Woda zamiast słodkich napojów dla dzieci? Da się zrobić

O tym, że woda jest najzdrowszym sposobem gaszenia pragnienia wie każdy dorosły. Może wiedzą to i dzieci, ale wolą napoje. Producenci wody znaleźli sposób, jak przyciągnąć do kategorii również najmłodszych.

Woda butelkowana to jeden z podstawowych produktów w gospodarstwach domowych. W 2016 r. prawie 100 proc. pytanych przez GfK nabywców przynajmniej raz kupiło produkt z tej kategorii. GfK wzięło pod lupę wodę gazowaną i niegazowaną, czystą, smakową oraz funkcjonalną.

Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło niemal 220 litrów wody butelkowanej wydając na ten cel ok. 200 zł. Nabywca kupił średnio 5,5 litra wody, dokonując średnio 40 aktów zakupowych. Z analizy wynika, że segment wody smakowej i funkcjonalnej stanowił w ujęciu ilościowym 12 proc. zakupów całej kategorii, znacznie mniej niż segment wody czystej. W skali roku gospodarstwa domowe kupiły też przeciętnie mniej wody smakowej i funkcjonalnej.

Trend ten potwierdzają producenci. - Rynek wód butelkowanych w Polsce systematycznie zyskuje na znaczeniu w ogólnej kategorii napojów bezalkoholowych i ciągle jeszcze ma duży potencjał rozwoju – mówi Agata Berndt-Wazelin, PR manager, Nałęczów Zdrój (Cisowianka). - Ma to związek z coraz większą świadomością konsumentów odnośnie tego co jest dobre dla ich zdrowia. Kupujący wybierają produkty w pełni naturalne, bez sztucznych dodatków – dodaje.

Trend ten dotyczy również dzieci, a dokładniej ich rodziców, choć tu potrzeba nieco więcej zabiegów ze strony producentów niż tylko rosnąca świadomość odbiorców. Dla dzieci bardziej niż zdrowie liczą się smak produktu i jego opakowanie. Smakiem woda nie może konkurować ze słodkimi napojami, ale etykietą – już tak.

- Atrakcyjne dla młodego odbiorcy opakowania mogą skutecznie zachęcić go do częstszego sięgania po wodę i pomóc rodzicom w kształtowaniu prawidłowych wyborów żywieniowych u dzieci – mówi Martyna Węgrzyn, rzecznik prasowy Żywiec Zdrój. I powołując się na dane Nielsena podaje, że w2016 r. vs 2015 segment wód dziecięcych wartościowo wzrósł o 21,9 proc., wolumenowo zaś o 22,8 proc. - Żywiec Zdrój jest głównym kontrybutorem tego wzrostu poprzez rozwój portfolio, współpracę z licencjodawcami obejmującą ulubione postaci kina młodego widza i bardzo dobrze przyjętą komunikację, np. ostatniej kampanii „Słodziaków nie trzeba dosładzać” - stwierdza Martyna Węgrzyn.

Również Maspex, choć koncentruje się na sprzedaży soków i napojów dla dzieci, w portfolio ma wodę niegazowaną pod marką Kubuś Waterrr. Produkt ma przyciągającą dziecięcy wzrok etykietę oraz korek niekapek, oferowany jest w 500-ml poręcznym opakowaniu.

Pod koniec 2016 r. także Nałęczów Zdrój zdecydował się na wprowadzenie przeznaczonej dla najmłodszych konsumentów naturalnej wody mineralnej pod marką Moja Pierwsza Cisowianka, która oferowana jest w małych 0,33-litrowych pojemnościach. Na butelki nałożono etykiety z ciekawymi i przyjaznymi dla dzieci postaciami zwierząt, które mają przyciągać wzrok najmłodszych. - Oferta Mojej Pierwszej Cisowianki jest stosunkowo nowa, ale z miesiąca na miesiąc cieszy się coraz większą sympatią konsumentów i zwiększa swoje udziały w segmencie wód przeznaczonych dla dzieci – przekonuje Agata Berndt-Wazelin. - Z naszych obserwacji wynika zresztą, że sprzedaż słodkich napojów, w tym tzw. „wód smakowych” i soków spada ustępując właśnie naturalnym wodom butelkowym – dodaje.

Działania producentów w tym segmencie są o tyle istotne, że dzieci w Polsce nadal piją mało i niewłaściwie. Badania pokazują, że w ciągu ostatniej doby, aż 78 proc. dzieci sięgnęło przynajmniej po 1 słodki napój, a tylko połowa po szklankę wody (Żywiec Zdrój za TNS badanie „Woda i napoje a zdrowie dzieci” 2016, N=500). 

Zdjęcie: Photogenica

 

 

Ilona Mrozowska 2099 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.