Carrefour Express Convenience: po drodze dla każdego

Małe opakowania produktów, asortyment typu food-to-go oraz elastyczne podejście do oczekiwań klienta cechują franczyzowy sklep Carrefour Express Convenience, zlokalizowany przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

Sklep, po którym oprowadza nas Marek Lipka, dyrektor ds. sklepów convenience w Carrefour Polska, zlokalizowany jest w zabytkowej kamienicy na tzw. Trakcie Królewskim. Naprzeciw Pałacu Namiestnikowskiego, w którym urzęduje prezydent RP, kilkaset metrów od Rynku Starego Miasta. Lokalizacja więc niezwykle prestiżowa, a przez to wymagająca dostosowania do różnych oczekiwań klientów oraz... miejskiego konserwatora zabytków.

– W odpowiedzi na wymogi musieliśmy przygotować specjalne oszyldowanie z naszym logo oraz tablicę z godzinami otwarcia – wymienia Lipka.     

W placówce otwartej w lutym br. zachowano oryginalne łuki, kolumny oraz elementy oświetlenia. Po poprzednim najemcy lokalu zostały też żyrandole w złotym kolorze, które podkreślają „królewską” lokalizację. O stołecznym charakterze sklepu świadczy ponadto czarno-białe zdjęcia charakterystycznych miejsc w Warszawie.

– Każde usytuowanie wymaga indywidualnego podejścia i dopasowania się. Nie bronimy się przed tym, tylko poszukujemy wyjścia optymalnego dla wszystkich – tłumaczy Lipka. 

Wizytowany przez nas sklep jest franczyzową placówką sieci Carrefour, działa w formacie convenience. – Po podpisaniu umowy nie zostawiamy naszego franczyzobiorcy samego, dajemy mu wsparcie na każdym etapie jego działalności. Tak też było w tym przypadku – od wizualizacji, aranżacji wnętrza po dobór asortymentu. Z właścicielką jesteśmy w stałym kontakcie – tłumaczy nam dyrektor ds. sklepów convenience w Carrefour Polska. 
 
Inaczej niż w muzeum
Jak mówi Marek Lipka, sklep to nie muzeum, tu non stop coś się dzieje. – Trzeba słuchać klientów, patrzeć na ich zwyczaje zakupowe, a także na ścieżkę poruszania się i na podstawie tych obserwacji dopasowywać salę sprzedaży – wyjaśnia. 

Z tego powodu co jakiś czas w sklepie przeprowadzane są badania ankietowe. – Przez kilka miesięcy funkcjonowania placówki jeszcze lepiej poznaliśmy naszego klienta i w związku z tym rozszerzyliśmy zakres oferowanego asortymentu oraz serwisów – wymienia Lipka.

Ważną kategorią produktów w sklepie są dania gotowe (m.in. do podgrzania w mikrofalówce, sushi, już pokrojone owoce). Asortyment ten jest więc sukcesywnie rozszerzany. Od kilku tygodni sklep sprzedaje też piwa regionalne, na które jest duże zapotrzebowanie. Odpowiednim reagowaniem na potrzeby klienta jest ponadto stand stojący tuż przy wejściu – w zależności od pogody są tu okulary słoneczne lub parasole.

Lokalizacja przy Krakowskim Przedmieściu oznacza bowiem mocno zróżnicowanych klientów. Są to mieszkańcy okolicznych kamienic oraz osoby pracujące w okolicy, a także turyści, w znacznej mierze zagraniczni, znający markę Carrefour. Placówka musi więc godzić ich różnorodne potrzeby. 

– Jest to sklep do szybkich zakupów. Udzielając franczyzy, wyposażamy naszego partnera w wiedzę, jak na tak małej powierzchni umieścić dość dużo produktów i przede wszystkim które – tłumaczy Lipka. – Prowadzenie sklepu to sztuka wyboru. Tu nie musi być po kilka marek soli czy korniszonów w słoiku. Ważne, żeby w ogóle ten asortyment był w ofercie – podkreśla nasz rozmówca.

Minisize’y to podstawa
Wchodzący do sklepu klient widzi najpierw kącik gastronomiczny z kawą oraz chłodzący regał z napojami/wodami w małych pojemnościach, stojący frontem do wejścia. Następnie mija pieczywo, lodówkę z artykułami food-to-go, potem oferta przechodzi w podstawowe artykuły nabiałowe. Po drugiej stronie dość szerokiej jak na tak mały sklep alejki są m.in. artykuły śniadaniowe, mleko UHT oraz regał z tzw. zdrową żywnością, w podziale na produkty bio, eko, bezglutenowe, kuchnie świata. 

– Produkty prozdrowotne to bardzo dynamicznie rozwijający się dział – przyznaje Lipka. – Polacy coraz więcej podróżują, są otwarci na nowe smaki. Są też coraz bardziej świadomi tego, co jedzą, więc poszukują produktów wysokiej jakości, bez szkodliwych dodatków – tłumaczy dyrektor  ds. sklepów convenience w Carrefour Polska.

Oferta tej kategorii jest dość rozbudowana, choć zdominowana przez małe opakowania. – W naszych sklepach formatu convenience stawiamy na małe pojemności czy gramatury. Tu nie ma klienta na półlitrowe butelki szamponów czy płynów do płukania ust. Stawiamy na tzw. minisize’y. Nie zalecamy też rozbudowywania oferty o wiele marek artykułów kosmetyczno-chemicznych, wystarczy kilka podstawowych – wyjaśnia Lipka. 

Na pytanie, skąd początkujący prowadzący sklep ma wiedzieć, które marki będą mu najlepiej rotować, Lipka odpowiada krótko: – Od tego jesteśmy my, mający wieloletnie doświadczenie we własnych sklepach w wielu formatach, przeprowadzający nieustanne analizy sprzedażowe i testy – podkreśla.

Z analiz w centrali sieci, ale też już z danych sprzedażowych tej placówki wynika, że klient-turysta szuka w tego typu sklepach produktów lokalnych. Właśnie dlatego przygotowano specjalne oznaczenia dla tej grupy asortymentu. Są to plakietki z łowickim wzorem oraz z napisem „Made in Poland”. 

Uwagę zagranicznych turystów przyciągają też kojarzące się z Polską gadżety typu breloczki, kubki czy magnesy. One również są wyraźnie widoczne dla klientów idących do kasy. Uzupełnieniem oferty niespożywczej dla turystów są wiszące przy alkoholach ładowarki do telefonów, powerbanki, baterie, słuchawki, uchwyty do tabletów itp. Przy kasie pojawiły się małe kremy do rąk czy chusteczki higieniczne w pojedynczych opakowaniach, a także mapy Warszawy.

Rola dla każdego
Klienci sklepu poszukują szerokiej oferty napojów, soków, wody, piwa (wszystkie zajmują znaczną część powierzchni sali sprzedaży), a także produktów food-to-go oraz nabiału. Dużą rolę odgrywa też alkohol, szczególnie w małych pojemnościach, oraz zestawy prezentowe. Znaczną część powierzchni sali zajmuje ekspozycja słodyczy. 

Nie oczekują natomiast dużego wyboru warzyw i owoców, dlatego w sklepie przy Krakowskim Przedmieściu jest zaledwie kilka rodzajów produktów z tej kategorii, sprzedawanych głównie na sztuki. – Widzimy za to coraz większe zainteresowanie już pokrojonymi owocami. Obecnie pracujemy nad tym asortymentem z lokalnymi dostawcami – przyznaje Lipka. 

Jego zdaniem sklepy convenience nie powinny bać się konkurencji innych, zlokalizowanych w pobliżu placówek handlowych, każdy format ma bowiem inną rolę do spełnienia. – Tu nie da się konkurować cenami, tylko asortymentem. Co więcej, z naszego doświadczenia wynika też, że sklepy pod naszymi szyldami nie kanibalizują się, nawet jeśli są w bardzo bliskiej odległości od siebie, właśnie ze względu na odmienne funkcje i różnice w asortymencie – uważa. 

Jako przykład podaje pięć sklepów Carrefour w formacie convenience, które działają tak naprawdę przy jednej bardzo długiej ulicy w Warszawie – Krakowskim Przedmieściu przechodzącym w Nowy Świat. 

Zdjęcia: Katarzyna Pierzchała, Carrefour Polska

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________

SKLEP W LICZBACH
Carrefour Express Convenience
Adres: ul. Krakowskie Przedmieście 19, Warszawa
Powierzchnia: 90 mkw.
Liczba SKU: 3,5 tys.
Liczba klientów: ok. 1 tys. dziennie
Liczba personelu: 9 os.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________

Marek Lipka, dyrektor ds. sklepów convenience w Carrefour Polska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artykuły prozdrowotne cieszą się coraz większym zainteresowaniem, stąd specjalne oznaczenie regału oraz poszczególnych segmentów kategorii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Produkty typu food-to-go są poszukiwane zarówno przez stałych klientów sklepu, jak i turystów. Asortyment jest stale rozszerzany

Strefa kasy to duży wybór alkoholi (szczególnie małych wódek i win), papierosów oraz gadżety typu powerbanki czy uchwyty do tabletów, niezbędne dla turystów

 W tym sklepie robi się zakupy pierwszej potrzeby, więc duże pojemności np. kosmetyków są zbędne

Wyglądające jak napisane ręcznie na tablicy informacje o rodzajach asortymentu zdecydowanie wyróżniają oznaczone nim kategorie

Carrefour to marka, którą budują m.in. różnego rodzaju specjały, np. wody w unikatowych szklanych butelkach

Gadżety stały się nieodłącznym elementem sklepów przy szlakach turystycznych. Tu zostały zlokalizowane w wysokim regale, w drodze do kasy

Katarzyna Pierzchała 1219 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.