Europejczycy, w tym Polacy, więcej kupują i wydają

Najnowsza analiza GfK pokazuje, że w 2016 r. szczególnie wysoki wzrost wydatków w handlu detalicznym odnotowały kraje Europy Środkowo-Wschodniej.

Siła zakupowa konsumentów w 32 krajach kontynentu zwiększyła się o 0,7 proc. - do 16,153 tys. euro na osobę. Kwota ta byłaby wyższa, gdyby nie negatywny wpływ kursów walut, głównie brytyjskiego funta. Natomiast najwyższy wzrost odnotowały kraje Europy Środkowo-Wschodniej.

Na cały 2017 r. GfK przewiduje wzrost obrotów w handlu detalicznym o 1,4 proc. dla krajów Unii Europejskiej. Z pominięciem Wielkiej Brytanii będzie to nawet 2,2 proc.

Podobnie jak w ubiegłym roku najwyższa dynamika zostanie odnotowana w krajach naszego regionu. Szczególnie wysokie tempo wzrostu dotyczy Rumunii (+9,8 proc.) oraz Węgier (+5,7 proc.). Chorwacja, Bułgaria i państwa bałtyckie powinny zwiększyć obroty o od 4 do 5,5 proc.

Dla Polski GfK przewiduje wzrost o 5,3 proc., zarówno z powodu umacniania się złotego, jak i większej siły nabywczej konsumentów, a także wzrostu cen. Także Grecja po dwóch latach spadków przychodów w sklepach stacjonarnych może w 2017 r. liczyć na niewielki jednoprocentowy wzrost.

Jednak udział sprzedaży sklepów stacjonarnych w wydatkach konsumentów ogółem spada. W 2016 r. dla 28 krajów UE wynosił on 31,3 proc., w poprzednim był o 0,1 pkt proc. wyższy. Europejczycy więcej pieniędzy przeznaczają na ochronę zdrowia i gastronomię, a także zakupy online.

Zdjęcia: Photogenica

Magdalena Weiss 546 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.