E-sklepy. Gdzie jest ich najwięcej?

W województwach mazowieckim, małopolskim i śląskim założono ponad 55 proc. wszystkich sklepów internetowych, wynika z danych platformy Shoper. Oznacza to, że pozostałe 13 łącznie generuje sprzedaż na poziomie tych trzech województw.

W województwach mazowieckim, małopolskim i śląskim założono ponad 55 proc. wszystkich sklepów internetowych, wynika z danych platformy Shoper. Oznacza to, że pozostałe 13 łącznie generuje sprzedaż na poziomie tych trzech województw.

Wśród goniących wielką trójkę wyróżniają się: wielkopolskie - ze sprzedażą wielkości prawie 10 proc. - oraz dolnośląskie i kujawsko-pomorskie - po około 9 proc. każde. W efekcie, ponad 3/4 polskiego e-handlu koncentruje się w zaledwie sześciu województwach.

Najmniej e-sklepów (nieco ponad 1 proc.) zlokalizowanych jest w województwie świętokrzyskim. Sklepy tam założone odnotowują też najniższą sprzedaż w Polsce, ich udział w całości e-sprzedaży w kraju wynosi niecałe 1 proc. Nieco lepiej radzą sobie sklepy w województwach opolskim i lubuskim.

- Sklepy założone w województwach o małej liczbie e-biznesów i niskiej średniej liczbie transakcji, nie są jednak wcale skazane na porażkę. Można podać szereg przykładów, które dzięki swojej specjalizacji produktowej lub innym wyróżniającym je cechom, potrafiły się świetnie rozwinąć. Ostatecznie e-handel odbywa się poza granicami – nie tylko krajów, ale i miast, powiatów i gmin. Kluczowe dla sukcesu e-sklepu jest właściwa identyfikacja potrzeb swojej grupy docelowej i znalezienie niszy – komentuje Tomasz Tybon dyrektor marketingu i sprzedaży w firmie Dreamcommerce.

Jedną z najpopularniejszych w Polsce kategorii e-sklepów jest odzież. Z danych Shoper wynika, że branża ta generuje najwięcej, bo aż około 20 proc. liczby wszystkich transakcji w polskim e-commerce. Na tle innych wyróżniają się też sklepy z kategorii "dom i ogród" oraz "zdrowie i uroda", które odpowiadają za nieco ponad 12 proc. sprzedaży ilościowej każda. Pod względem wartości sprzedaży prowadzą zaś sklepy z kategorii “dom i ogród” (prawie 20 proc.), “odzież” (prawie 15 proc.) oraz “elektronika użytkowa” (około 12 proc.).

Zazwyczaj województwa mazowieckie, małopolskie i śląskie, na które przypada aż połowa wartości sprzedaży, prowadzą jednocześnie pod względem liczby transakcji w poszczególnych branżach. Ciekawe są jednak różne "małe" zwycięstwa innych województw w poszczególnych kategoriach.

Sklep ziolowyzakatek.sklep.pl w woj. podlaskiem to kolejny dowód na to, że lokalizacja, nawet odległa od centrum kraju, nie stanowi przeszkody. Po studiach w stolicy Mirosław Angielczyk wrócił na wieś i otworzył firmę skupującą i produkująca zioła. Dziś jego marka Dary Natury, jest liczącym się producentem ziół w Europie, a Ziołowy Zakątek przyciąga klientów z Polski i z zagranicy.

- Nie tak trudno jest uruchomić sklep w internecie - zapewnia Mirosław Angielczyk, właściciel firmy zielarskiej Dary Natury i pomysłodawca sklepu z ziołami i produktami z Podlasia ZielonyZakatek.pl. - Tak naprawdę to, co stanowi o sukcesie danej marki, to trafienie do odpowiedniej grupy klientów z odpowiednimi produktami - dodaje.

Shoper to narzędzie do założenia i prowadzenia sklepu internetowego, stworzone przez Dreamcommerce. Najczęściej wybierane w Polsce – na platformie Shoper działa obecnie ponad 10 tys. sklepów online.

Ilona Mrozowska 1906 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.