Dezodoranty i antyperspiranty najpopularniejsze latem

Dezodoranty jako jedna z szybciej rotujących kategorii chemicznych są i powiny być w każdym kanale sprzedaży, ponieważ konsument szuka ich wszędzie tam, gdzie robi podstawowe zakupy.

Ponad połowa Polek deklaruje, że każdego dnia stosuje dezodorant, a jedna trzecia – nawet częściej niż raz dziennie. Dezodoranty równie popularne są wśród mężczyzn, o ich codziennym stosowaniu zapewnia ok. 63 proc. pytanych przez Millward Brown panów (badanie TGI).

Popyt na dezodoranty i antyperspiranty rośnie zwłaszcza wiosną i latem, kolejny pik przypada na okres bożonarodzeniowy. Kategoria najlepiej sprzedaje się w drogeriach, ale jak wskazuje Gracjan Duda, brand manager marki Fa w firmie Henkel, najszybciej rosnącym kanałem dystrybucji dla dezodorantów są dyskonty. Potwierdzają to ubiegłoroczne dane GfK, z których wynika, że to właśnie dyskonty wygenerowały najwyższy wzrost wartości i wolumenu sprzedaży kategorii dezodorantów w Polsce, odpowiednio o 26 i 18 proc., a także jako jedyny kanał przyciągnęły nowych nabywców.

Jak podaje GfK zarówno wyroby markowe, jak i marki własne zanotowały spadek wartości sprzedaży. Produkty markowe, które wartościowo stanowiły 96 proc. kategorii, jedynie w dyskontach odnotowały wzrosty. W 2016 r. nabywcy w tym kanale zakupili w ujęciu wartościowym o 26 proc. więcej markowych dezodorantów niż w 2015 r., pomimo iż średnio za litr zapłacili tu więcej niż płacili w całej Polsce.

Według Unilevera (Rexona, Dove, Axe) w 2016 r. nastąpił wzrost sprzedaży dezodorantów w kanale tradycyjnym. – To pokazuje, że istnieje potencjał rozwoju kategorii w tych punktach i nie należy ich zaniedbywać – mówi Klaudia Dadacz, junior brand manager marek Rexona, Dove w firmie Unilever Polska.

Rynek dezodorantów kupowanych przez polskie gospodarstwa domowe wart jest w ujęciu rocznym prawie 721 mln zł, a jego wielkość wynosi ponad 8,7 mln litrów (GfK). Największym segmentem są antyperspiranty, których udział wolumenowy w całej kategorii wyniósł 68 proc. w analizowanym okresie. Gospodarstwa domowe w Polsce wybierały produkty z tego segmentu ponad cztery razy w ciągu roku, wydając średnio 11,27 zł podczas pojedynczego zakupu. Antyperspiranty zanotowały wzrost wartościowy i wolumenowy, odpowiednio o 2 i 4 proc.

– Segment dezodorantów i antyperspirantów dynamicznie się rozwija – mówi Katarzyna Cieślak, brand manager w Oceanic (AA). Podaje, że dużym zainteresowaniem klientów cieszą się produkty o przedłużonym działaniu i preparaty multifunkcyjne. – Wzrost świadomości konsumentów sprawił, że baczniej przyglądają się oni składom i chętniej sięgają po preparaty pozbawione np. soli aluminium – uważa. Dlatego w czerwcu br. na sklepowe półki trafił AA Alu Free, dezodorant bez soli aluminium.

Według Nivea, Polacy najchętniej sięgają po spraye, na drugim miejscu są roll-on, a na trzecim sztyfty. Producent zapewnia, że jest liderem na polskim rynku – zarówno w kategorii dezodorantów damskich, jak i męskich. Hitem sprzedażowym jest linia Nivea Invisible for Black & White.

Firma Ziaja proponuje 6 antyperspirantów (w tym dwa dla mężczyzn) oraz dwa blokery (w tym jeden w serii Yego dla mężczyzn). W serii Liście zielonej oliwki dostępny jest również dezodorant bez soli glinu. Są to produkty roll-on w opakowaniach 60 ml. – Dezodoranty są podstawą higieny zarówno kobiet, jak i mężczyzn, dlatego ich sprzedaż utrzymuje się na wysokim poziomie przez cały rok – przekonuje Joanna Kowalczuk, kierownik marketingu firmy Ziaja.

Sezonowość jest jednak widoczna i to z dwóch powodów. – Miesiące letnie ilościowo potrafią pikować dwucyfrowo w porównaniu z miesiącami z początku roku. Poza sezonem letnim kategoria gwałtownie rośnie pod koniec roku. Tu driverem są zestawy świąteczne – dodaje Gracjan Duda, brand manager marki Fa w firmie Henkel Polska.

W sezonie letnim łatwo i szybko przyjmują się nowości. W przypadku Unilevera są to: linia Rexona Active Shield Fresh w wariancie męskim oraz damskim oraz nowy wariant zapachowy antyperspirantu Dove Pear & Aloe z linii Dove Go Fresh. W Axe nastąpiła rozbudowa formatów antyperspirantów, które pojawiły się na sklepowych półkach w 2016 r., o ten w sztyfcie. Do tej pory antyperspiranty były dostępne tylko w postaci sprayu oraz roll-on.
Henkel prowadził niedawno mocną kampanię telewizyjną nowych antyperspirantów Fa Soft & Control. W reklamie pojawiła się ambasadorka marki Fa Maya Gabeira. Maya jest Brazylijką, która zawodowo uprawia „big wave surfing”. Od ponad roku firma współpracuje z nią w ramach promocji damskich produktów Fa.

Tegoroczną nowością Nivei jest linia Invisible Fresh – produkty dostępne są zarówno w wersji damskiej, jak i męskiej.

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Ilona Mrozowska 2093 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.