Rośnie rola e-sklepów w handlu detalicznym

W 2016 r. Polacy wydali na zakupy w internecie ponad 6 mld euro - wynika z danych Centre for Retail Research, przytaczanych przez BIGInfoMonitor. W sieci kupuje już prawie 53 proc. osób.

W tym roku wartość wirtualnego handlu ma szansę przekroczyć próg 4 proc. sprzedaży detalicznej (prognoza: Retail Research: Online Retailing Britain, Europe, US and Canada 2017).

Z danych BIG InfoMonitor i BIK wynika jednak, że część e-sklepów ma opóźnienia w spłacie faktur i kredytów. Niektórym zdarza się nie dostarczyć towaru. W Polsce zarejestrowanych jest 74,7 tys. firm e-commerce, które jako podstawową działalność zgłosiły „sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet”. Z liczby tej aktywnych jest z go aktywnych jest 34,8 tys. Zaległe zobowiązania zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w BIK ma 2 438 firm, czyli 3,2 proc. ogółu będących w rejestrach. Wartość płatności przeterminowanych powyżej 60 dni na kwotę min. 500 złotych, wynosi łącznie ponad 92,3 mln zł. Są one wynikiem w głównej mierze niespłacanych w terminie kredytów (ok. 80 proc.) oraz zaległych płatności za towary i usługi.

Dostęp do internetu ma w Polsce ok. 80 proc. gospodarstw domowych. Według GUS 56,6 proc. osób z tej grupy wyszukuje online informacje o produktach i usługach, a 52,9 proc. dokonuje e-zakupów.

30,7 proc. badanych deklaruje, że zrobiło zakupy online przynajmniej raz w ciągu ostatnich trzech miesięcy. W tej grupie najczęściej klientami sklepów internetowych są osoby młode (40,8 proc. ma od 16 do 24 lat, a 52,7 proc. jest w wieku od 25 do 34 lat).

Natomiast Eurostat informuje, że w minionym roku nastąpił przełom i liczba klientów sklepów internetowych w ciągu 12 miesięcy skoczyła o 7 pkt proc., po tym jak wcześniej rosła rocznie o 1─2 pkt proc. Tak znacząca dynamika przyrostu dała naszemu krajowi w tym względzie pozycję lidera państw unijnych, choć odsetek kupujących online jest u nas wciąż niższy niż średnia dla krajów UE. Z danych Eurostatu wynika bowiem, że już ⅔ Europejczyków kupuje przez internet (w 2013 r. było to 61 proc.).

Według danych “Retail Research: Online Retailing Britain, Europe, US and Canada 2017” udział rynkowy sprzedaży internetowej w handlu detalicznym w Europie w 2016 r. wyniósł średnio 8 proc., a na ten rok spodziewany jest wzrost do 8,8 proc. W Polsce było to 3,7 proc., na 2017 r. prognozowane jest 4,3 proc.

W minionym roku na zakupy w sklepach internetowych Polacy wydali w sumie 6,03 mld euro, niewiele więcej niż mieszkańcy 9-milionowej Szwecji (5,74 mld euro). Liderami zakupów online są Niemcy i Brytyjczycy (wydali w sieci odpowiednio 62,45 mld euro oraz 71,05 mld euro), gdzie udział sprzedaży online w handlu detalicznym wynosi odpowiednio 13,5 i 16,5 proc. Rocznie Polak zostawia w sklepach internetowych średnio 226 euro, Niemiec 676 euro, zaś Brytyjczyk 1118 euro.

Zdjęcie: Photogenica

Magdalena Weiss 946 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.