Sezon na pieczywo chrupkie

Najwięksi producenci pokazują spożywanie pieczywa w codziennych sytuacjach i zwykłych momentach, nie tylko podczas diety. To dobry moment, bo sprzedaż tych produktów rośnie, także w sklepach małoformatowych.

Spożywanie pieczywa chrupkiego wiąże się przede wszystkim z dietą, dlatego jego producenci największą sprzedaż notują od wczesnej wiosny do początku wakacji. - Grupą docelową tej kategorii są przede wszystkim kobiety, w wieku 20-49 lat, ze średnich i większych miast, dysponujące co najmniej średnimi dochodami, a ponadto zainteresowane zdrowym odżywianiem i wartościami odżywczymi pożywienia - podkreśla Marta Martys, marketing manager Wasa Bariila.

Zapewnia, że sprzedaż pieczywa chrupkiego rośnie zarówno wartościowo, jak i ilościowo o kilka procent rok do roku, jednak firma nie ustaje w działaniach wspierających tę kategorię, także takich, które mają przekonać konsumentów, że chrupkie pieczywo można spożywać przez cały rok, nie tylko podczas diety. 

W tym roku była to reklama telewizyjna Wasy pod hasłem „Nasz chleb”, pokazującym spożywanie pieczywa Wasa w codziennych sytuacjach i zwykłych momentach. Przekaz ten kontynuowany był podczas w promocji, gdzie klienci mieli pokazać na fotografiach swoje chwile z pieczywem Wasa. - Była to bardzo udana akcja pod hasłem „Chwila na Wasa”, która przyciągnęła tysiące zgłoszeń. Oczywiście prowadzimy też stałą komunikację na FB, pokazując stale nowe sposoby wykorzystania pieczywa, ostatnio poprzez ciekawy cykl wspaniałych przepisów Vege Wasa. Podejmujemy też szereg aktywacji w miejscach sprzedaży, np. promocje cenowe wspierające nowe odmiany pieczywa - wymienia Marta Martys. 

Hitem Wasy od lat pozostaje pełnoziarniste żytnie pieczywo z błonnikiem, wypiekane z dodatkiem otrębów pszennych, płatków owsianych i sezamu (230 g, Wasa z błonnikiem). - Niedługo planujemy wprowadzić na rynek nowy rodzaj przekąski Wasa Sandwich, o innowacyjnym smaku, zgodnym z aktualnymi trendami żywieniowymi. Ponadto być może pod koniec roku pojawi się kolejna nowość, jednak na razie wolałabym o tym w szczegółach nie mówić - zastrzega.

Jak podaje natomiast Sylwia Neska z Centrum Monitorowania Rynku, w małoformatowych sklepach spożywczych (czyli tych, których powierzchnia nie przekracza 300 mkw.) w sprzedaży pieczywa chrupkiego najsilniejszą pozycję ma właśnie marka Wasa, która odpowiada za około połowę sprzedanych opakowań. W koszykach często też pojawiają się produkty Sonko – około 1/5 sprzedanych opakowań.

- Wybór pieczywa chrupkiego może być też podyktowany restrykcyjną dietą, na przykład bezglutenową. Stąd, w I kw. 2017 r., z bardzo wysoką rotacją w rankingu na 1 miejscu uplasował się Dr Schar Wieloziarniste Pieczywo Bezglutenowe 300 g - mówi Sylwia Neska. Średnia wartość transakcji na pieczywie chrupkim wyniosła w marcu 2017 r. ok. 4,6 zł.

Mace nie tracą na znaczeniu

Małym, ale też ważnym segmentem są mace. W okresie kwiecień – marzec 2017 r., podaje Sylwia Neska, istotnie wzmocniło swoją pozycję w tej kategorii Sante (wzrost z około 30 do 42 proc. wartości sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku). Udziały zyskuje również Sonko, które uderza głównie w pozycję marki Chaber. Konsumenci niezmiennie zastają na półce średnio dwa warianty macy. Najpopularniejsze smaki to tradycyjne lub razowe. Średnio w jednej transakcji konsumenci nabywają jedno opakowanie macy.

Wafle zbożowe hitem

Jak podaje CMR, w sklepach małoformatowych, rok do roku dynamicznie rośnie sprzedaż wafli zbożowych (ryżowych, kukurydzianych, jaglanych, itp.). Liderem tej kategorii jest Sonko z 40-proc. udziałem w wartości sprzedaży. W ciągu ostatniego roku (kwiecień 2016-marzec 2017) swoją pozycję umacniał Kupiec – w marcu 2017 r. odpowiadał już za około 1/5 wartości sprzedaży wafli zbożowych.

Konsumenci w 2017 r. mieli do wyboru około 7 wariantów wafli zbożowych i najczęściej wybierali opakowania 100 g lub 130 g (połowa transakcji). W rankingu rotacji wafli zbożowych w 1 kwartale 2017 r. czołową pozycję zajmuje Good Food Wafle Kukurydziane extra cienkie 100 g. Wysoko znajdują się również Sonko Wafle ryżowe naturalne 130 g oraz Good Food Wafle Jumbo paprykowe 145 g. Coraz większe znaczenie sprzedaży wafli zbożowych mają warianty w czekoladzie – w marcu 2017 r. generowały one już ponad 10 proc. wartości sprzedaży kategorii.

- W ostatnich trzech latach coraz bardziej poszerza się też półka z pieczywem chrupkim. W 2017 roku konsument mógł wybierać spośród około 9 wariantów pieczywa chrupkiego, wafli zbożowych i macy, podczas gdy w 2014 r. było to o 2 SKU mniej - podkreśla Sylwia Neska.

W ponad 3/4 sklepów spożywczych małoformatowych znajdują się wafle zbożowe, około połowa sklepów uwzględnia w asortymencie pieczywo chrupkie, a tylko w co 10. placówce obecne są mace.

Pieczywa chrupkie, wafle zbożowe i mace nie mają swojej charakterystycznej pory zakupu – transakcje rozkładają się równomiernie w godzinach 7:00 – 20:00 (odbywa się wtedy około 90 proc. transakcji).

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

Ilona Mrozowska 2025 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.