Najskuteczniejsze narzędzia wsparcia sprzedaży

Zarówno handel internetowy, jak i tradycyjna forma sprzedaży wymagają wsparcia i odpowiedniego kontaktu z klientem. Razem z ekspertami wytypowaliśmy najskuteczniejsze narzędzia zwiększające szanse na sprzedaż.

Współcześnie coraz trudniej docierać z informacją o produkcie czy usłudze zarówno z uwagi na większą konkurencję, jak i natłok podobnych komunikatów ofertowych. Licząc na sukces należy więc zadbać o jej wyróżnienie, czytelny przekaz, szybkość dotarcia i odpowiedni dobór kanałów do kontaktu z konsumentami.

Trzeba mieć również na uwadze rosnące wymagania klientów, którzy oczekują, że w parze z wysokiej jakości zakupami, mogą liczyć na taki sam poziom obsługi i komunikacji oraz indywidualne traktowanie. Jak to zrobić?

Razem z ekspertami wytypowaliśmy najskuteczniejsze narzędzia wsparcia działalności handlowej.  

Stary, ale jary e-mail marketing
E-mail marketing to najstarsza, mająca około 40 lat, metoda marketingu internetowego. Pomimo przepowiadanej już niejednokrotnie śmierci e-maili poczta elektroniczna wciąż ma się dobrze i nadal spełnia swoją rolę, skutecznie konkurując z bardziej nowoczesnymi formami. Według aktualnych danych GUS, aż 58 proc. internautów sprawdzenie maila traktuje jako najważniejszy cel w korzystaniu z internetu (to najczęściej wskazywana odpowiedź). Nic więc dziwnego, że dla e-marketerów jest to wciąż jeden z istotniejszych kanałów. Według szacunków prawie połowa z nich zaplanowała na 2017 r. wzrost budżetu na e-mail marketing.

– Właściwie prowadzone kampanie e-mail mogą przynieść satysfakcjonujące rezultaty np. przy budowaniu bazy odbiorców przyszłych komunikatów. Korzystając dodatkowo z nowoczesnych narzędzi, jak np. serwer SMTP w chmurze, możemy zapewnić dostarczalność e-maili na poziomie 99,8 proc., a do tego jeszcze uzyskać dostęp do zaawansowanych danych statystycznych – tłumaczy Michał Walachowski, dyrektor zarządzający w EmailLabs.
Podkreśla on jednak, że dobry wynik i zaangażowanie odbiorców można osiągnąć przede wszystkim poprzez wysyłkę wartościowych komunikatów, do odpowiednich osób, w odpowiednim czasie. - Przed wysłaniem newslettera należy zatem zastanowić się, czy niesie on za sobą wartość dla czytelnika – zwraca uwagę Walachowski.


SMS – skuteczność w swej prostocie
SMS to prosty, szybki i tani sposób dotarcia z informacją do nieograniczonej liczby odbiorców. Obok MMS-ów i wiadomości głosowych jest jednym z podstawowych narzędzi marketingu mobilnego. Według ostatniego badania „Komunikacja SMS w Polsce. Suplement dla biznesu” ci, którzy marketing mobilny wykorzystują w swojej działalności w 93,7 proc. potwierdzają, że SMS-y odgrywają istotną rolę w ich procesie komunikacji; 91,2 proc. uważa, że to naprawdę skuteczne narzędzie wspierające handel, a więcej niż połowa (55,7 proc.) ocenia ich konwersję sprzedażową na poziomie bardzo dobrym lub dobrym. Dla wysyłających SMS-y nie bez znaczenia jest opcja brandingu SMS, czyli możliwości otrzymywania wiadomości zwrotnych oraz wykorzystania elementów flash, vCard czy WapPush.

– Krótka wiadomość tekstowa ma istotne znaczenie dla sektora e-commerce: pomaga autoryzować transakcje, szybko i łatwo powiadamia klientów o statusie zamówienia, czy przekazuje inne informacje niezbędne do sprawnego dostarczenia przesyłki – wyjaśnia Edyta Godziek, marketing & PR manager w SerwerSMS.pl. – Badania pokazują, że prawie wszystkie dostarczone SMS-y są w całości czytane przez odbiorców i to przeważnie w ciągu kilku minut od ich wysłania. Dzięki temu ten krótki, ale treściwy komunikat, może stać się impulsem do zakupu – dodaje.

Notyfikacje Web Push
To stosunkowo nowy kanał promocji i generowania sprzedaży, ma jednak wiele zalet. Powiadomienia Web Push zawierają krótki, liczący kilkadziesiąt znaków komunikat w formie pop-upu, wzbogaconego małą grafiką i linkiem do strony internetowej. Dzięki temu, że komunikat jest zwięzły, odbiorca nie zastanawia się, czy go przeczytać, tylko po prostu to robi. Notyfikacje pozwalają ponadto na kontakt z potencjalnym klientem także wtedy, gdy ten nie odwiedza sklepu internetowego, a nawet nie ma otwartej przeglądarki. W ten sposób można informować o rozpoczęciu wyprzedaży, ostatnich sztukach towaru czy limitowanej ofercie, a klient zyskuje świadomość, że nie umykają mu najlepsze promocje.

Konsultacje na chacie lub przez Messenger
Fachowa porada i rozwianie istniejących obaw to dla wielu klientów podstawa udanych zakupów, bez względu na ich formę. Co więcej, odpowiednio obsłużony klient zyskuje pozytywne doświadczenia i chętniej wróci do sklepu ponownie – czy to do tradycyjnego czy internetowego. Chcąc usprawnić kontakt i potencjalnych klientów zmienić w lojalnych, do ich dyspozycji warto pozostawić aktywnego konsultanta. - Można to zrobić dzięki wykorzystaniu chatu lub aplikacji Messenger i to właśnie tą drogą, bieżącym trybem odpowiadać pytania konsumentów – podpowiadają eksperci.

Zarządzanie relacjami w CRM
Na efektywność działań handlowych i obsługę klienta wpływać może również CRM, który pozwala gromadzić i analizować w centralnym miejscu informacje o kliencie. CRM informuje, kiedy użytkownik loguje się w sklepie, jakie produkty przegląda, z jakiego urządzenia korzysta i jakie są jego preferencje. Dzięki temu możliwa jest segmentacja kupujących czy asortymentu. CRM może także rejestrować i udostępniać stany magazynowe, prowadzić politykę rabatową, pomagać kontrolować wyniki sprzedaży, a nawet zarządzać zespołem handlowym. Tego typu funkcjonalności pozwalają dopasowywać działania sklepu do indywidualnych potrzeb klientów, zwiększając tym samym ich sympatie i przywiązanie do marki.

Wsparcie działań w przestrzeni online i mobile jest niezwykle ważne nie tylko z uwagi na podniesienie sprzedaży w sklepach internetowych, ale również na efekt ROPO (Research Online Purchase Offline), czyli finalizowanie przez konsumentów transakcji stacjonarnie, na podstawie informacji znalezionych w sieci. Dzięki nowoczesnym narzędziom przedsiębiorca może zatem nie tylko budować świadomość marki, ale i usprawnić komunikację z klientem, a także zwiększać konwersję prowadzonych działań marketingowych, co z pewnością przełoży się na sprzedaż.

Katarzyna Pierzchała 1439 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.