Mintel: sprzedaż lodów rośnie na całym świecie

Europejczycy deklarują, że ograniczają spożycie lodów, ale ich sprzedaż i tak rośnie. Widać jednak, że składniki pochodzenia roślinnego i wegański charakter produktów stają się coraz ważniejsze także w przypadku lodów.

Podczas gdy w 2015 r. prawie połowa konsumentów z Francji podała, że zjadła w ciągu ostatnich 12 miesięcy klasyczne lody familijne, w 2016 r. przyznało się do tego już 43 proc. badanych. Odsetek Niemców spożywających tego rodzaju lody spadł w tym samym czasie z 57 do 52 proc., Hiszpanów — z 55 do 50 proc., a Polaków — z 71 do 65 proc.

Wyniki tych badań pokrywają się z innymi spostrzeżeniami firmy Mintel: konsumenci z całej Europy deklarują, że jedzą coraz mniej słodyczy. 62 proc. konsumentów z Hiszpanii, 58 proc. Polaków i 56 proc. Francuzów, a także 48 proc. Niemców przyznaje, że aktywnie ogranicza spożycie produktów z wysoką zawartością cukru albo ich unika. Co więcej, niemal jedna piąta konsumentów z Polski (19 proc.) i jedna czwarta Francuzów (24 proc.) aktywnie zmniejsza spożycie nabiału lub w ogóle go unika. W Hiszpanii postępuje tak 22 proc., a w Niemczech 16 proc. badanych.

Choć pozycja klasycznych lodów nie słabnie, jednocześnie rośnie popularność lodów niezawierających nabiału. Odsetek nowo wprowadzanych na rynek deserów i lodów opisywanych, jako wegańskie urósł z 2 proc. w 2014 r. do 3 proc. w 2015 r. i 4 proc. w 2016 r. W 2016 r. 59 proc. wszystkich nowości tego typu miało miejsce w Europie.

Z danych pochodzących z Globalnej Bazy Nowych Produktów firmy Mintel wynika, że liczba wegańskich lodów wprowadzonych na rynek europejski wzrosła w latach 2014–2016 o 180 proc.

- Na wielu rynkach rozwiniętych spożycie lodów jest stale ograniczane ze względu na obawy konsumentów związane z cukrem - mówi Alex Beckett, analityk globalnego rynku żywności i napojów w firmie Mintel. - Dążenie do zdrowszego stylu życia skłania ich do coraz częstszego sięgania po owoce, warzywa, orzechy, nasiona, zboża i inne produkty roślinne. Składniki pochodzenia roślinnego i wegański charakter produktów stają się więc coraz ważniejsze w wielu różnych kategoriach, także w przypadku lodów - podkreśla.

Mimo deklarowanego przez konsumentów mniejszego spożycia klasycznych lodów familijnych na kluczowych rynkach Europy, ich mierzalna sprzedaż cały czas rośnie. Przewiduje się, że ilość lodów sprzedanych we Francji wzrośnie w 2017 r. o 2 proc. - do 260,3 mln litrów. W Niemczech prognozowany wzrost sprzedaży w tym samym czasie ma wynieść 2 proc. - do 587,4 mln litrów, a w Polsce 4 proc. - do 183,3 mln litrów.

Jeśli chodzi o rynek globalny, szacuje się, że sprzedaż lodów przekroczy znacznie wielkość z 2016 r. (13 mld litrów), przy czym najszybciej rosnąć będzie w Indiach, Indonezji i Wietnamie. Skumulowana roczna stopa wzrostu sprzedaży (tzw. CAGR) na rynku indyjskim wyniosła w ostatnich pięciu latach 13 proc., a w 2017 r. sprzedaż w ujęciu ilościowym przekroczy tam najprawdopodobniej wielkości z dojrzalszych rynków, w tym Wielkiej Brytanii.

Największym rynkiem lodów są Chiny: szacuje się, że w 2016 r. sprzedano tam 4,3 mld litrów lodów. Kolejne miejsca zajmują Stany Zjednoczone (2,7 mld litrów) i Japonia (756 mln litrów). Jeśli natomiast chodzi o indywidualne spożycie lodów, z badań firmy Mintel wynika, że największymi „lodożercami” są Norwegowie (w 2016 r. spożycie lodów w Norwegii wyniosło 9,8 litra per capita), Australijczycy i Szwedzi (zjadający odpowiednio po 9,4 i 8,9 litra lodów rocznie na osobę).

Historycy zajmujący się żywnością przypisują wynalezienie lodów Chińczykom; do Europy — konkretnie do Włoch — przywiózł je zaś Marco Polo, wracający z podróży po Dalekim Wchodzie. W XXI w. zachodni producenci lodów znów coraz częściej spoglądają na Wschód, szukając tam inspiracji pozwalających pobudzić sprzedaż.

Najważniejsze wnioski z analizy:

  • W 2016 r. 65 proc. konsumentów z Polski jadło klasyczne lody familijne (np. w opakowaniach 1-litrowych), zaś w 2015 r. odsetek ten wynosił 71 proc.;
  • 58 proc. badanych aktywnie zmniejsza spożycie produktów z wysoką zawartością cukru albo ich unika;
  • 17 proc. Polaków chciałoby spróbować lodów zawierających bardziej egzotyczne składniki, np. wasabi, zielona herbata, szafran.

 

 

Ilona Mrozowska 1901 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.