Terminal płatniczy w smartfonie

Mastercard wspólnie z firmami Elavon, Polskie ePłatności oraz Mobeewave przeprowadzi w Polsce pilotaż rozwiązania, w ramach którego smartfon będzie jedynym urządzeniem niezbędnym do przyjmowania płatności zbliżeniowych.

Rozwiązanie to jest opracowywane z myślą o małych i średnich przedsiębiorcach, którzy do tej pory akceptowali płatności gotówką, i ma im umożliwić prowadzenie działalności w prostszy i bezpieczniejszy sposób.

Z ostatnich badań na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego („Postawy i zachowania przedsiębiorców z sektora MSP wobec obrotu bezgotówkowego”, IPSOS na zlecenie FROB, marzec 2017 r.) wynika, że ponad co trzeci przedsiębiorca (36 proc.), który zrezygnował z rozliczeń w formie płatności kartowych/mobilnych, zrobił to z powodu związanych z tym kosztów. Rozwiązanie, które będzie wkrótce testowane, pomoże rozwiązać ten problem. Uczestniczący w pilotażu przedsiębiorcy muszą jedynie zainstalować na swoim telefonie dedykowaną aplikację mobilną i utworzyć w niej konto użytkownika. Osobne terminale płatnicze, ani żadne inne urządzenia peryferyjne nie będą konieczne.

Aby sprawdzić działanie rozwiązania w warunkach rynkowych oraz poznać opinie przedsiębiorców i konsumentów na jego temat, Mastercard będzie współpracował z agentami rozliczeniowymi Elavon i Polskie ePłatności. W projekcie zostanie wykorzystana opatentowana technologia i ekosystem firmy Mobeewave, reprezentowanej w Polsce przez OT-Morpho, zainstalowana na urządzeniach Samsung Galaxy S7, która umożliwi realizację płatności poprzez zbliżenie karty płatniczej do telefonu. Kładąc nacisk na bezpieczeństwo, wykorzystuje ona możliwości nowoczesnych urządzeń mobilnych, w tym wbudowany tzw. element bezpieczny (ang. secure element) do szyfrowania i realizacji transakcji.

Program pilotażowy rozpocznie się jesienią tego roku i potrwa do lata 2018 r. Do początkowej fazy zostanie zaproszonych 200 małych i średnich przedsiębiorców z całej Polski, a ostatecznie liczba uczestników pilotażu powinna wzrosnąć do 500. W fazie pilotażowej maksymalna wartość transakcji akceptowanej na urządzeniu mobilnym pełniącym funkcję terminala wyniesie 50 zł, stanowiącej limit płatności bez konieczności autoryzacji kodem PIN.

- W Mastercard stawiamy sobie cel, aby każde urządzenie z dostępem do sieci mogło przyjmować płatności bezgotówkowe. Dlatego cieszymy się, że ta najnowsza innowacja w dziedzinie technologii płatniczych jest testowana właśnie w Polsce, jako pierwszym kraju na świecie. Polacy są otwarci na innowacje w handlu i finansach, a polska gospodarka potrzebuje tego typu rozwiązań, aby zmniejszyć jej uzależnienie od gotówki. Jestem dumny, że wraz z naszymi partnerami możemy przyczynić się do kolejnego skoku technologicznego w płatnościach – komentuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Mastercard jest odpowiedzialny za zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa we wszystkich nowych rozwiązaniach. W tym celu firma opracowała szczegółowe zasady, które muszą zostać przyjęte przez wszystkich uczestników pilotażu.

Polska jest jednym ze światowych liderów płatności zbliżeniowych. Już ponad 2/3 transakcji kartami Mastercard w Polsce jest dokonywanych w ten sposób. Co więcej, wg danych NBP („Informacja o kartach płatniczych. I kwartał 2017 r.”, NBP, lipiec 2017 r.) Polacy w swoich portfelach noszą 29,4 mln kart płatniczych z funkcją zbliżeniową, które stanowią niemal 78 proc. wszystkich kart. W Polsce funkcjonuje też 514 tys. terminali zbliżeniowych – stanowią one 91 proc. wszystkich terminali akceptujących płatności bezgotówkowe.

Najnowszy projekt wpisuje się w różnorodne działania Mastercard na rzecz poszerzania sieci akceptacji płatności bezgotówkowych i włączania coraz większej rzeszy przedsiębiorców i konsumentów w obręb cyfrowej gospodarki. Testowane rozwiązanie jest zgodne z oczekiwaniami polskich konsumentów, którzy chcą mieć wybór między płaceniem kartą i gotówką. Jak wynika z ostatnich badań opinii ( „Czy Polacy są gotowi na sklepy bez kas?”, Maison & Partners na zlecenie Mastercard, kwiecień 2017 r.)  na zlecenie Mastercard, 61 proc. z nich chciałoby mieć możliwość płacenia bezgotówkowo wszędzie, również w małych sklepikach osiedlowych, na straganach, bazarkach itp.

Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności. Obsługuje światową sieć przetwarzania płatności, łączącą konsumentów, instytucje finansowe, punkty handlowo-usługowe, rządy i przedsiębiorstwa w ponad 210 krajach i terytoriach.

Joanna Hamdan 5292 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.