Hoop w KER za "posługiwanie się podtekstem alkoholowym"

W opinii zespołu KER reklama kształtuje złe nawyki.

Do Komisji Etyki Reklamy (KER) wpłynęły skargi dotyczące reklamy telewizyjnej syropu Paola (Hoop Polska) - doniosło mmp24. W spocie widzimy jak mały chłopiec wręcza zapakowaną w papier butelkę dziewczynce, ze słowami: "Przyniosłem ci flaszeczkę".

W jednej ze skarg czytamy m.in.: "Reklama zachęca do kupowania i spożywania alkoholu. Oswaja dzieci z okolicznościowym, imprezowym piciem mocnego alkoholu. Jest to alkoholizacja dzieci. Narusza Art. 23 Zawiera treści stwarzające zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa, ponieważ picie i upijanie się dzieci i młodzieży jest jednym z największych problemów współczesnej Polski. Picie alkoholu przez dzieci i młodzież niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje zdrowotne i społeczne, dlatego nie należy ich w żaden sposób zachęcać lub oswajać z alkoholem" [pisownia oryginalna - przyp.red.]. Przedstawiciel Hoop Polska złożył pisemną odpowiedź na skargę, w której zaznaczył, że taki odbiór oraz ocena reklamy wynika najprawdopodobniej z nadinterpretacji przekazu reklamowego.

Zespół KER uznał, że reklama narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy i że reklama nie była prowadzona zgodnie z dobrymi obyczajami oraz z należytą starannością, co jest niezgodne z art. 2 ust. 1 Kodeksu. Zauważył, że reklama w oczywisty sposób posługuje się podtekstem alkoholowym, na co między innymi wskazuje gwałtowna reakcja mamy dziecka, która wyrywa mu z rąk i odpakowuje nerwowo przyniesiony przez dziecko prezent – „flaszeczkę". Sam sposób zapakowania prezentu i schowanie go pod pachą nawiązuje do alkoholu, a nie prezentu urodzinowego na dziecięcej uroczystości.

W opinii zespołu KER reklama kształtuje złe nawyki, promując negatywny wzorzec, tym samym jest nieodpowiedzialna społecznie.

Katarzyna Kacprzak 16 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.