Zakręcone na wzrost

Dania gotowe w słoikach znajdują amatorów przez cały rok, jednak to w wakacje rośnie zapotrzebowanie na produkty, z których szybko i wygodnie można wyczarować posiłek.

Okres letni i wakacje sprzyjają wzrostowi sprzedaży kategorii dań gotowych. Konsumenci sięgają po nie zawsze, gdy brakuje im czasu lub warunków do ugotowania pełnego obiadu od zera. A właśnie w wakacje oba te warunki spełnione są częściej niż przez resztę roku.

– Największe zainteresowanie daniami gotowymi odnotowujemy od maja do września – mówi Dorota Liszka,
menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w firmie Maspex, produkującej sosy i dania gotowe Łowicz oraz Kociołki do syta Łowicz.
– W czasie wyjazdów wakacyjnych i urlopów pojawia się większe zapotrzebowanie na dania wygodne do odgrzania. Poza tym latem chcemy korzystać z pięknej pogody, nie tracąc czasu na gotowanie – dodaje.

Bazą kategorii dań gotowych są tradycyjne potrawy kuchni polskiej: fasolka w sosie pomidorowym, pulpety, klopsy, gołąbki, flaki. W pierwszej dziesiątce produktów najlepiej sprzedających się w sklepach małoformatowych do 300 mkw. znajdują się po dwa opakowania fasolki po bretońsku i gołąbków, trzy – flaków, pulpety, klopsiki i gulasz wieprzowo-wołowy. Z drugiej jednak strony to właśnie nowości wprowadzone przez producentów ożywiły rynek i pozwoliły mu wyrwać się z kilkuletniej stagnacji, tak że kategoria ta znów odnotowuje wzrosty sprzedaży. Z danych Nielsena udostępnionych przez Maspex wynika nawet, że w ciągu 12 miesięcy do marca 2017 roku wzrost wartościowy wyniósł aż 8,5 proc.

Wartość rynku wynosi ok. 365 mln zł rocznie, jak podaje Aleksandra Trzcińska, dyrektor marketingu w firmie Stoczek Natura z Grupy Makarony Polskie. – Jeszcze nie tak dawno temu kategoria ta przez parę lat trwała w impasie i ulegała dostrzegalnym spadkom – mówi. – Myślę, że w perspektywie najbliższych lat, jeśli dynamika pozostanie dodatnia, to będzie się utrzymywać na jedno-, dwuprocentowym poziomie – przewiduje Trzcińska.

Jej zdaniem pozytywny obrót spraw kategoria zawdzięcza z jednej strony deflacji, która trwała przez niemal dwa i pół roku do października ub.r. – niższe ceny sprawiły, że zakup dań gotowych zaczął opłacać się bardziej niż innych produktów, którymi można je zastąpić, z drugiej – aktywności producentów, którzy nie tylko zaczęli urozmaicać paletę produktową, ale też promować ją w środkach przekazu.

– Marka Męska Rzecz ma w tym swój duży udział – podkreśla Aleksandra Trzcińska. – To właśnie my jako pierwsi zdecydowaliśmy się w sektorze pierwszo- i średniocenowym popularyzować smaki kuchni świata – mówi.

Stoczek Natura produkuje dania gotowe pod dwiema markami: Stoczek i Męska Rzecz. W pierwszej oferuje Flaki wołowe w rosole, Flaki zamojskie, Fasolkę po bretońsku z kiełbasą i boczkiem, Pulpety w sosie pomidorowym, Klopsy w jarzynach, Gołąbki w sosie pomidorowym i Gulasz węgierski wieprzowy. Męska Rzecz dzieli się na dwie linie: Dania standard i Pełny Obiad, na którą składają się cztery jednogarnkowe potrawy: Kasza z mięsem i warzywami w sosie pieczeniowym, Kluseczki z mięsem i warzywami w sosie à la strogonow, Makaron z mięsem w sosie bolońskim oraz Ziemniaki z kapustą, kiełbasą i boczkiem w sosie pomidorowym.
– Ponadto udało nam się stworzyć całą linię dań z tzw. kuchni świata w subbrandzie Uczta Podróżnika – mówi Aleksandra Trzcińska. – Tu odnajdziemy np. nowe kiełbaski w sosie bawarskim, kurczaka po chińsku czy danie tex-mex – dodaje.

Choć dania gotowe adresowane są do wielu grup konsumentów: singli i dwuosobowych gospodarstw domowych oraz całych rodzin, często korzystają z nich mężczyźni. Maspex z myślą głównie o nich stworzył linię Kociołek do syta Łowicz, w której znalazły się pełne dania obiadowe z różnych stron świata: kociołek boloński, chłopski, meksykański, orientalny, rosyjski, tradycyjny oraz węgierski. Pod marką Łowicz ma też dania klasyczne: fasolkę po bretońsku z kiełbasą i boczkiem, flaki po zamojsku, flaki wołowe w rosole, pulpety w sosie pomidorowym, ręcznie zwijane gołąbki w sosie pomidorowym oraz klopsy w sosie pomidorowym. Te produkty są z kolei skierowane do całych rodzin, stanowiąc mięsną podstawę obiadu, do którego wystarczy dodać ziemniaki, ryż, kaszę czy pieczywo.

– W przypadku dań gotowych szczególnym powodzeniem cieszą się nasze klasyczne propozycje kuchni polskiej, czyli oba warianty flaków, a także Fasolka po bretońsku – mówi Dorota Liszka. – Wśród dań jednogarnkowych najlepszą sprzedaż notują Kociołek do syta rosyjski i Kociołek do syta węgierski – informuje. Pierwszy z nich zawiera wieprzowinę, kluski, pieczarki, cebulę i pomidory w sosie ze śmietaną, drugi składa się z ziemniaków z mięsem wieprzowym, papryką, cebulą, warzywami w sosie pomidorowym.

– Niezmiennie od lat najpopularniejszymi produktami marki Pamapol w tej kategorii są Gołąbki w sosie pomidorowym, Fasolka po bretońsku z kiełbasą, Flaczki w rosole, Klopsiki mięsne w sosie pomidorowym oraz Pulpety mięsno-warzywne w sosie pomidorowym – mówi Agnieszka Perliceusz, brand manager Pamapolu. – Dużym zainteresowaniem cieszą się także produkty z mięsa drobiowego ze względu na jego niską kaloryczność. Niemniej jednak dla konsumentów nowe smaki i nowe inspiracje kulinarne są ważne, dlatego innowacje są dla nas priorytetem – zaznacza.

W ofercie producenta poza już wymienionymi daniami znajdują się także: Bigos polski z kiełbasą i grzybami, Fasolka po bretońsku z soczystym boczkiem, Flaczki po zamojsku, Gulasz dobrze przyprawiony oraz szeroki wybór dań drobiowych: Klopsiki drobiowe w sosie cebulowo-pieczeniowym i w sosie koperkowym, Pulpety drobiowe w sosie pomidorowo-śmietanowym, Klopsiki z indyka w sosie pomidorowym z warzywami i w sosie śmietanowo-pieprzowym oraz Potrawka z kurczakiem i warzywami. Jest także linia gęstych zup w słoikach, w ramach której Pamapol oferuje 10 smaków.

– Co ciekawe, zmienia się sposób wykorzystywania dań gotowych – zauważa Agnieszka Perliceusz z Pamapolu. – Coraz częściej są tylko jednym ze składników samodzielnie przygotowywanego posiłku. Z takiej opcji korzystają najczęściej osoby, które gotują na co dzień, ale nie mają czasu na przygotowanie posiłku od A do Z. Tę tendencję obserwujemy już od dłuższego czasu i wszystko wskazuje na to, że taki sposób wykorzystania dań gotowych będzie zyskiwał na popularności – tłumaczy.

Azymut na skład
Tak jak na całym rynku produktów żywnościowych, tak i w przypadku dań gotowych coraz ważniejszą rolę odgrywa jak najbardziej naturalny skład z możliwie najprostszą etykietą. – Na rynku zaznacza się wyraźnie jedna tendencja – coraz lepsze składy i wyższa jakość produktów – mówi Agnieszka Perliceusz, zwracając uwagę na coraz wyższą świadomość zdrowotną i żywieniową konsumentów. – By sprostać oczekiwaniom konsumentów, zainwestowaliśmy w szereg badań, które pozwoliły wypracować nowe unikatowne receptury, dzięki którym oferta asortymentowa Pamapolu od początku 2016 r. dostępna jest w nowej, lepszej jakości – bez MOM, E-składników i konserwantów – dodaje.

Aleksandra Trzcińska ze Stoczka Natury informuje, że trend „czyszczenia etykiety” na rynku dań gotowych zaczął się już kilka lat temu i spowodował znaczną zmianę standardu produktów. Poprawa jakościowa obok dywersyfikacji smaków to według niej dwa podstawowe trendy, które można wyodrębnić w tej grupie produktów.

– W dzisiejszym świecie coraz silniejszy jest trend ku wygodzie, a to wskazuje, że gotowe przetwory owocowo-warzywne najwyższej jakości, bez sztucznych dodatków, pewnego pochodzenia, z gwarancją silnych marek i oczywiście smaczne, będą cieszyły się popularnością – przewiduje Dorota Liszka z Maspeksu.

Nie tylko słoiki
Wygoda to nie tylko kwestia zawartości produktu, ale także opakowania. Zwłaszcza wtedy gdy danie trzeba zabrać ze sobą na biwak, piknik czy działkę, ale też do biura. Dlatego producenci próbują zamieniać ciężkie słoiki na lżejsze, plastikowe kubeczki czy rękawy. Pamapol zdecydował się na linię dań gotowych convenience w plastikowych pojemnikach, w których można je bezpośrednio podgrzać w mikrofalówce. Na razie w ofercie są trzy warianty: Kurczak w sosie chińskim, Makaron z klopsikami w sosie bolońskim i Danie meksykańskie z ryżem i kiełbasą.

Od lat dania gotowe w foliowych rękawach produkuje firma Profi. Choć ma również paletę dań w słoikach (Leczo z kiełbasą wieprzową, Bigos z mięsem wieprzowym, Gołąbki w sosie pomidorowym, Pulpety w sosie pomidorowym, Flaki wołowe po zamojsku, Pulpety w sosie grzybowym, Fasolka po bretońsku z kiełbasą wieprzową, Gulasz wieprzowy po węgiersku na ostro), głównie jednak stawia na opakowania typu doy-pack. – Nasze dania gotowe są idealne do zabrania w podróż. Są wygodne w transporcie i mają atrakcyjną cenę. Ponadto mają bezpieczne opakowania, które pozwalają zachować najwyższą jakość produktu i wyjątkowy smak – mówi Piotr Szczeblowski, dyrektor ds. handlu w firmie Profi. – Ważne jest, że można przechowywać je bez lodówki, co buduje popularność tego typu dań w okresie wakacyjnym – dodaje.

Firma wyspecjalizowała się w produkcji zup, choć w ofercie liczącej 21 produktów znajdują się także Fasolka po bretońsku z kiełbasą wieprzową czy Flaki wieprzowe z warzywami, czyli dania znajdujące się w „słoikowej” ofercie producentów. Także w przypadku zup istotnym trendem jest zapotrzebowanie na innowacyjne smaki.
– Klienci wciąż szukają nowych smaków czy nowinek kulinarnych. Dlatego dzisiaj oprócz zup, które wszyscy znamy, Profi ma w ofercie też takie zupy, jak Soljanka, Ryżowa czy nowość – słodkie zupy owocowe „Wspomnienie dzieciństwa” – mówi Piotr Szczeblowski.

Ostatnio Profi wprowadziło nową kategorię w swoim portfolio – linię chłodzonych zup „Moje odkrycie”, w której znane zupy kuchni polskiej połączono z egzotycznymi dodatkami. Wśród nich m.in. Zupa krem z czerwonej papryki z mozzarellą, Zupa ogórkowa z batatami czy Krem pieczarkowy z czarnuszką.

Zdjęcie Bank zdjęć Photogenica

________________________________________________________________________________________________________________________________________________Na Na co dzień i w sezonie
Elżbieta Szarejko, Centrum Monitorowania Rynku
Jak wynika z danych paragonowych gromadzonych przez CMR, sprzedaż dań gotowych w słoikach odznacza się wyraźną sezonowością. Najwięcej transakcji z tą kategorią notuje się w miesiącach letnich, czyli w okresie wakacyjnych wyjazdów, biwaków i prac sezonowych. 
Słoiki z gotowymi daniami obiadowymi ma w ofercie ponad 80 proc. sklepów małoformatowych do 300 mkw., a na półce z tą kategorią w szczycie sezonu można znaleźć średnio dziewięć wariantów dań gotowych.  
Klienci sklepów małoformatowych najczęściej przychodzą po dania gotowe w słoikach w dni powszednie (tylko co piąta transakcja ma miejsce w sobotę lub w niedzielę) w porze obiadowej. Około 80 proc. kupujących dania gotowe wkłada do koszyka jedno opakowanie,
16 proc. sięga od razu po dwa słoiki, a prawie co 20. klient kupuje trzy lub więcej opakowań. Średnia wartość zakupionych jednorazowo dań gotowych w słoikach wynosi około 7,5 zł, ale warto odnotować, że co trzeci kupujący wydaje na ten cel mniej niż 6 zł. 
Klienci, którzy przychodzą do sklepów małoformatowych po dania w słoikach, najczęściej decydują się na fasolkę w sosie pomidorowym – ta potrawa pojawia się na co piątym paragonie z daniami gotowymi. Niezmiennie dużą popularnością cieszą się też tradycyjne polskie dania, takie jak flaki, gołąbki, pulpety i klopsiki. 
Jak wynika z danych CMR, najwięcej dań gotowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedaje firma Heinz z markami Pudliszki i Heinz – w okresie od maja 2016 r. do kwietnia 2017 r. jej udziały w wartości sprzedaży wyniosły 36 proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Pamapol (marki Pamapol i Spichlerz Rusiecki), Maspex (Łowicz) oraz Graal (Tess, Graal). W omawianym okresie do koszyków klientów najczęściej trafiały produkty marki Pudliszki: Fasolka po bretońsku z boczkiem i kiełbasą marki Pudliszki (prawie
6 proc. udziałów w liczbie transakcji), Gołąbki w sosie pomidorowym Pudliszki oraz Flaki po Zamojsku.

Magdalena Weiss 608 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.