Na jeden łyk: wygodnie i od ręki

Miejsce dla napojów w małych, poręcznych opakowaniach powinno znaleźć się w każdym sklepie. Im lepsza pogoda, tym ich sprzedaż będzie wyższa.

Sezon wiosenno-letni wreszcie w pełni. I nie chodzi o datę w kalendarzu, ale pogodę, która w kwietniu i pierwszej połowie maja pozostawiała wiele do życzenia. Lody na patyku uparcie tkwiły w sklepowych zamrażarkach, z półek rzadziej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku schodziła woda. Również dla browarów nie był to najlepszy start sezonu. Są jednak kategorie, które choć sezonowe, okazują się mniej odporne na wahania temperatury. To owocowe napoje gazowane i niegazowane, które w okresie wiosenno-letnim kupowane są przede wszystkim w poręcznych, impulsowych opakowaniach. Znaleźć tu można zarówno produkty dla dzieci, jak i dla dorosłych.

– Wzrost rotacji małych formatów wiąże się ze zmieniającym się stylem życia konsumentów, a co za tym idzie – nowymi zwyczajami zakupowymi – mówi Paweł Grzegorek, dyrektor dywizji kulinarno-napojowej w spółce Colian (Hellena). – Formaty impulsowe tworzone są z myślą o aktywnych, mobilnych konsumentach, którzy sięgają po produkty „na jeden łyk”, aby szybko zaspokoić pragnienie – tłumaczy. Z impulsowej oferty Oranżady Hellena najlepiej sprzedają się napoje w puszkach o pojemności 250 ml oraz PET 400 ml. Hellena dostępna jest także w opakowaniach szklanych 275 ml, które skierowane są do wybranej części sklepów, ale przede wszystkim dla rynku HoReCa. W tym sezonie Colian jeszcze rozszerza portfolio impulsów, wprowadzając na rynek m.in. żółtą Oranżadę Hellena w puszce 250 ml, butelce PET 400 ml i szklanej butelce z kapslem twist-off 275 ml.

Napoje gazowane stają się na tyle atrakcyjnym kąskiem dla producentów, że znany z produkcji wody butelkowanej Żywiec Zdrój po raz pierwszy w poprzednim sezonie wypuścił na rynek Gaz z sokiem. Jest to połączenie gazowanej wody źródlanej z sokiem owocowym, które zaledwie w rok – jak przekonuje producent – zyskało liczne grono odbiorców. Żywiec Zdrój Gaz dostępny jest w dwóch wariantach: z sokiem z cytryn oraz z sokiem z pomarańczy, w 1-litrowej butelce. Firma nadal koncentruje się jednak na produkcji wody oraz napojów niegazowanych na jej bazie w serii Smako-Łyk.

Hortex, choć bazuje na sokach i napojach niegazowanych, w tym sezonie zadebiutował na rynku napojów gazowanych. – Patrząc na wielkość segmentu, postanowiliśmy poszerzyć portfolio Horteksu o owocowe napoje gazowane – mówi Beata Łosiak, PR manager w firmie Hortex. – Zależało nam jednak, aby zaoferować produkty, jakich jeszcze nie było. Dlatego wprowadziliśmy do sprzedaży Hortex Bubbles – napoje w wygodnych w użyciu i wizualnie atrakcyjnych przezroczystych puszkach. Budujemy dystrybucję, a z pierwszych docierających do nas opinii wynika, że produkt podoba się i smakuje – zapewnia Beata Łosiak. Hortex Bubbles to produkt impulsowy (240 ml) przeznaczony do lokalnych placówek sprzedaży oraz sklepów convenience, w których nastolatki – grupa docelowa Hortex Bubbles – robią zakupy samodzielnie. W skład linii Hortex Bubbles wchodzą cztery produkty: Jabłko Rabarbar, Winogrona z kwiatem z czarnego bzu, Cytryna Limonka oraz Jabłko Mięta.

Największą część rynku napojów gazowanych w Polsce stanowią napoje typu cola, które sprzedają się przez cały rok zarówno w dużych, jak i małych opakowaniach w każdym kanale dystrybucji. Gazowane napoje owocowe, w tym oranżada, są drugim co do wielkości segmentem rynku.
 
Jabłko, mięta, limonka
Wśród napojów niegazowanych, które bezsprzecznie najlepiej sprzedają się wiosną i latem, najczęściej wybierane są smaki na bazie jabłka. W sezonie producenci zawsze wypuszczają jednak na rynek dodatkowe propozycje, zwykle na bazie tych owoców, które kojarzą się z orzeźwieniem, jak cytryna, limonka i mięta.
Hortex sezon rozpoczął już w kwietniu, wprowadzając (obok Hortex Bubbles) nowe warianty napojów w butelkach 1,75 l: Jabłko-Gruszka i Jabłko-Winogrona z kwiatem czarnego bzu, oraz 0,5 l – Jabłko-Winogrona z kwiatem czarnego bzu i Jabłko-Malina-Limonka. Beata Łosiak ma nadzieję, że nowości dołączą do listy bestsellerów napojów Horteksu, a więc m.in. smaków: Jabłko-Rabarbar, Pomarańcza-Mango, Jabłko-Wiśnia i Jabłko-Mięta.

Maspex na upalne dni poleca m.in. napoje Tymbark oferowane nie tylko w dużych rodzinnych opakowaniach,
ale również impulsowych – 0,25 ml (Tymbark z kapslem), 0,33 ml oraz 0,5 l.
– Sprzedaż napojów rośnie w okresie letnim. Jeżeli zaś chodzi o napoje z kapslem, to wiemy, że co minutę prawie 200 osób czyta hasło spod kapsla Tymbarku. Dzięki temu Tymbark jest cały czas obecny w życiu konsumentów – podkreśla Dorota Liszka, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Maspex. Pierwszy kapsel Tymbarku miał napis „Uszy do góry”. Na początku haseł było tylko osiem, obecnie jest ich prawie 500.

– Maspex z marką Kubuś jest liderem w kategorii soków, nektarów i napojów dla dzieci – podkreśla Dorota Liszka. Najchętniej kupowane linie napojów to: Kubuś Play, Kubuś Waterrr i Kubuś Waterrr Sport. Jeżeli chodzi o smaki, zwyciężają Kubuś Waterrr truskawka oraz Kubuś Waterrr malina (Kubuś Waterrr oferowany jest w butelkach plastikowych 0,5 l), Kubuś Play multiwitamina, Kubuś Play malina, Kubuś Play truskawka (Kubuś Play dostępny jest w plastikowej butelce 0,4 l). Na sezon letni firma przygotowała nowości – Lemoniadę od Kubusia Play w dwóch orzeźwiających smakach – cytryna-truskawka i cytryna-limonka (butelka plastikowa 0,4 l). Cztery nowe propozycje pojawią się też w linii Kubuś Play. Wszystkie oferowane są w wygodnych plastikowych opakowaniach.

– W kategorii napojów bez względu na porę roku królują smaki na bazie jabłka, jak jabłko-mięta i jabłko-wiśnia – kultowe smaki Tymbarku oraz smaki z linii Owoce Świata – informuje Dorota Liszka. – Na okres letni zawsze przygotowujemy dodatkowe propozycje, ponieważ konsumenci, szczególnie młodzi, lubią odkrywać nowe smaki i poszukują ciekawych połączeń – podkreśla. W tym roku są to: Jabłko z aloesem – duet Tymbarku, egzotyczne smaki w linii Owoce Świata od Tymbarku: Kaktus, Mango, nowe Guava i Pomelo oraz orzeźwiająca Lemoniada Tymbark.

Hoop Polska, producent marki Jupik, z nowości w tym sezonie wprowadza na rynek Jupik Lucky Fruit, napój w 200-ml kartoniku. Produkt jest wzbogacony kompleksem 10 witamin i wapnia. – Nie zawiera konserwantów i wyróżnia się wysoką zawartością soku owocowego. Dzięki wygodnemu, poręcznemu opakowaniu w formie kartonika ze słomką jest idealną propozycją dla maluchów – mówi Anna Lebiejko, junior brand manager marki Jupik, Hoop Polska. Portfolio Jupika to owocowe napoje i wody smakowe dla dzieci. Faworytem najmłodszych konsumentów jest Jupik Funny Fruit Cherry Cola 330 ml i Jupik Crazy Aqua Truskawka 500 ml. W ofercie marki znajdują się także warianty: Jabłko, Multiwitamina, Truskawka-Jabłko, Pomarańcza – w linii Jupik Funny Fruit oraz Malina, Cytryna i Jabłko – w linii Jupik Crazy Aqua. Każdy produkt jest zamknięty korkiem niekapkiem, bezpiecznym i wygodnym dla dzieci. – Kategoria napojów dla dzieci bardzo szybko rośnie, rozwija się cały rynek w tym sektorze – podkreśla Anna Lebiejko. I zaznacza, że w sprzedaży pojawiają się nowe smaki i warianty opakowań, coraz lepiej dostosowane do potrzeb najmłodszych konsumentów, ale to Jupik jest jedną z marek najdłużej na tym rynku obecnych. – To Jupik jako pierwszy wprowadził m.in. wodę smakową dla dzieci, wyznaczając tym samym nowy kierunek w kategorii. Obecnie wśród dzieci dużą popularnością cieszą się produkty licencjonowane, z bohaterami ich ulubionych animacji. W tym roku Jupik zaskoczył najmłodszych opakowaniami, na których pojawiły się Minionki, postaci z jednej z najpopularniejszych kreskówek – podaje.

Szeroką ofertę napojów pod marką Smako-Łyk ma Żywiec Zdrój. To połączenie wody ze smakiem z owoców. Produkty dostępne są w opakowaniach 1,5 l (cytryna, truskawka, jabłko, brzoskwinia, wiśnia) oraz 0,5 l (cytryna, truskawka, jabłko). – Obecnie jesteśmy w trakcie wprowadzania nowej odsłony naszych pozostałych wariantów smakowych pod nazwą Żywiec Zdrój ze smakiem, który jest produktem niskokalorycznym, bez konserwantów, powstałym na bazie wody. Aby ułatwić konsumentom odróżnienie go na sklepowej półce, ma szerszą etykietę o bogatszej, bardziej apetycznej grafice – podkreśla Martyna Węgrzyn, rzecznik prasowy Żywiec Zdrój. Nowa odsłona produktów Żywiec Zdrój ze smakiem, podobnie jak nowy wariant produktu Soczysty, czyli limonka z miętą, będą silnie wspierane komunikacją w telewizji, internecie i punktach sprzedaży.

Szeroką komunikację dla oferowanych napojów planują prawie wszyscy obecni na tym rynku gracze.

Zdjęcie: Bank zdjęć Photogenica

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Dotrzymać kroku
Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań
Opakowanie stanowi integralną część produktu. W szczególności dotyczy to żywności. Wraz ze zmianami demograficznymi, choć nie tylko, inny jest styl życia Polaków i model konsumpcji. Wzrasta aktywność zawodowa kobiet, wydłuża się czas poświęcony pracy. Konsumenci żyją szybciej, częściej jedzą poza domem. A nawet w domu chcą jak najmniej czasu poświęcać na przygotowanie posiłku i chętniej korzystają z żywności w małych porcjach. Aby dotrzymać kroku tym zmianom, producenci muszą odpowiednio projektować opakowania i to się już dzieje. Według naszych danych opakowania dla żywności i napojów stanowią 63 proc. rynku opakowań wartego w 2016 r. 24,6 mld zł. W tym opakowania typu convenience stanowią 5 proc. rynku, a więc 1,2 mld zł. Według naszych analiz w 2020 r. opakowania dla wygodnej żywności stanowić będą już 8-10 proc.  rynku, co da wartość 2,9-3,1 mld zł.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Prawie 200 - Tyle osób co minutę czyta hasło spod kapsla Tymbarku
  
1,2 mld zł -  Tyle wart jest rynek opakowań dla żywności i napojów
   
2,9-3,1 mld zł  - Tyle ma być wart rynek opakowań dla żywności i napojów w 2020 r.

8 proc. - Za tyle sprzedaży odpowiadały napoje gazowane w 2015 r. na całym rynku napojów bezalkoholowych w Polsce. To największy segment tego rynku (źródło: KMPG)

250-500 ml - To najchętniej wybierane pod wpływem impulsu (chęci ugaszenia pragnienia) wielkości napojów

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ilona Mrozowska 1838 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.