych konsumentów jest sporym wyzwaniem. Jednocześnie, amatorzy kawy są skłonni zapłacić więcej za produkt premium, zwracają też uwagę uwagę na skład oraz pochodzenie produktu. Trend ten widoczny jest zwłaszcza w segmencie kawy ziarnistej oraz w kapsułkach. Odpowiadając na potrzeby konsumentów, do naszych kaw dobieramy najlepiej wyselekcjonowane ziarna. W portfolio mamy także kawę Tchibo Privat Kaffee Latin Bio, która pochodzi z ekologicznych upraw.

Kawę pije się równo przez cały rok?

Odczuwamy sezonowość sprzedaży. Sprzedaż kawy rośnie od września aż do kulminacji w okresie świątecznym – grudzień, to co roku najlepszy miesiąc na rynku, po którym nastają styczeń i luty – najcięższe dwa miesiące w roku. Potem sprzedaż znów rośnie w okresie Wielkanocy.

Które produkty są hitem w portfolio Tchibo?

Na pewno kawa Tchibo Family, która jest najczęściej kupowaną marką wśród kaw w Polsce* – od lat towarzyszy polskim rodzinom. Produkty marki Tchibo obecne są we wszystkich kategoriach rynku kawy – mamy kawy instant, mielone, ziarniste oraz kapsułki, a oferowane przez nas produkty są bardzo zróżnicowane. W portfolio Tchibo konsument znajdzie zarówno kawy 100 proc. arabica, jak i jej mieszanki z robustą, pochodzące z różnych zakątków świata. W tym roku na rynek wprowadziliśmy też nowy wariant naszej kawy rozpuszczalnej – Tchibo for Black ‘N White Crema. Pozwala ona delektować się smakiem kawy Black ‘N White, tym razem z delikatną pianką. Dodatkowo wzbogaciliśmy portfolio kaw ziarnistych o kawy z segmentu premium – Tchibo Privat Kaffee Brazil, Guatemala oraz Latin Bio.

Czy jesienią planujecie Państwo wsparcie sprzedaży dla oferowanych produktów?

We wrześniu i październiku chcemy wzmocnić widoczność całego portfolio brandu Family oraz ziaren. W związku z tym na konsumentów będą czekały atrakcyjne ceny i dodatkowe promocje. Na okres jesienny przygotowaliśmy promocję z lubianymi przez Polaków kubkami - kultowy żółty kubek znowu zagości w Polskich domach po długiej przerwie.

* Tchibo za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Kategoria: Kawa.Cała Polska z dyskontami – metoda paragonowa, sprzedaż w sztukach i sprzedaż w kilogramach, okres maj 2016 – kwiecień 2017

Ilona Mrozowska 2099 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.