Spada sprzedaż e-sklepów przez Allegro

Niemal połowa sklepów internetowych oprócz kanałów własnych prowadzi również sprzedaż na Allegro. Jednak, jak wynika z danych platformy Shoper, w ostatnim czasie sprzedają oni mniej towarów niż jeszcze rok temu. Dotyczy to zwłaszcza branży dziecięcej, mody, akcesoriów i sportu.

Dla sprzedawców internetowych serwisy, takie jak Allegro, DaWanda czy Mustache, stanowią dodatkowy punkt styku z marką. Prowadzą oni równolegle sprzedaż we własnym sklepie internetowym oraz na zewnętrznym portalu, by docierać do klientów różnymi kanałami.

Z ostatniego rocznego raportu platformy Shoper, wynika, że niemal połowa (49 proc.) sklepów korzystających z tego oprogramowania sprzedaje również na Allegro. Z danych platformy Shoper wynika jednak, że niektóre sklepy na Allegro sprzedają coraz mniej. Największe spadki  w tym roku w porównaniu do 2016 r. ponieśli sprzedawcy branży dziecięcej i odzieżowej – udział z portalu aukcyjnego w ich przychodach spadł o 21 proc. Sprzedaż na Allegro miała również mniejszy udział w całkowitej sprzedaży w sklepach z działu upominki i akcesoria (- 16 proc.) oraz sport i podróże (- 13 proc.). Tymczasem do tej pory były to sklepy, które na portalu aukcyjnym sprzedawały zazwyczaj więcej niż przez własny e-sklep. Obecnie uzyskują oni większe przychody z kanału własnego niż z Allegro.

Jednocześnie te same cztery branże odnotowały największy spadek przychodów z Allegro. Najwięcej, bo o 31 proc., spadły przychody sklepów z branży sport i podróże. Sklepy oferujące artykuły dla dzieci straciły 27 proc., a podmioty sprzedające modę oraz upominki i akcesoria – po 23 proc. przychodów.

- Trudno jednoznacznie oceniać, dlaczego przychody z Allegro spadły - mówi Jacek Zientkiewicz, brand manager platformy Shoper. - Powodem mogą być zmiany wprowadzane sukcesywnie w tym serwisie, skutkujące zwiększeniem kosztów sprzedaży. Drugim powodem może być wejście na Allegro dużych marek, z którymi trudniej konkurować mniejszym podmiotom. Warto zaznaczyć też, że Allegro swój debiut w sprzedaży detalicznej zaczęło właśnie od kategorii dziecięcej, co po kilkunastu miesiącach przyniosło efekty. Od jakiegoś czasu zauważamy też zwiększone zainteresowanie inwestowaniem we własny kanał sprzedaży i wspieranie go działaniami reklamowymi, m.in. kampaniami AdWords, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie sprzedaży w e-sklepie - podkreśla Jacek Zientkiewicz.

Nie wszystkie branże odnotowują w tym roku straty na Allegro. Bardzo dobrze sobie radzą komputery i żywność. Sklepy zajmujące się sprzedażą komputerów mogą się cieszyć aż 120 proc. wzrostem przychodów z transakcji na portalu, a ich udział z Allegro w przychodach wzrósł o 8 proc. Przychody sprzedawców artykułów spożywczych na portalu zwiększyły się o jedną trzecią przy jednoczesnym wzroście udziałów Allegro w sprzedaży o 19 proc.

Dane pochodzą ze sklepów korzystających z platformy Shoper, które prowadziły sprzedaż na Allegro w okresie czerwiec-lipiec 2016 i 2017.

Co ciekawe, w lipcu br. miało miejsce przeszukanie w siedzibie Allegro, którego dokonywał UOKiK. Przeszukanie prowadzone było w ramach postępowania wyjaśniającego, które UOKiK wszczął 21 czerwca. Do urzędu wpływały bowiem liczne skargi, w których przedsiębiorcy zwracali uwagę na wprowadzone przez spółkę zmiany w sposobie funkcjonowania platformy allegro.pl. Zmiany te miały powodować, że produkty sprzedawane na platformie przez oficjalny sklep Allegro miały być identyfikowane w wynikach wyszukiwania jako najbardziej trafne.

Allegro istnieje od 1999 r., kiedy to holenderski przedsiębiorca Arjan Bakker założył serwis aukcyjny Allegro. W lipcu 2003 r. Allegro.pl zarejestrowało pierwszy milion użytkowników. Obecnie Allegro to ponad 20 mln zarejestrowanych klientów, którzy kupują milion przedmiotów dziennie. Ponad 85 proc. transakcji dotyczy produktów nowych, sprzedawanych po ustalonej cenie. Allegro współpracuje z kilkuset markami, a sprzedaż na platformie prowadzi ponad 100 tysięcy małych i średnich firm handlowych i dystrybutorów.

 

Ilona Mrozowska 2093 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.