Ceny masła znowu pójdą w górę

Przez ostatni rok ceny masła na europejskim rynku hurtowym wzrosły o ponad 100 proc., w tym o 40 proc. w ciągu minionych dwóch miesięcy. To oznacza, że dalszy wzrost cen detalicznych jest bardzo prawdopodobny.

Według danych GUS pomiędzy początkiem drugiej połowy 2016 r. a marcem 2017 r. ceny detaliczne masła wzrosły o 28 proc. To sytuacja, z jaką konsumenci będą musieli się zmierzyć w całej Europie. W Niemczech czy Holandii ten tłuszcz podrożał w tym czasie nawet o ponad 30 proc. - informuje portal Cinkciarz.pl.

Zdaniem Marcina Lipki, głównego analityka Cinkciarz.pl wzrost kosztów zakupy masła dla konsumentów był spowodowany zmianą jego ceny na rynku hurtowym. Tylko w drugiej połowie ub.r. kontrakty na masło notowane na giełdzie Eurex poszybowały z 3 z do 4,5 tys. euro za tonę, czyli o połowę. Jak pisze Lipka, poważnym problemem może być fakt, że bieżące ceny na sklepowych półkach praktycznie nie odzwierciedlają kolejnego - drugiego - skoku wartości masła na rynku towarowym. Ceny detaliczne w Polsce w ciągu drugiego kwartału roku zwiększyły się w sumie jedynie o 4 proc.

Między rynkiem hurtowym a detalicznym występuje jednak przesunięcie czasowe i wzrost cen masła może być jeszcze przed nami. Na razie jego umiarkowany wymiar może wynikać stąd, że - według Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na polskim rynku hurtowym ceny rosły o połowę wolniej niż np. w Niemczech czy Holandii.

Biorąc pod uwagę historyczne zależności z ostatniej dekady, notowania rynkowe w Polsce i w Europie Zachodniej były bardzo do siebie zbliżone. Jeżeli więc ceny w UE będą utrzymywać się wysoko, to możemy być praktycznie pewni, że w naszym kraju także osiągną podobne wartości - ostrzega jednak analityk.

Prawdopodobieństwo takiego rozwoju wydarzeń jest tym większe, że wyższy koszt masła nie wynika ze spekulacji giełdowych, lecz z czynników fundamentalnych, czyli wyższego spożycia tego produktu i mniejszej produkcji mleka na świecie.

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Joanna Hamdan 4797 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.