Metro, w Polsce właściciel m.in. hurtowni Makro, definitywnie się dzieli

Od czwartku 13 lipca na frankfurckiej giełdzie zaczynają notowania dwie nowe spółki: Metro Wholesale & Food Specialist AG oraz Ceconomy.

Sąd w Düsseldorfie ostatecznie rozstrzygnął sprawę podziału Metro AG na dwie spółki.

Jedna zajmuje się teraz sprzedażą produktów FMCG (w jej skład wchodzą zarówno hurtownie Cash nad Carry Metro/Makro, jak i sieć hipermarketów Real – spółka pozostanie przy nazwie Metro) oraz sprzętu elektronicznego w sieciach Saturn i Media Markt (spółka przyjmie nazwę Ceconomy).

Niemiecki detalista o planach podziału poinformował w grudniu 2016 r.

Dwa miesiące później zgodę na realizację planu wyraziło walne zgromadzenie akcjonariuszy. Jednak część udziałowców skierowała sprawę do sądu. W środę 12 lipca 2017 r. sąd w Düsseldorfie ostatecznie wyraził zgodę na podział. Według wstępnych szacunków jego przeprowadzenie ma kosztować 100 mln euro.

Tuż przed podziałem na dwie firmy: żywnościową pod nazwą Metro AG i elektroniczną Ceconomy, Grupa Metro ogłosiła wyniki finansowe za I półrocze i II kwartał roku obrotowego 2016/2017. Sprzedaż w segmencie cash and carry wyniosła w ciągu półrocza 14,9 mld euro, co jest wynikiem o 0,4 proc. lepszym od zeszłorocznego na porównywalnej powierzchni, o 2,3 proc. lepszym nominalnie i o 1,1 proc. lepszym licząc w stałych kursach walut. Zysk operacyjny segmentu wyniósł 603 mln euro i był niższy od tego sprzed roku o 30,2 proc., ale wpływ na to miały zdarzenia jednorazowe, głównie sprzedaż wietnamskiej spółki. Z pominięciem zdarzeń jednorazowych EBIT wzrósł o 13,3 proc. do 563 mln euro.

W segmencie „traders”, do którego zaliczana jest Polska wzrost LFL wyniósł 4,0 proc., głównie dzięki rynkom rumuńskiemu i ukraińskiemu. Nominalnie wzrost wyniósł tylko 0,1 proc. ze względu na negatywny wpływ różnic kursowych – w lokalnych walutach sprzedaż zwiększyła się o 1,7 proc. Polska, inaczej niż w poprzednich raportach, nie została wymieniona jako jedyny w tym segmencie rynek, na którym nie odnotowano wzrostu.

Metro rozwija swoją sprzedaż z dostawą: w I półroczu przychody z tej działalności wzrosły o 23 proc. do 2,1 mld euro, a jej udział w przychodach segmentu Metro/Makro Cash and Carry wzrósł do rekordowego poziomu 14,2 proc. W dużym stopniu to zasługa zakupu w ubiegłym roku od belgijskiego Colruyta firmy Pro à Pro, która dostarcza produkty do francuskich szkół, szpitali, restauracji, kawiarni i firm kateringowych.

 

Magdalena Weiss 760 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.