Biedronka i Lidl ostro w mikrosezonie

Z analizy koszyka cenowego Biedronki i Lidla wynika, że w przypadku ich aż 18 produktów na grilla różnice cenowe wynoszą zaledwie 3 proc.

Jeszcze w 2016 r. różnica ta wyniosła 11 proc. Teraz prawie identyczne wartości 6 często kupowanych towarów świadczą o tym, że konkurenci coraz baczniej się obserwują. Z drugiej strony, ceny sezonowych artykułów odbiegają od siebie nawet o 36 proc. Ponadto, w gazetkach Biedronka promuje żywność, a Lidl – produkty niespożywcze.

Badane sieci traktują czerwcowy długi weekend, jako tzw. mikrosezon na grillowanie, ale ich strategie promocyjno-asortymentowe wyraźnie się od siebie różnią. W gazetce Biedronki do 14 czerwca trwa akcja specjalna „Czas na grill”, która zajmuje 6 stron. Aż 3 z nich przedstawiają mięsa i wędliny, 2 – napoje, a 1 – sosy. Lider rynku dyskontowego postawił więc na promowanie żywności. Z kolei, Lidl w swojej publikacji, obowiązującej od 12 czerwca, poświęcił zaledwie 1 stronę na kubeczki, talerzyki jednorazowe, tacki na grilla oraz piankę do czyszczenia tego urządzenia.

– Przed zeszłoroczną majówką koszyk grillowy Biedronki kosztował 75,04 zł, a Lidla – 84,65 zł. Wówczas różnica sięgała ok. 10 zł. Tym razem dysproporcja wyniosła niecałe 3 zł, mimo tego że porównaliśmy ze sobą o 6 produktów więcej, niż w poprzednim sezonie grillowym. Koszyk portugalskiego konsorcjum Jerónimo Martins ma wartość 94,40 zł i jest o około 3 proc. tańszy od Lida, którego cena wynosi 97,25 zł. Moim zdaniem, Lidl zauważył różnice cenowe u konkurenta i sprawnie je niweluje – mówi Sebastian Starzyński, prezes instytutu badawczego ABR SESTA.

Gdzie taniej?

Trzeba zauważyć, że w Lidlu i w Biedronce aż 6 na 18 produktów na grilla ma identyczne ceny. W celu porównania ich ze sobą, wszystkie są przeliczone do tej samej gramatury. Pomidory zwykłe luz 1 kg kosztują w obu sieciach 3,99 zł. Chleb zwykły 400 g lub 500 g – 1,59 zł (za 500 g). Piwo jasne 4x500 ml puszka (czteropak) – 7,16 zł. Węgiel drzewny do grilla 2,5 kg – 6,99 zł. A Coca-Cola Regular napój gazowany 1,75 l lub 2 l pet – 4,45 zł (za 2 l). Z kolei, za Karkówkę świeżą bez kości 1 kg trzeba zapłacić w Biedronce 9,89 zł, a w Lidlu – 9,99 zł. Pozostałe artykuły częściowo są droższe w jednej sieci albo w drugiej.

– Należy pamiętać o tym, że cena koszyka jest wypadkową wartości poszczególnych produktów. Natomiast, klient oczywiście najbardziej zyska, kupując pewne artykuły w Biedronce, a inne w Lidlu. W rzeczywistości jednak konsumenci zwykle nie mają czasu na porównywanie ceny każdego z towarów. Skorzystanie z promocji jest bardziej kwestią przypadku, niż wynikiem długotrwałej analizy z kartką i ołówkiem w ręku– zauważa Sebastian Starzyński.

W Biedronce opłaca się kupić takie produkty, jak Kiełbasa śląska 1 kg (9,90 zł vs 12,90 zł w Lidlu), Kaszanka 1kg za 6,65 zł (8,98 w Lidlu) czy też Musztarda sarepska 175-200 g za 0,94 zł, natomiast w Lidlu za 1,19 zł. Ponadto, Biedronka oferuje tańszy Ketchup łagodny ok. 500 g w kwocie 2,12 zł (3,32 w Lidlu) i niższą cenę na Podpałkę w kostkach 32 szt. (0,99 zł vs 1,18 zł w Lidlu) oraz Tacki na grilla aluminiowe duże za 7,98 zł (9,99 zł u konkurenta).

Tymczasem, do Lidla zdecydowanie warto wybrać się po Kiełbasę podwawelską 1kg za 10,38 zł (14,80 zł w Biedronce) i Udko z kurczaka 1 kg w cenie 6,78 zł (7,75 zł w Biedronce). W tym dyskoncie znajdziemy również tańszą Przyprawę do grilla ok. 20 g za 0,99 zł (1,39 zł u konkurenta). Ponadto, w niższej cenie kupimy tam Sok pomarańczowy 100% 1 l za 2,69 zł (3,49 zł w Biedronce).

Walka o wizerunek cenowy

– Sieci handlowe dobrze wiedzą o tym, że artykuły, często kupowane przez klientów, budują ich wizerunek cenowy. Konsumenci najlepiej pamiętają ich koszt i na tej podstawie wyrabiają sobie opinię na temat danego sklepu. Z kolei, rzadko nabywane towary służą sieciom do realizacji większej marży. Przykładem takiego produktu mogą być tacki do grilla – 10 sztuk kosztuje w Lidlu 9,99 zł, a w Biedronce 7,89 zł. To ponad 2 zł różnicy. Warto też wymienić przyprawę do grilla, która w Biedronce kosztuje 1,39 zł, a w Lidlu 0,99 zł, co stanowi 29 proc. rozbieżności w cenie – podkreśla Sebastian Starzyński.

W badanych sieciach najbardziej odbiegają od siebie cenowo, od 23 do 30 proc., takie produkty mięsne, jak kiełbasa czy kaszanka. Wynika to z tego, że zwykle wymienione artykuły mają raczej charakter sezonowy. To znaczy, nie są tak często nabywane, jak karkówka, która posiada tę samą cenę w Lidlu i w Biedronce. A im mniej i rzadziej kupujemy dany towar, tym różnice mogą być większe. Sieci na części z tych produktów realizują większe marże. Oczywiście czasem wyższa cena wynika także z lepszej jakości.

– Trudno jest mówić o spójności cenowej między sieciami, gdyż rozbieżności na poziomie poszczególnych produktów w koszyku grillowym dochodzą nawet do 36 proc. O tyle właśnie jest tańszy w Biedronce Ketchup łagodny ok. 500 g. Ale trzeba zauważyć, że ma on mniejszą zawartość koncentratu z pomidorów, niż droższy, podobny do niego artykuł w Lidlu. Niemniej, planując zakupy na grilla, warto zapamiętać największe różnice w cenach. Kiełbasę podwawelską bez marynaty 1 kg kupimy taniej w Lidlu o 30 proc. Kaszanka 1 kg ma mniejszą cenę w Biedronce o 26 proc. Do tej listy należy dołączyć również Przyprawę do grilla ok. 20 g saszetka. Jej cena jest niższa w Lidlu o 29 proc. – podsumowuje Sebastian Starzyński.

Badanie zostało wykonane przez agentów TakeTask, na zlecenie instytutu badawczego ABR SESTA w dniach 10-11.06.2017 roku w sklepach w Warszawie, we Wrocławiu i w Jaworze.

Zdjęcie: www.promocyjni.pl
Źródło: MondayNews

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.