Kofola najlepiej dba o równowagę na rynku

Tym razem pod lupę Polskiej Izby Handlu trafił sektor napojów gazowanych, zdominowany przez dwa amerykańskie koncerny - Coca Colę i PepsiCo. Oba giganty wspólnie mają prawie 2/3 udziału w naszym rynku, ale zwycięzcą rankingu okazała się czeska Kofola.

Wyniki najnowszego rankingu Polskiej Izby Handlu pt. "Równi w biznesie", a dotyczącym rynku napojów gazowanych - pokazały, że to nie światowe koncerny, a mniejsi producenci napojów gazowanych lepiej dbają o równowagę w obu kanałach dystrybucji - nowoczesnym i tradycyjnym.

Zwycięzcą rankingu okazała się bowiem czeska Kofola (w Polsce właścicielka firmy Hoop), a nie największe koncerny, jak Coca-Cola i PepsiCo.

Kofola otrzymała maksymalną liczbę punktów w kategorii „cena”, co oznacza, że na koniec dnia klienci sklepów małoformatowych, często mieszkający w mniejszych miejscowościach, mogą dokonywać zakupów po cenach zbliżonych do cen w sklepach wielkopowierzchniowych. Na drugiej pozycji z jednakowym wynikiem punktowym uplasowały się dwie polskie firmy: Zbyszko z Radomia i Victoria Cymes z Wałcza. Kolejne pozycje zajęły Ambra, Colian i Jurajska. Na siódmym miejscu znalazła się Coca Cola.

- Największą część rynku napojów bezalkoholowych w Polsce stanowią napoje gazowane, jednak w miarę upowszechniania się mody na aktywny styl życia, ich udział stopniowo maleje na rzecz wody, soków i napojów izotonicznych. Dodatkowo sytuacja polskich producentów w tym segmencie jest dość trudna ze względu na dominację Coca Coli i Pepsico. Tym bardziej cieszą praktyki zwycięzców naszego rankingu, mniejszych graczy, którzy stawiają na zrównoważone relacje zarówno z mało- jak i wielkoformatowym handlem. Ich troska o to, by docierać z konkurencyjną ofertą do klientów lokalnych sklepów z pewnością zaprocentuje w przyszłości – ocenia Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Zestawienie „Równi w Biznesie” nie ocenia sukcesów sprzedażowych, a bada sklasyfikowane w nim firmy w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Średnia ważona uzyskanych w każdym z nich punktów daje ogólny wynik w klasyfikacji. Wyliczenia wykorzystane przy konstruowaniu rankingu tworzone są w oparciu o dane agencji badawczej Nielsen.

„Napoje gazowane”, po „Wódce”, „Mleku” i „Piwie”, to czwarta z sześciu odsłon badania,. Wyniki kolejnych edycji będą ukazywały się w miesięcznych odstępach, na łamach mediów branżowych. Organizatorem i podmiotem zlecającym badania do Rankingu „Równi w Biznesie” jest Polska Izba Handlu, a partnerują mu Coface i IGA.

Ilona Mrozowska 1901 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.