Konsumenci cenią maślany smak w margarynach i miksach

Rośnie sprzedaż margaryn prozdrowotnych, chociaż cała kategoria ustępuje pola masłu. Z kolei maślane miksy sprzedają się tak samo przez cały rok.

Producenci margaryn z nadzieją obserwują rosnące ceny masła. Już w czerwcu tego roku osiągnęły one historycznie najwyższy poziom. W stosunku do tego samego miesiąca poprzedniego roku cena 1 kg masła konfekcjonowanego uzyskiwana przez producentów według danych Agencji Rynku Rolnego wzrosła o 60 proc.

Jeśli producenci margaryn nie spodziewają się wzrostu konsumpcji tych produktów, to mają chociaż nadzieję na poprawę rentowności sprzedaży wynikającej z wyższych cen tłuszczów żółtych.

Rok 2016 był kolejnym, w którym Polacy kupowali mniej margaryn i miksów. Jak podaje GfK, w porównaniu z 2015 r. wolumen sprzedaży tych tłuszczów zmniejszył się o 9 proc., a wartość – o 12 proc. Ponadto oba segmenty  odnotowały spadek częstotliwości zakupu, a także mniej klientów powtórzyło ich zakup.

Podczas gdy w ubiegłym roku spożycie masła w gospodarstwie domowym według GUS  w przeliczeniu na jedną osobę zwiększyło się o 7,7 proc., do 3,36 kg rocznie, to spożycie margaryn i innych twardych tłuszczów roślinnych obniżyło się  w tym okresie o 6,4 proc., do 4,2 kg. Średni poziom cen w przypadku masła był w 2016 r. niższy o 0,8 proc. niż rok wcześniej, podobnie zachowały się ceny margaryny i tłuszczów roślinnych – spadły o 1,1 proc. 

Rosnące bardzo dynamicznie w ostatnim okresie ceny masła wyraźnie nie zniechęciły konsumentów do kupowania go. Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, które bada sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 mkw., w czerwcu tego roku masło pojawiło się w 48 proc. transakcji dokonanych w tym kanale sprzedaży. To co prawda mniej niż w czerwcu rok temu (o 0,8 pkt proc.), ale wciąż zdecydowanie więcej niż w przypadku margaryny i miksów. Te pierwsze pojawiły się w 41,7 proc. transakcji, natomiast miksy – w 14 proc. 

Miks obok masła
Z danych CMR wynika, że z roku na rok rośnie liczba transakcji z masłem, maleje z margaryną. Przełomowym momentem – na podstawie analiz CMR obejmujących okres od stycznia 2015 r. do końca czerwca tego roku – był luty 2016 r., gdy w sklepach małoformatowych liczba transakcji z masłem oraz tych z margaryną zrównały się. Potem stopniowo masło pięło się w górę kosztem margaryny. Za to sytuacja miksów pod tym względem jest stabilna, a nawet nieznacznie się poprawia.

– Używanie przez konsumentów miksów maślanych nie wyklucza konsumpcji masła extra – mówi Ewa Gromadzka, kierownik marketingu SM Mlekpol w Grajewie. – Z naszych analiz wynika, że osoby decydujące o domowych zakupach wybierają jednocześnie zarówno mix Łaciaty, jak i masło ekstra Łaciate – dodaje. Z obserwacji tego producenta wynika, że sprzedaż maślanych miksów jest stabilna przez cały rok. – Lekki wzrost odnotowujemy jesienią i zimą, wtedy najczęściej przygotowywanym drugim śniadaniem do szkoły czy pracy jest kanapka – tłumaczy Ewa Gromadzka. 

Największe zalety miksów to łatwość smarowania i porcja masła. Smarowność uzyskuje się dzięki połączeniu tłuszczu mlecznego z dodatkiem tłuszczu roślinnego.

– Miksy zawierają ok. 50 proc. masła, czyli są nośnikami niezwykle potrzebnych, szczególnie młodym organizmom witamin: A, D i K naturalnie zawartych w produkcie – wymienia kierownik marketingu SM Mlekpol. Producent ma w ofercie mix Łaciaty, Masmix Mrągowski i Mlemix Zambrowski. 

Tłuszcz roślinny  w miksach nie jest utwardzony, co ma duże znaczenie szczególnie dla konsumentów zwracających uwagę na to, co spożywają. Nie bez znaczenia w przypadku miksów jest także smak masła.
Średnio w sklepie małoformatowym dostępne są około dwa warianty miksów i liczba ta nie zmienia się prawie przez cały rok. Wśród czterech najlepiej sprzedających się produktów w tym kanale sprzedaży są wg CMR dwa

SM Mlekpol – mix Łaciaty oraz Zambrowski Mlemix, Pasłęcki Mix Extra (Grupa Bongrain) i Śmietankowy Smak z Ostrołęki (OSM Piątnica).  Wszystkie w 200-g opakowaniach.  Według SM Mlekpol miksy szczególnie cieszą się popularnością w rodzinach wielodzietnych, w których w wieku szkolnym jest co najmniej dwójka dzieci. To właśnie z myślą o dużych rodzinach producent przygotował familijną wersję miksu Łaciatego w większym i wygodniejszym niż kostka w folii opakowaniu – 400-g kubku. 

Ewa Gromadzka z SM Mlekpol apeluje, aby nie mylić miksów z margarynami. Jej zdaniem nie powinno mieszać się produktów obu kategorii,  aby  nie wprowadzać w błąd konsumentów. – Z naszych doświadczeń wynika, że najlepszym miejscem na wyeksponowanie miksu maślanego jest sąsiedztwo masła – zaznacza. To ważne zwłaszcza w kontekście tego, że miksy są obecne w ofercie 56 proc. sklepów małoformatowych (czerwiec 2017, CMR), podczas gdy margaryny w 87 proc. Przy czym musimy pamiętać, że kategoria margaryn zawiera także te do pieczenia, nie tylko do smarowania pieczywa. 

Jak podaje Kinga Ryżycka, category manager w firmie Bielmar, produkty do smarowania pieczywa stanowią 72 proc. rynku margaryn i miksów, natomiast margaryny kulinarne – 26 proc. 
 
Przede wszystkim zdrowie
Rynek margaryn i miksów do smarowania dzieli się na następujące segmenty: margaryny klasyczne (bez dodatków), z dodatkiem masła, roślinne oraz prozdrowotne. Czy to dotyczy miksów, czy margaryn do smarowania oczekiwania konsumentów są podobne. – Klienci, wybierając produkt do smarowania pieczywa, zwracają uwagę na preferencje smakowe, a także na lekkość w rozsmarowywaniu produktu bezpośrednio po wyjęciu z lodówki – mówi Kinga Ryżycka. Jej zdaniem konsumenci najchętniej sięgają po margaryny z wartością dodaną, kierując się zasadą, że ma być smacznie i zdrowo. – Chcą przy tym, żeby margaryna miała maślany smak, dlatego największą popularnością cieszą się margaryny z dodatkiem masła – dodaje.

W portfolio Bielmaru są margaryny do smarowania: Margaryna Słoneczna na bazie oleju słonecznikowego, Margaryna Roślinna, Śniadaniowa Klasyczna, Śniadaniowa Premium oraz linia pod marką Fithia (z olejem słonecznikowym, z olejem lnianym, z olejem z pestek dyni). Wszystkie w kubkach. – Margaryny i miksy do smarowania pakowane są głównie w kubki kwadratowe i prostokątne, aczkolwiek istnieje grupa margaryn roślinnych, które sprzedawane są w kubkach okrągłych i mają stabilny udział rynkowy, np. Śniadaniowa Klasyczna i Margaryna Roślinna – informuje Kinga Ryżycka. W tej kategorii zarówno na polskim, jak i światowym rynku dominuje standaryzacja opakowań. – Najpopularniejsze  gramatury  to 450 g i 400 g, a w naszym portfolio – 500 g – dodaje. Spośród top 10 najlepiej sprzedających się w sklepach małoformatowych margaryn, według CMR, 7 zapakowanych jest w kubki. 

Wobec spadku sprzedaży margaryn ich producenci zgodnie stwierdzają, że przyszłość jest przed prozdrowotnymi produktami. – Coraz większego znaczenia w kategorii margaryn i miksów nabiera grupa margaryn prozdrowotnych, czyli takich, które mają wpływ na funkcjonowanie organizmu – stwierdza Kinga Ryżycka. – Sprzedaż tych produktów rośnie, co spowodowane jest wysoką potrzebą suplementacji, budowaniem poczucia zdrowego odżywiania, a także chęcią spowolnienia procesów starzenia – argumentuje. 

Według ZT Kruszwicy kluczowa jest tu innowacyjność. Producent jako przykład podaje stosunkowo nowy wariant marki Optima – wprowadzoną w 2016 r. Optimę Cardio Potas+, która oprócz naturalnych steroli roślinnych dodatkowo zawiera potas wspierający utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi. Drugim produktem z oferty producenta, który – jak podkreśla – nie ma odpowiednika na rynku, jest Optima DHA, zawierająca olej z mikroalg morskich, naturalnego źródła kwasu DHA, wspierającego prawidłowe funkcjonowanie mózgu i wzroku. 
Również w ub.r. ZT Kruszwica zrewitalizowała gamę produktów pod marką Smakowita, zmieniając także ich szatę graficzną. – Kontynuowaliśmy budowę marek Finuu i Naturima, będących odpowiedzią na potrzeby konsumentów poszukujących żywności naturalnej, jak najmniej przetworzonej – informuje producent.           

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Barbara Mikusińska 617 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.