Co trzeci klient robi zakupy w sieci

W 2030 r. może być nawet o 77 proc. mniej sklepów stacjonarnych niż obecnie a 50 proc. transakcji będzie realizowanych przez internet - wynika z raportu zachowań zakupowych konsumentów "Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku".

Oferta sklepów ze sprzętem AGD i RTV w sieci jest bardzo bogata. Nic dziwnego, skoro najchętniej kupowaną w internecie kategorią produktów jest właśnie sprzęt elektroniczny.

Według badania, jedna trzecia ankietowanych nabywa pralki, lodówki, odkurzacze itd. w sieci. W przypadku sprzętu TV i Hi-Fi - jest  to 31 proc., AGD -19 proc. (bez wcześniejszego rozeznania w sklepie stacjonarnym), a 14 proc. zanim kupi w internecie, najpierw poszukuje opinii na temat wybranych produktów.

Jeśli chodzi o elektronikę to 16 proc. badanych od razu wybiera zakupy online bez konieczności wertowania stron internetowych, natomiast 15 proc. woli „zasięgnąć języka” w sieci, zanim zdecyduje się na zakup.

Polacy w tych kategoriach na tle innych badanych nacji są „przeciętniakami”. Wyprzedzają nas Niemcy, Holendrzy i Brytyjczycy, tylko Szwajcarzy są bardziej ostrożni w odniesieniu do zakupów online. Na Półwyspie Apenińskim, podobnie jak w Polsce, tylko co trzeci klient decyduje się na zakupy w sieci. Za to w 2030 r. już ponad połowa Włochów będzie nabywać produkty AGD (55 proc) i sprzęt elektroniczny (52 proc.) w sieci, podczas gdy rynkowa średnia będzie wynosić 48 proc. w przypadku sprzętu gospodarstwa domowego oraz 47 proc. dla kategorii Hi-Fi. Włosi wyprzedzą takie kraje jak Wielka Brytania, Niemcy czy Holandia.

- Wyniki raportu pokazują, że Polacy stopniowo przenoszą się z zakupami do sieci. Coraz chętniej w sklepach internetowych kupujemy sprzęt AGD i RTV i udział nowoczesnego kanału w całym rynku urośnie o ok. 10 proc. - uważa Piotr Budzinowski, dyrektor działu product management Comarch ERP.

Dodatkowo wielu z kupujących, nawet jeśli nie decydują się na zakupy w sieci, to przeszukują internet w celu zdobycia jak najszerszej wiedzy na temat właściwości danego produktu, a także różnic cenowych w poszczególnych sklepach.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku mebli, akcesoriów do wystroju wnętrz i designerskich produktów. Aż 26 proc. Polaków kupuje te artykuły w sklepach online. To najwyższy odsetek spośród sześciu badanych państw oraz znacznie powyżej poziomu średniej rynkowej, która wynosi 21 proc. Podobnie będzie za kilkanaście lat. Polacy deklarują, że w 2030 r. jeszcze chętniej będą korzystać z tej formy zakupów, aby wybrać sofy, szafy, stoły czy łóżka. 37 proc. badanych Polaków będzie kupować meble tylko w sieci. Dla porównania średnia rynkowa w Europie będzie wynosić 32 proc. Taki wynik da nam pozycję lidera.

W porównaniu z europejskimi kolegami rodzimi konsumenci chętnie kupują w sieci również narzędzia do majsterkowania i prac ogrodniczych. Co czwarty Polak wybiera sklep internetowy, aby nabyć farby, wiertarki czy też dekoracje ogrodowe, podczas gdy średnia rynkowa wynosi 19 proc.

- Supermarkety budowlane rozszerzają swoją ofertę o kanał nowoczesny i udostępniają coraz więcej asortymentu w sklepach internetowych. To usługa podyktowana zmianami na rynku – komentuje Budzinowski. - Jak pokazują wyniki badania Comarch i Kantar TNS za kilkanaście lat już co trzeci klient będzie kupował narzędzia i artykuły do majsterkowania w sieci. Podobnie będzie w Polsce, 34 proc. ankietowanych wyda pieniądze na transakcje internetowe - dodaje.

Z danych raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” wynika, że odzież ma największy udział w elektronicznych wydatkach badanych Europejczyków, na równi ze sprzętem AGD. Aż 33 proc. ankietowanych „ubiera się” w sieci. Również w Polsce internetowe butiki święcą triumf i generują 32 proc. wydatków klientów na odzież i obuwie. I choć wciąż duża grupa klientów nie wyobraża sobie zrealizowania transakcji bez możliwości obejrzenia produktu w sklepie stacjonarnym, to jednak liczba zwolenników e-zakupów urośnie znacząco.

W 2030 r. średnia rynkowa dla zakupów online wyniesie 43 proc. Najchętniej w sieci będą robić zakupy Holendrzy (49 proc.), Niemcy (49 proc.) oraz Brytyjczycy (45 proc.). Polacy będą poniżej przeciętnej i tylko 38 proc. deklaruje, że będzie się zaopatrywać w ubrania i buty w sklepach internetowych.

Z kolei w 2030 r. wskaźnik zakupów online w Polsce będzie powyżej średniej europejskiej w przypadku kategorii: uroda i kosmetyki oraz biżuteria. Już teraz 27 proc. ankietowanych Polaków deklaruje, że produkty do codziennej pielęgnacji ciała nabywa w sklepach internetowych. Wśród badanych krajów jest to najwyższy poziom, rynkowa średnia to 21 proc. Z kolej w 2030 r. w Polsce ten wskaźnik urośnie do 37 proc., przy średniej - 33 proc.

Z pośród wszystkich krajów, to Polacy, obok Brytyjczyków, najchętniej kupują biżuterię w sieci. Aż 20 proc. wybiera ten sposób na zakupy. Dalej są Niemcy, Włosi, Holendrzy i Szwajcarzy. Internetowy rynek jubilerski urośnie w Polsce do 2030 r. do wielkości 28 proc., czyli o 4 proc. więcej niż średnia wartość.

- Raport pokazuje na jakim etapie ewolucji są zwyczaje zakupowe Polaków. Na szczególną uwagę zasługują dane dotyczące zakupów w sieci mebli i sprzętu do majsterkowania – komentuje ekspert z Comarch. - To prawdopodobnie pochodna tendencji na rynku nieruchomości napędzanym przez inwestycje ludzi z „pokolenia Millenium”, które wychowało się już w dobie internetu. Dla nich urządzanie domu czy mieszkania przy użyciu różnego rodzaju aplikacji i nowoczesnych technologii jest czymś naturalnym - zauważa Piotr Budzinowski.

Raport „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku” powstał na podstawie badania przeprowadzonego 6-21 października 2016 r. na próbie 3029 osób w wieku 18-65 lat. Został zaprezentowany na konferencji Comarch Retail 2017, która odbyła się 6 czerwca na Stadionie PGE Narodowym w Warszawie.

Badanie zostało przeprowadzone przez Comarch i Kantar TNS w Polsce oraz w pięciu krajach europejskich: Anglii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech. Z udzielonych odpowiedzi wynika, że internet jest nie tylko miejscem zakupów, ale również źródłem informacji o danych produktach oraz ich cenach.

Zdjęcie: Photogenica

 

Katarzyna Pierzchała 1564 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.