Wózek na wynajem

Zakup wózka widłowego to niemała inwestycja. Można jednak go wynająć, co nie pociąga za sobą tak dużego wydatku. O rosnącej popularności tego rozwiązania rozmawiamy z Anną Keppel-Płatek, dyrektor wynajmu, sprzedaży wózków używanych, warsztatu w Jungheinrich Polska.

Przybywa sklepów średnio- i wielkopowierzchniowych, rośnie więc zapotrzebowanie na wózki widłowe. Jak kształtuje się obecnie rynek wózków widłowych w Polsce i jak wygląda on na tle innych państw?
Rzeczywiście rynek wózków widłowych w naszym kraju od lat notuje dynamiczny rozwój i cały czas prognozy są pomyślne. Polska jest rynkiem, który w ostatnich kilkunastu latach wzrósł kilkukrotnie i nadal jest rozwojowy. Prognozy zakładają, że wzrost ten będzie w kolejnych latach kilkunastoprocentowy. W porównaniu z rynkiem europejskim pozycjonujemy się na coraz wyższych miejscach. W wysoko rozwiniętych krajach zachodnioeuropejskich można liczyć na kilkuprocentowe wzrosty. 
 
Jakie tendencje można zaobserwować na naszym rynku wózków oraz w projektowaniu samych maszyn?
Żyjemy w czasach dynamicznego rozwoju. Nasi klienci, którzy mają magazyny, powierzchnie handlowe czy prowadzą prace transportowo-przeładunkowe muszą wykonywać prace wciąż szybciej, bezpieczniej i podnosić ładunki jeszcze wyżej. Nasza firma musi zatem odpowiadać na bardziej rozbudowane wymagania, a zatem wprowadzamy na rynek coraz bardziej zaawansowane, zautomatyzowane wózki i lepsze rozwiązania technologiczne.
Kładziemy duży nacisk na to, aby nasze wózki zużywały jak najmniej energii, były ekologiczne i jak najbardziej przyjazne dla środowiska. Rośnie znaczenie aspektów związanych z komfortem i bezpieczeństwem pracy operatora, co ma bezpośredni związek z wydajnością operacji. Nasze wózki widłowe mają więc wiele rozwiązań ergonomicznych, ułatwiających operatorowi prace i wpływających na jego wygodę.
Kolejny aspekt to stale rosnąca liczba nowoczesnych powierzchni logistycznych zlokalizowanych pod dachem, w których powinny pracować urządzenia elektryczne. Dlatego obserwujemy wzrost w segmencie wózków akumulatorowych. Natomiast wózki elektryczne Jungheinrich są coraz bardziej uniwersalne i świetnie sobie radzą poza budynkami magazynowymi. 
 
Czy można powiedzieć, że tzw. paleciaki odchodzą już do przeszłości?
W odpowiedzi na to pytanie sprawdzi się powszechna formuła – wszystko zależy od indywidualnych potrzeb klienta. To, że wprowadzane są coraz bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia mogące sprostać coraz bardziej skomplikowanym pracom, nie oznacza, że ręczne wózki paletowe czy prostsze maszyny nie znajdują zastosowania. Są klienci, którzy używają wózków widłowych sporadycznie, jako urządzeń pomocniczych, do niewielkich przeładunków, np. do rozładowania samochodu raz czy dwa razy dziennie.
 
Poza tym zakup wózka to niemała inwestycja. Rozwiązaniem, które nie wiąże się z tak dużym wydatkiem, jest wynajęcie go. Jakiego rzędu są to koszty?
Weźmy na przykład popularny czołowy wózek widłowy o napędzie elektrycznym z udźwigiem 2 tony. Cena sprzedaży takiego wózka wynosi ok. 85 tys. zł. Zamiast kupować, można te środki przeznaczyć na inne cele przedsiębiorstwa. Wynajmując wózek na 7 lat, mówimy o kosztach rzędu 60 zł dziennie, na 3 lata – ok. 77 zł, na miesiąc ok. 130 zł, na jeden dzień 265 zł. Generalnie im dłuższy wynajem, tym niższa cena za dzień. Z roku na rok rośnie świadomość klientów, a co za tym idzie popularność tego typu rozwiązania.
 
Jak dużą flotą wózków na wynajem dysponujecie i ile wynosi średni czas wynajmu? 
Flota wynajmu Jungheinrich liczy ok. 4 tys. wózków widłowych, które są umiejscowione w pięciu oddziałach (Warszawa, Poznań, Katowice, Wrocław i Gdynia) oraz dwóch filiach (Rzeszów i Łódź). Dostępne są wszystkie typy wózków. Można je u nas wynająć już od jednego dnia do 7 lat. W przypadku wynajmu krótkoterminowego średni czas wynajmu wynosi 1,5 miesiąca, ale obserwujemy też pewne regionalne tendencje – są województwa, w których najwięcej wózków wynajmuje się do 7 dni. W przypadku wynajmu długoterminowego średni okres wynosi 4 lata.
 
Ile firm skorzystało już z tej usługi? 
Z usługi wynajmu w ostatnich dwóch latach skorzystało aż 1500 firm z różnych branż (spożywcza, produkcyjna, budowlana, automotive, logistyczna, eventowa itd.). 
Oprócz standardowych zadań, jakie wykonują nasze wózki widłowe, należy wskazać zadania nietuzinkowe, np. przewóz palm w Łazienkach Królewskich, zabytkowych samochodów, montaż ołtarza podczas wizyty papieża w Warszawie, przygotowanie stadionów do Euro 2012 czy pomoc w budowie sen koncertowych.

Jakie są jeszcze przewagi – poza aspektem finansowym – wynajmu wózka zamiast jego zakupu?
Zaletą wynajmu jest to, iż właściwie „zwalnia” on użytkownika wózków z zajmowania się nimi, a całość zadań przejmuje dostawca wózków. W obszarze zarządzania flotą wynajętych wózków klient może liczyć z naszej strony na wieloletnie doświadczenie oraz profesjonalne doradztwo (optymalny dobór sprzętu do potrzeb klienta), poza tym na szybką realizację zamówień bez zbędnej biurokracji oraz elastyczność w zakresie podpisania umowy najmu.
Nie bez znaczenia są również: terminowa dostawa urządzeń na wskazane miejsce, opcjonalnie ubezpieczenie AC i OC wynajętego sprzętu, brak kosztów serwisu, doskonałą opiekę serwisową (przeglądy, naprawy, UDT), a także profesjonalna opieka w trakcie wynajmu ze strony opiekuna floty Jungheinrich. Poza tym dajemy wózek zastępczy na czas awarii, który zapewnia klientom ciągłość pracy. Zalet jest oczywiście jeszcze dużo, dużo więcej.
 
Czy przy wynajmie możliwe jest wyposażenia wózka w system informatyczny do zarządzania flotą?
Ależ oczywiście. Coraz powszechniejsze stosowanie tego systemu wspomaga osoby zarządzające parkiem maszynowym w kierowaniu i analizowaniu pracy wózków widłowych, pozwala na analizę obciążenia floty wózków widłowych oraz optymalizację kosztów eksploatacji, ogranicza nieuprawnione użycie sprzętu przez osoby do tego niepowołane, reguluje ściśle czas użycia sprzętu i przeznacza odpowiednie wózki do wykonania określonych czynności w magazynie. System poza tym rejestruje uszkodzenia mechaniczne wózków, a także umożliwia wygenerowanie różnego rodzaju sprawozdań.

Katarzyna Pierzchała 1439 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.