Reklamy dla dzieci pod kontrolą

Monitoring KRRiT potwierdził, że samoregulacja nadawców telewizyjnych jest skutecznym rozwiązaniem w ograniczaniu reklam i wskazań sponsorskich dotyczących artykułów spożywczych i napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie dzieci jest niewskazana.

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy jest depozytariuszem „Kryteriów żywieniowych” będących trzonem samoregulacji podpisanej w 2014 r. przez wszystkich kluczowych nadawców telewizyjnych m.in.: Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN, ITI Neovision, VIMN Poland, The Walt Disney Company (Polska).
 
Opracowane przez Polską Federację Producentów Żywności na podstawie White Paper EU Pledge i zatwierdzone przez Instytut Żywności i Żywienia „Kryteria żywieniowe” stanowią załącznik do Kodeksu Etyki Reklamy. „Kryteria żywieniowe” zawierają wytyczne ustalające podział produktów na kategorie z uwzględnieniem zawartości poszczególnych składników odżywczych oraz energii. Oświadczenie reklamodawcy o zgodności produktu z „Kryteriami żywieniowymi” jest podstawą do emisji danego przekazu. W przypadku braku takiego oświadczenia produkt nie może być reklamowany przy audycjach skierowanych do dzieci do lat 12.
 
Samoregulacja oparta jest na ścisłej współpracy nadawców telewizyjnych, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, który poprzez Kodeks Etyki Reklamy wspiera i promuje standardy etyczne w zakresie komunikacji marketingowej.
 
Ważnym elementem tej współpracy są cykliczne badania skuteczności samoregulacji. KRRiT już po raz drugi od czasu wprowadzenia Porozumienia nadawców, przeprowadziła monitoring skuteczności samoregulacji. Badanie przeprowadzono na przekazach reklamowych emitowanych w 2015 i 2016 r.
 
Monitoring przekazów handlowych produktów spożywczych, które zostały wyemitowane w programach wyspecjalizowanych, kierowanych do dzieci, trwał sześć miesięcy: od 1 października 2015 r. do 31 marca 2016 r. Analizie poddano zarówno nadawców, którzy posiadają koncesję wydaną przez polskiego regulatora (TVP ABC,MiniMini, Nickelodeon, TeleToon), jak i tych, którzy działają w Polsce w oparciu o koncesje wydane w innych krajach (Boomerang, Disney Channel, Disney Junior, Disney XD, Polsat Jim Jam).
 
Analiza programów o charakterze uniwersalnym, posiadających jednak w swojej ofercie audycje kierowane do małoletnich (Polsat, Polsat 2, TVN, TVP1, TVP2, PULS, PULS 2, TV4, TVN7, TV6) trwała trzy tygodnie: 19-25.10.2015 r., 14-20.12.2015 r., 14-20.03.2016 r.
 
Ponadto zbadano udział reklam produktów niewskazanych w codziennej diecie dzieci w programach uniwersalnych przy wszystkich audycjach, jeżeli były oglądane przez co najmniej 5 proc. dzieci w wieku 4-12 lat.
 
Wyniki monitoringu wskazują, że w analizowanym okresie nie odnotowano emisji przekazów handlowych produktów spożywczych, które zgodnie z „Kryteriami żywieniowymi” i zasadami samoregulacji nie mogą być reklamowane do dzieci do lat 12, niezależnie od ich składu i właściwości odżywczych. Dotyczy to takich produktów, jak: cukier i produkty na bazie cukru, napoje bezalkoholowe, chipsy i przekąski na bazie ziemniaków, w tym produkty z ciasta. Jest to zjawisko potwierdzające obserwacje z poprzedniego monitoringu KRRiT.
 
W przypadku badanych programów uniwersalnych oraz audycji nieskierowanych do dzieci, których nie dotyczy samoregulacja nadawców, a które są oglądane przez małoletnich (udział widowni co najmniej 5 proc.) monitoring wykazał, że ekspozycja dzieci na przekazy reklamowe wyżej wymienionych produktów uległa zmniejszeniu. KRRiT zarekomendowała jednak rozważenie doprecyzowania w przyszłości kryteriów audycji skierowanej do dzieci, tak aby rozszerzyć zakres programów objętych samoregulacją.

Zdjęcie: Photogenica
 
 

Ilona Mrozowska 1956 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.