Metro: pierwsze wyniki po podziale

W III kw. roku 2016/2017 wydzielona z dawnej Grupy Metro spółka Metro AG odnotowała niemal 5-proc. wzrost sprzedaży.

Przychody spółki, prowadzącej hurtownie Makro/Metro i hipermarkety Real wyniosły w III kwartale roku obrotowego 2016/2017 9,3 mld euro i były wyższe o 4,9 proc. od tych sprzed roku.

Przyczyniły się do tego m.in. pozytywne dla rozliczającej się w euro relacje walutowe oraz akwizycja francuskiego dystrybutora w sektorze gastronomicznym, firmy Pro à Pro.

Like-for-like wzrost wyniósł 2,6 proc. Zysk operacyjny bez zdarzeń jednorazowych lekko spadł (z 239 do 230 mln euro). To przede wszystkim efekt wyższych wpływów z nieruchomości, osiągniętych w poprzednim roku.

W ciągu 9 miesięcy roku obrotowego Metro uzyskało 27,9 mld euro przychodów ze sprzedaży, co jest wynikiem o 1,9 proc. lepszym od tego z poprzedniego roku. Like-for-like wzrost wyniósł 0,5 proc. Zysk operacyjny spadł o prawie 24 proc., głównie z powodu kosztów podziału Grupy Metro na Metro AG i Ceconomy. Jednak z pominięciem zdarzeń jednorazowych odnotowano wzrost o 99 mln euro do 840 mln euro.

- Metro może się pochwalić mocnymi wynikami operacyjnymi w pierwszym kwartale, który raportuje jako niezależna spółka po wydzieleniu z Grupy Metro – powiedział prezes Metro (a wcześniej całej Grupy Metro) Olaf Koch. - Trwałe trendy w sprzedaży pokazują, że staliśmy się bardziej dopasowani do naszych klientów na całym świecie, klientów, których znaczna część to restauratorzy. Widzimy bardzo mocny wzrost sprzedaży, zwłaszcza w usłudze dostawy – dodał.

Sprzedaż z dostawą zwiększyła się tylko w III kwartale o 30 proc. i stanowi już 16,7 proc. przychodów Metro Wholesale, czyli segmentu spółki odpowiedzialnego za sprzedaż hurtową.

Segment ten zwiększył ogólne przychody w ciągu trzech kwartałów o 3,6 proc. do 22,42 mld euro (LFL w lokalnych walutach o 1,1 proc.). Segment „Traders”, do którego należy Polska wraz z Ukrainą, Mołdawią i Rumunią wzrósł do 2,11 mld euro, co nominalnie w euro oznacza wzrost o 2,1 proc., ale w walutach lokalnych i na porównywalnej powierzchni postęp jest większy i wynosi 4,8 proc., - to najmocniejszy wzrost spośród wszystkich segmentów. Jak pisze Metro w komunikacie, końmi pociągowymi tego segmentu są jednak rynki rumuński i ukraiński.

Zysk netto z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych wzrósł w ciągu 9 miesięcy o 100 mln euro do 407 mln euro. W samym III kwartale nastąpił jednak spadek do 88 mln euro z 133 mln euro rok wcześniej.

Magdalena Weiss 946 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.