Na przekór kalmarom

Popularność żywności tradycyjnej i regionalnej wiąże się z modą na wspieranie rodzimych wytwórców, ale też z formą spędzania wolnego czasu, czego przykładem jest sukces targów śniadaniowych.

Z badań wynika wynika, że rodacy kupują żywność tradycyjną i regionalną, bo smakuje lepiej od innych produktów (65 proc.), chcą wspierać polską gospodarkę (51 proc.) i być świadomi tego, co jedzą (49 proc.). Najchętniej kupują ją na bazarach i u lokalnych producentów, ale najczęściej robią to w dużych sklepach sieciowych i sklepach osiedlowych. Są to To wnioski wynikające z badania „Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej”, wykonanych na zlecenie grupy hiper- i supermarketów E.Leclerc przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

Badanie pokazało, że polscy konsumenci, kupując produkty regionalne i tradycyjne są świadomi tego, co spożywają. 72 proc. z nich planuje zakupy przed pójściem do sklepu. Moda na żywność tradycyjną i regionalną wiąże się z modą na wspieranie rodzimych wytwórców, ale też z formą spędzania wolnego czasu, czego przykładem jest sukces targów śniadaniowych. Targ Śniadaniowy, to cykliczna impreza, która odbywa się na świeżym powietrzu (najczęściej w soboty) w różnych lokalizacjach Warszawy (na Żoliborzu, Mokotowie, Bródnie, Pradze, w parku Skaryszewskim, na bulwarach wiślanych). Co weekend można tu spróbować regionalnych specjałów z całej Polski, ale także dań kuchni egzotycznych. Przygotowują je restauratorzy oraz bezpośrednio producenci żywności. Targom towarzyszą różne akcje: od spektaklów teatralnych, przez jogę, po atrakcje dla najmłodszych. 

- Produkty tradycyjne i regionalne wpisują się w nowe tendencje konsumenckie o charakterze globalnym, czyli dbałość o zdrowie, kondycję fizyczną przy poszanowaniu środowiska naturalnego – mówiła podczas konferencji prof. Anna Dąbrowska ze Szkoły Głównej Handlowej. - W nurtach kulinarnych z kolei, na 2017 r. przewiduje się triumfalny powrót do produktów polskiego pochodzenia, co można wiązać z trendem zwanym „powrotem do przeszłości”, a zatem do produktów tradycyjnych i regionalnych”.

Najczęściej kojarzone produkty regionalne to przede wszystkim tradycyjne wędliny: szynki i kiełbasy bez solanki i konserwantów, sery o regionalnym pochodzeniu, pieczywo, ciasta, tradycyjnie warzone piwa, musy, konfitury, dżemy, miód. Żywność regionalna kojarzy się z produktami z określonego regionu, np. z Kresów czy z Podhala.

Żywność regionalną kupuje się często specjalnie dla dzieci, doceniając jej lepszy smak oraz więcej właściwości odżywczych niż w żywności przetworzonej i produkowanej na skalę przemysłową.

W przypadku wielu kategorii, jak: mięsa, wędliny, owoce, warzywa oraz sery, klienci najchętniej robiliby zakupy na bazarze u producenta czy rolnika. Zwykle jednak wybierają sklepy sieciowe lub osiedlowe ze względu na świeżość oraz dobrą jakość produktów. Najczęściej kupowane są tradycyjne lub regionalne wędliny (33 proc. respondentów), wyroby piekarnicze (24 proc.) oraz sery (20 proc.). Ponad połowę kupujących żywność tradycyjną i regionalną (51 proc.) przed częstszym zakupem powstrzymuje zbyt wysoka cena. Badani bardzo często zwracają też uwagę na problemy z dostępnością produktów tradycyjnych i regionalnych w sklepach, w których najczęściej robią zakupy (43 proc.).

Konsumenci żywności tradycyjnej i regionalnej to najczęściej osoby młode, połowa z nich nie przekroczyła jeszcze 35 lat. W większości są to też osoby z wyższym wykształceniem i zarobkami na poziomie przewyższającym średnią krajową. Najwięcej konsumentów tej żywności jest w województwach mazowieckim (18 proc.) i śląskim (13 proc.), najmniej – w lubuskim (1 proc.) i zachodniopomorskim (2 proc.).

Magdalena Weiss 760 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.