Nowy system znakowania żywności w Carrefourze

Piktogramy w formie odwróconej piramidy mają za zadanie w czytelny sposób informować konsumentów o wartościach odżywczych i zalecanej częstotliwości spożywania danych artykułów.

Prace nad systemem SENS (z francuskiego "uproszczony system znakowania żywności") trwały w Grupie Carrefour we Francji od 2013 r. 

Opiera się on na wyliczeniach algorytmów, które pozycjonują produkty w piramidzie żywieniowej. Dzięki temu udało się podzielić je na cztery kategorie: artykuły, które można spożywać bardzo często; często; umiarkowanie oraz sporadycznie lub w małych ilościach. System powstał w oparciu o rozporządzenie Parlamentu Europejskiego 1169/2011.

– Większość produktów spożywczych jest potrzebna w zbilansowanej diecie, jednak  w przypadku niektórych należy zwrócić szczególną uwagę na częstotliwość ich spożywania oraz na wielkość porcji. Taką szybką i łatwą ocenę zapotrzebowania na poszczególne produkty umożliwi klientom nasz system SENS – mówi Barbara Kowalska, dyrektor ds. jakości i zrównoważonego rozwoju Carrefour Polska. – Dzięki nowemu znakowaniu produktów Polacy będą mogli dokonywać wyborów, które pomogą w zapewnieniu zrównoważonego i zróżnicowanego odżywiania, nie dyskryminując żadnego produktu dodaje.

SENS uzupełnia aktualne, prawnie obowiązujące oznakowania, które nakazują podawanie wartości odżywczych sprzedawanych produktów. Nie zastępuje ich, ale przyspiesza i usprawnia proces podejmowania nieprzypadkowych decyzji zakupowych. Ponadto, dostarcza informacji w odniesieniu do całego produktu i obejmuje artykuły zarówno jedno-, jak i wieloskładnikowe.

Produkty oznakowane systemem SENS pojawią się we wszystkich sklepach sieci Carrefour już jesienią. Oznakowane nimi będą artykuły spożywcze marek własnych Carrefour oraz Jakość  z Natury. Sieć jest jednak otwarta na współpracę z innymi producentami i dystrybutorami artykułów spożywczych działających na polskim rynku.

- Chcemy udostępniać i propagować nasz SENS. Wierzymy, że przyczyni on się do jeszcze większego niż obecnie świadomego robienia zakupów i tym samym pomoże w walce z otyłością, nadwagą czy innymi chorobami cywilizacyjnymi - mówi Guillaume de Colognes, prezes Carrefour Polska 

Polska będzie pierwszym krajem, w którym sieć zastosuje to znakowanie. W naszym kraju jest już 6,5 mln osób otyłych i liczba ta rośnie w znacznie szybszym tempie niż w innych krajach Europy. 

Katarzyna Pierzchała 1178 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.