Klucz do świeżości

Centralna logistyka produktów świeżych ma pomóc franczyzobiorcom Delikatesów Centrum w konkurencji z większymi graczami, w tym z dyskontami. Projektem Produkty Świeże objęto już ponad 700 placówek sieci. Do końca roku ta liczba ma wzrosnąć do 950.

Uruchomiony przez Eurocash blisko dwa lata temu projekt Produkty Świeże polega na dostawach do sklepów franczyzobiorców sieci Delikatesy Centrum mięsa i wędlin, a także owoców i warzyw sześć razy w tygodniu (z wyjątkiem niedziel) w godzinach 5.30-11.

– Terminowość mamy na poziomie powyżej 98 proc., poza zdarzeniami losowymi jesteśmy zawsze na czas – zapewnia Tomasz Szechyński, menedżer projektu w Grupie Eurocash.

Produkty są przewożone przez flotę Eurocash w osobnych dostawach, niezależnych od doręczeń artykułów suchych. Na każdy magazyn obsługujący projekt przypada ponad 50 samochodów, z podziałem na odpowiednie komory chłodnicze oraz z czytnikami, które na bieżąco kontrolują i zapisują temperatury podczas transportu. W zależności od wielkości sprzedaży jeden samochód ma do obsłużenia codziennie 5-6 sklepów.

Jedyna taka oferta
Jednym z filarów projektu jest gwarancja możliwie najwyższej i – co bardzo ważne – powtarzalnej jakości w każdej dostawie. Dlatego też w każdym magazynie powołano zespół kontrolerów jakości, którzy sprawdzają wszystkie dostawy pod kątem zgodności ze specyfikacjami Eurocashu oraz zachowania wymaganych temperatur w całym łańcuchu dostawy. Dodatkowo dystrybutor zatrudnił specjalnie do projektu audytorów oraz technologów jakości, którzy niezapowiedzianie wizytują i kontrolują dostawców.

– Produkty świeże to filar strategii rynkowej Delikatesów Centrum. Tylko poprzez własną dystrybucję jesteśmy w stanie w pełni kontrolować jakość, dostępność i ceny – wymienia Szechyński.

Według niego, niestety, wielu producentów, których Eurocash kontrolował, nie spełniło wymaganych norm jakościowych. Mimo to udało się dystrybutorowi włączyć do programu po kilkudziesięciu wytwórców w każdym regionie. Wśród nich są także dostawcy regionalni wędlin, które są bardzo ważnym elementem rynkowej strategii Delikatesów Centrum.

W każdym magazynie operator sieci ma ok. 700 produktów świeżych: ok. 80 indeksów mięs, powyżej 450 wędlin oraz blisko 170 SKU warzyw i owoców. Wielkość asortymentu waha się w ciągu roku z uwagi na sezonowość, szczególnie w kategorii warzyw i owoców.

– Nasza oferta jest jedyną taką dostępną na rynku w Polsce. Nikt inny nie dostarcza dla rynku tradycyjnego sześć razy w tygodniu w jednej dostawie kilku kategorii świeżych, które są kluczowe dla sukcesu detalicznego każdego sklepu – podkreśla Szechyński.

Zaczęło się w Krośnie
Prace nad uruchomieniem programu trwały blisko rok – od badań potrzeb konsumentów, przez rozmowy z franczyzobiorcami (aby poznać ich oczekiwania), aż po budowę modelu handlowego i logistycznego. Do tego doszły testy systemu IT oraz audyty i uzgodnienie specyfikacji z dostawcami.

Projekt rozpoczął się na Podkarpaciu. W Krośnie otwierał się nowy magazyn wysokiego składowania, który już przy projektowaniu przystosowano dla produktów świeżych – przeznaczono dla nich ok. 2 tys. mkw. powierzchni.

Kolejne magazyny sukcesywnie są dostosowywane do wymagań. Każdy z nich musi mieć oddzielne komory
– każda o innym zakresie temperatur – dla mięsa, inne dla „ciepłolubnych”, a jeszcze inne dla „zimnolubnych” warzyw i owoców.

Jak ujawnił Luis Amaral, prezes i główny akcjonariusz Eurocashu, w wywiadzie opublikowanym w połowie maja br. w gazecie „Parkiet”, rozbudowa dystrybucji produktów świeżych kosztowała już firmę 16 mln zł. Zapowiada kolejne inwestycje.

Na razie projekt Produkty Świeże działa w trzech regionach Polski obsługiwanych przez magazyny w Krośnie, Czeladzi i Błoniu.

– Przedsięwzięcie jest naprawdę bardzo duże. Program rozwijamy stopniowo, region po regionie, tak aby wszędzie od startu zapewnić naszym klientom najwyższy serwis – mówi Szechyński.

Efresh na tablety
Projekt jest adresowany do franczyzobiorców Delikatesów Centrum. Jak na razie nie uczestniczą w nim franczyzobiorcy z innych sieci, których Eurocash jest operatorem (m.in. Groszek, Lewiatan, Abc). – Obecnie rozwijamy go dla Delikatesów Centrum. Mamy tutaj plany na kilka lat do przodu – podkreśla szef projektu.

Mimo że oferta jest dobrowolna, bierze w niej udział już prawie 700 sklepów z ponad 1080 zrzeszonych w sieci. Plan do końca roku przewiduje dostawy do ponad 950 placówek.

– Działamy na konkurencyjnym rynku, franczyzobiorcy sami decydują, gdzie składają zamówienia. Atrakcyjną ofertą, najwyższą jakością i dodatkowym wsparciem staramy się przekonać ich do naszego pomysłu – mówi Szechyński.

Do składania zamówień operator korzysta z przeznaczonego dla Delikatesów Centrum systemu informatycznego, który łączy go ze wszystkimi sklepami. Dodatkowo testuje z wybranymi placówkami narzędzie eFresh na tablety, które będzie dużym ułatwieniem przy składaniu zamówień, a także dla całości komunikacji ze sklepami, które uczestniczą w projekcie.

Dystrybutor zaczął niedawno dostarczać także świeże ryby, testowo wprowadza dostawy nabiału tym samym transportem. Wszystko również sześć razy w tygodniu.

– Cały czas pracujemy nad jeszcze korzystniejszą i atrakcyjniejszą ofertą dla naszych franczyzobiorców – zapewnia menedżer projektu, który uważa, że program przynosi już wymierne efekty. – Odzew jest bardzo pozytywny. Większość naszych franczyzobiorców, z którymi spotykamy się regularnie, ocenia naszą ofertę jako bardzo atrakcyjną. Widać to też z analiz wyników sprzedaży detalicznej sklepów – podkreśla.

Zdjęcia: Eurocash

____________________________________________________________________________________________________________________________

SIEĆ W LICZBACH
Delikatesy Centrum
www.delikatesy.pl
Adres centrali: ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki
Liczba sklepów: 1080
Średnia powierzchnia sprzedaży: 250 mkw.
SKU w sklepach: 6500

 

Katarzyna Pierzchała 1178 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.