Kabanosy, czyli snack ma smak

Marka i smak to najważniejsze kryteria uwzględniane przez konsumenta podczas wyboru kabanosów. Promocja cenowa zawsze jednak podbija rotację.

Kabanosy w ostatnich latach przeżywają prawdziwy boom. Momentem przełomowym było „wyjście” tych cienkich suchych kiełbasek z lad chłodniczych na samoobsługowe sale sprzedaży. Intensywne kampanie reklamowe i wzbogacona oferta spowodowały wzrost zainteresowania konsumentów tymi produktami. Choć kabanosy są produktem całorocznym, szczególnie dobrze nadają się na przekąskę w podróży lub do szkoły.

– Polacy kochają kabanosy i coraz chętniej po nie sięgają. W ostatnim czasie szczególnie szybko rosnącym zainteresowaniem cieszą się kabanosy Exclusive. Jako jedyni na rynku mamy tak szeroką ofertę smaków cienkich kabanosów. Konsumenci polubili ich przyjazną formę, coraz chętniej sięgają także po mniejsze warianty opakowań – saszetkę 50 g czy 25 g można schować do torby lub plecaka i mieć zawsze przy sobie na awaryjny głód w ciągu dnia – mówi Tomasz Tarczyński, dyrektor marketingu firmy Tarczyński. Jak podaje producent, rynek kabanosów wart jest prawie 700 mln zł, a kategoria cały czas rośnie. Rok 2016 zakończył się z dodatnią dynamiką na poziomie 2 proc.

– Dzisiejszy konsument poszukuje rozwiązań, które będą sprzyjały życiu w ciągłym biegu. Stąd też w naszej ofercie pojawiła się linia „Go”, typowy produkt do zjedzenia poza domem – wyjaśnia Tomasz Tarczyński. – Poza tym oczywiście konsumenci szukają ciekawych połączeń smakowych i takie oczekiwania przekładają się także na kategorię mięsną, choć nie jest to łatwe zadanie, bo wciąż najchętniej wybierane warianty to jednak klasyka, czyli smaki czysto mięsne. Stąd też rozbudowanie oferty o warianty z cieszącego się doskonałą opinią indyka – dodaje.

Tarczyński wprowadził kabanosy z indyka zarówno w linii Exclusive, Extra, jak i do grupy kabanosów Klasycznych. Rozbudowuje też skierowaną do dzieci linię Gryzzale (ostatnio o wariant wieprzowy w formacie opakowania linii Exclusive). Tegoroczną nowością w ofercie firmy jest także Snaxy – kabanos wieprzowy w bułce. Tarczyński dostosował też ofertę dla osób poszukujących produktów bezglutenowych.

Jak mówią producenci, kluczowe przy wyborze są marka i smak kabanosów. Cena jest istotna i wpływa na rotację w przypadku promocji, ale konsumenci są już świadomi tego, że za produkt o wysokiej mięsności i z dobrego surowca trzeba zapłacić więcej.

– W ostatnim czasie popularne stały się nie tylko kabanosy drobiowe, ale również zdecydowanie odróżniające się smakiem i teksturą kabanosy z wołowiny. Pomimo ogólnoświatowego trendu na przekąski w małych opakowaniach widoczne jest również zapotrzebowanie na te większe – idealne podczas imprez, spotkań ze znajomymi, czy rodziną – mówi Mieczysław Walkowiak, wiceprezes zarządu ds. handlu i marketingu firmy Sokołów. Dodaje, że największą popularnością spośród oferty Sokołowa cieszą się kabanosy francuskie, klasyczne oraz luksusowe, gdyż mimo coraz częstszego poszukiwania nowości, konsumenci wracają do sprawdzonych przez siebie produktów. – Nieustannie pracujemy nad rozszerzeniem naszej oferty przekąsek, której istotnym elementem są kabanosy. Najnowszymi propozycjami Sokołowa są m.in. kabanosy pikantne, o smaku pieprzu cytrynowego, drobiowe czy – najbardziej zaskakujące – kabanosy z czekoladą – opisuje ofertę Walkowiak. Podkreśla, że dla konsumenta ważne są różne cechy produktu – Polacy preferują produkty mocno wysuszone, kobiety szukają produktów o niższej zawartości tłuszczu, a wszyscy zwracają uwagę na mięsność kabanosów. Najważniejsze są smak i jakość.

Jak podaje Indykpol, już prawie połowa Polaków deklaruje spożywanie kabanosów, a na popularności zyskują ich warianty drobiowe. – Polacy sięgają po kabanosy z kurczaka, ale również coraz częściej po warianty z indyka – mówi Andrzej Misiak, brand manager Indykpol Brand. – Wprowadzenie do oferty Indykpolu cienkich kabanosów z mięsa indyczego było strzałem w dziesiątkę. Chwilę później w sklepach pojawiły się typowo przekąskowe   kabanosy Indykpol Snack w opakowaniach 35 g i w trzech wariantach smakowych: classic, o smaku italiano i o smaku chorizo – dodaje. Nowością w ofercie Indykpolu są kabanosy z piersią kurczaka o gramaturze 105 g.

Kabanosy, choć są kategorią przekąskową, rzadko kupowane są pod wpływem impulsu. Najczęściej po planowany zakup konsumenci udają się dyskontów i hipermarketów. Jednak nie można pominąć roli handlu tradycyjnego. – Wśród tradycyjnych sklepów kabanosy notują najwyższą sprzedaż w średnich placówkach spożywczych – mówi Andrzej Misiak.

– W handlu tradycyjnym kluczową rolę odgrywają dodatkowe ekspozycje, czyli stojaki, kosze zasypowe, wiszące krawaty. Tego typu narzędzia zazwyczaj skutecznie zwiększają sprzedaż kategorii – zaznacza.

Zdjęcie: Photogenica

Magdalena Weiss 901 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.