Równouprawnienie to mit! Sprzątają głównie kobiety

Jak wynika z badania zrealizowanego przez TNS, sprzątanie w Polsce jest domeną kobiet - aż 83 proc. respondentek deklaruje, że to one najczęściej są za nie odpowiedzialne. Jeśli chodzi o mężczyzn, to tylko co 4. bierze udział w domowych porządkach. Pozostałym sprzątają ... życiowe partnerki.

To nie jedyne różnice w podejściu do sprzątania kobiet i mężczyzn. Uczestnicy badania deklarowali bowiem również, że ich strategią na domowe porządki jest przede wszystkim regularność (40 proc.). O takim rodzaju sprzątania najczęściej wypowiadają się jednak kobiety (60 proc.), podczas gdy mężczyźni chętnie zaznaczają, że w kwestii porządków działają ... spontanicznie.  Co więcej, kobiety deklarowały, że podchodzą do sprzątania według wypracowanego harmonogramu – zaczynając od łazienki i kończąc na kuchni. Panowie takiego harmonogramu nie mają. 

Jeśli chodzi o kwestię sprzątania wszyscy Polacy - bez względu na płeć - mają swoje ulubione czynności. Spośród zapytanych 52 proc. osób odpowiedziało, że najbardziej lubi odkurzać. To z kolei potwierdza badanie przeprowadzone w czerwcu 2015 r. na zlecenie producenta marki Zelmer, z którego wynika, że statystyczny Polak tygodniowo poświęca na tę czynność aż 95 minut. Połowa społeczeństwa odkurza dwa lub trzy razy w tygodniu, a jedna piąta - codziennie.

TNS sprawdził również, które pomieszczenia najczęściej bierzemy pod lupę. Aż 63 proc. badanych wskazało kuchnię, jako miejsce sprzątane przynajmniej raz w tygodniu. 27 proc. zadeklarowało, że robi to codziennie. Sypialnię i pokój dzienny sprząta 61 proc. respondentów: 13 proc. robi to codziennie, 19 proc. - dwa lub trzy razy w tygodniu, a 29 proc. - raz tygodniowo, najczęściej w dni wolne od pracy. Podobnie kształtują się dane na temat sprzątania toalety: 11 proc. sprząta ją każdego dnia, 22 proc. - od dwóch do trzech razy tygodniowo, a 26 proc. tylko raz na tydzień. Co zadziwiające, wśród respondentów pojawiła się również znaczna liczba osób, które sprzątają to pomieszczenie tylko raz w miesiącu (9 proc.) i takie, które w ogóle tego nie robią (22 proc.).

Badanie przeprowadzono na zlecenie spółki Worwo, polskiego producenta worków oraz akcesoriów do odkurzaczy.

Zdjęcie: Photogenica

 

Ilona Mrozowska 1820 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.